The topic of my dissertation is "Pupils with special educational needs at special primary schools and their perception of painting in the educational area Art and Culture."The dissertation is devided into two parts. In the theoretical part there is a focus on the fine art, painting and pupils´ disorders in primary schools. In one chapter I also concentrate on contemporary czech painters. The practical part is devoted to an author´s art workshop and students´ paintings, where various materials were used - not only temperas and watercolours but also shaving foam or starch. In the dissertation there are not only paintings but also some photographs which were taken during lessons. The aim of my dissertation is to develop children´s imagination, their knowledge of the fine art, paintings and also various materials, both traditional and nontraditional, that can be used in Art lessons.
Klíčová slova
výtvarná tvorba, psychologie, vnímání, výtvarné techniky, malba, barva, poruchy žáků na ZŠS
Klíčová slova v angličtině
fine art, psychology, perception, art techniques styles, painting, colours, pupils´ disorders in special primary schools
Rozsah průvodní práce
101
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace v angličtině
The topic of my dissertation is "Pupils with special educational needs at special primary schools and their perception of painting in the educational area Art and Culture."The dissertation is devided into two parts. In the theoretical part there is a focus on the fine art, painting and pupils´ disorders in primary schools. In one chapter I also concentrate on contemporary czech painters. The practical part is devoted to an author´s art workshop and students´ paintings, where various materials were used - not only temperas and watercolours but also shaving foam or starch. In the dissertation there are not only paintings but also some photographs which were taken during lessons. The aim of my dissertation is to develop children´s imagination, their knowledge of the fine art, paintings and also various materials, both traditional and nontraditional, that can be used in Art lessons.
Klíčová slova
výtvarná tvorba, psychologie, vnímání, výtvarné techniky, malba, barva, poruchy žáků na ZŠS
Klíčová slova v angličtině
fine art, psychology, perception, art techniques styles, painting, colours, pupils´ disorders in special primary schools
Zásady pro vypracování
Seznámení se směrnicí děkana 6/2015 a její důsledné dodržování. Vyhledání a podrobné prostudování literatury k tématům diplomové práce - malba, výtvarně vyjadřovací prostředky, působení barvy na člověka, malíři současnosti, historie; vývojové poruchy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ujasnění cíle a obsahu diplomové práce. Vypracování teoretické části diplomové práce, která bude obsahovat informace z vybrané literatury. Vysvětlení důležitosti výtvarné tvorby u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠS a objasnění problematiky vnímání malby u žáků mladšího školního věku. Charakterizování vývojové poruchy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Sestavení praktické části diplomové práce, tedy příprav v oblasti umění a kultury. Zrealizování příprav na žácích ZŠS a fotodokumentace. Zkompletování obou částí DP, jak teoretické, tak praktické.
Zásady pro vypracování
Seznámení se směrnicí děkana 6/2015 a její důsledné dodržování. Vyhledání a podrobné prostudování literatury k tématům diplomové práce - malba, výtvarně vyjadřovací prostředky, působení barvy na člověka, malíři současnosti, historie; vývojové poruchy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ujasnění cíle a obsahu diplomové práce. Vypracování teoretické části diplomové práce, která bude obsahovat informace z vybrané literatury. Vysvětlení důležitosti výtvarné tvorby u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠS a objasnění problematiky vnímání malby u žáků mladšího školního věku. Charakterizování vývojové poruchy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Sestavení praktické části diplomové práce, tedy příprav v oblasti umění a kultury. Zrealizování příprav na žácích ZŠS a fotodokumentace. Zkompletování obou částí DP, jak teoretické, tak praktické.
Seznam doporučené literatury
BROŽEK, J. Výtvarná výchova a barva. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2003. ISBN 80-7044-494-0
BROŽOVÁ, V., PEŘINOVÁ, M. Kreslíme, malujeme, modelujeme... Praha: Fortuna, 1994. ISBN 80-7168-018-4
CALBÓ, M., PLANA, M. Jak malovat město akvarelem. Spain, Barcelona: Parramón Ediciones, S. A., 2003. ISBN 80-7236-290-9
CUEVAS, D. S. Jak malovat kvašovými barvami. Spain, Barcelona: Parramón Ediciones, S. A., 2003. ISBN 80-7236-292-5
OLMEDO, S. G. Jak malovat technikou alla prima. Spain, Barcelona: Parramón Ediciones, S. A., 2004. ISBN 80-7236-285-2
PARRAMÓN, J. M. Světlo s stín. Spain, Barcelona: Parramón Ediciones, S. A., 1995. ISBN 80-7180-044-5
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995, 2000. ISBN 80-902267-4-4
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X
Seznam doporučené literatury
BROŽEK, J. Výtvarná výchova a barva. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2003. ISBN 80-7044-494-0
BROŽOVÁ, V., PEŘINOVÁ, M. Kreslíme, malujeme, modelujeme... Praha: Fortuna, 1994. ISBN 80-7168-018-4
CALBÓ, M., PLANA, M. Jak malovat město akvarelem. Spain, Barcelona: Parramón Ediciones, S. A., 2003. ISBN 80-7236-290-9
CUEVAS, D. S. Jak malovat kvašovými barvami. Spain, Barcelona: Parramón Ediciones, S. A., 2003. ISBN 80-7236-292-5
OLMEDO, S. G. Jak malovat technikou alla prima. Spain, Barcelona: Parramón Ediciones, S. A., 2004. ISBN 80-7236-285-2
PARRAMÓN, J. M. Světlo s stín. Spain, Barcelona: Parramón Ediciones, S. A., 1995. ISBN 80-7180-044-5
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995, 2000. ISBN 80-902267-4-4
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X