Tato bakalářská práce se věnuje analýze a porovnání efektivity výuky anglického jazyka metodou Helen Doron s překladovou metodou.
V teoretické části se věnujeme vývoji předškolního dítěte, problematice výuky cizího jazyka v předškolním věku a představujeme metodu výuky dětí vytvořenou Helen Doron.
Praktickou část jsme rozdělili na dvě části. V první pomocí kvantitativního výzkumu zjišťujeme, zda je metoda Helen Doron známá mezi rodiči dětí předškolního věku a mezi učitelkami v mateřských školách. Ve druhé části pomocí kvalitativního výzkumu zjišťujeme, zda děti, které navštěvují kurz Helen Doron, dosahují lepších výsledků než děti navštěvující kurz vedený v českém jazyce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the analysis and comparison of the effectiveness of teaching English by the Helen Doron method with the translation method.
In the theoretical part, we are focusing on the development of preschool children, the problem of foreign language teaching at preschool age and the method of teaching children created by Helen Doron.
We have divided the practical part into two parts. In the first by quantitative research we find out whether the Helen Doron method is known among parents of preschool children and among kindergarten teachers. In the second part, using qualitative research, we find out whether children attending the Helen Doron course are performing better than children attending a course in the Czech language.
Klíčová slova
předškolní věk, osvojování jazyka, anglický jazyk, výuka cizího jazyka, Helen Doron
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, language acquisition, English language, foreign language teaching, Helen Doron
Rozsah průvodní práce
75 s. (85 339 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje analýze a porovnání efektivity výuky anglického jazyka metodou Helen Doron s překladovou metodou.
V teoretické části se věnujeme vývoji předškolního dítěte, problematice výuky cizího jazyka v předškolním věku a představujeme metodu výuky dětí vytvořenou Helen Doron.
Praktickou část jsme rozdělili na dvě části. V první pomocí kvantitativního výzkumu zjišťujeme, zda je metoda Helen Doron známá mezi rodiči dětí předškolního věku a mezi učitelkami v mateřských školách. Ve druhé části pomocí kvalitativního výzkumu zjišťujeme, zda děti, které navštěvují kurz Helen Doron, dosahují lepších výsledků než děti navštěvující kurz vedený v českém jazyce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the analysis and comparison of the effectiveness of teaching English by the Helen Doron method with the translation method.
In the theoretical part, we are focusing on the development of preschool children, the problem of foreign language teaching at preschool age and the method of teaching children created by Helen Doron.
We have divided the practical part into two parts. In the first by quantitative research we find out whether the Helen Doron method is known among parents of preschool children and among kindergarten teachers. In the second part, using qualitative research, we find out whether children attending the Helen Doron course are performing better than children attending a course in the Czech language.
Klíčová slova
předškolní věk, osvojování jazyka, anglický jazyk, výuka cizího jazyka, Helen Doron
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, language acquisition, English language, foreign language teaching, Helen Doron
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a studium odborné literatury. 2. Konzultace s vedoucím práce. 3. Osnova práce vč. stanovení hypotéz. 4. Zpracování teoretické části. Tato část bude zaměřena mimo jiné na vývoj dítěte předškolního věku, výuku anglického jazyka podle metody Helen Doron, výuku anglického jazyka podle metody Olgy Frontzové. 5. Zpracování praktické části výzkumu. Výzkum bude dělen do dvou částí - cílem je zjištění, zda rodiče dětí předškolního věku a učitelky v mateřských školách znají metodu Helen Doron, a zjištění, zda je tato metoda efektivnější než výuka dětí vedená v českém jazyce. Použity budou dotazníky pro rodiče dětí a učitelky v MŠ (pro kvantitativní část) a pozorování dětí při výuce (pro kvalitativní část). 6. Předložení práce vedoucímu. 7. Odevzdání práce.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a studium odborné literatury. 2. Konzultace s vedoucím práce. 3. Osnova práce vč. stanovení hypotéz. 4. Zpracování teoretické části. Tato část bude zaměřena mimo jiné na vývoj dítěte předškolního věku, výuku anglického jazyka podle metody Helen Doron, výuku anglického jazyka podle metody Olgy Frontzové. 5. Zpracování praktické části výzkumu. Výzkum bude dělen do dvou částí - cílem je zjištění, zda rodiče dětí předškolního věku a učitelky v mateřských školách znají metodu Helen Doron, a zjištění, zda je tato metoda efektivnější než výuka dětí vedená v českém jazyce. Použity budou dotazníky pro rodiče dětí a učitelky v MŠ (pro kvantitativní část) a pozorování dětí při výuce (pro kvalitativní část). 6. Předložení práce vedoucímu. 7. Odevzdání práce.
Seznam doporučené literatury
1. ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2000, 377 s. ISBN 8072390600.
2. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
3. ALLEN, K a Lynn R MAROTZ. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 187 s. ISBN 80-717-8614-4.
4. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
5.KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 98 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-1026-9.
6. LOJOVÁ, Gabriela. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov I.: Niektoré psychologické aspekty učenia sa a vyučovania cudzích jazykov. 2. Bratislava: Vydavatel´stvo UK, 2011. ISBN 978-80-223-2983-5.
7. DORON, Helen. The Music of Language. Vyd. 1. Helen Doron Educational Group, 2010. ISBN 978-965-7069-33-2.
8. Brown, Douglas H. Principles of Language Learning and Teaching. Vyd. 5. New York: Pearson Education, 2007. ISBN 0-13-017816-0.
9. REILLY, Vanessa- Ward Sheila M . Very Young Learners. Oxford : Oxford UniversityPress, 1997. 195s., ISBN 0 -19-437209-X
Seznam doporučené literatury
1. ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2000, 377 s. ISBN 8072390600.
2. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
3. ALLEN, K a Lynn R MAROTZ. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 187 s. ISBN 80-717-8614-4.
4. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
5.KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 98 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-1026-9.
6. LOJOVÁ, Gabriela. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov I.: Niektoré psychologické aspekty učenia sa a vyučovania cudzích jazykov. 2. Bratislava: Vydavatel´stvo UK, 2011. ISBN 978-80-223-2983-5.
7. DORON, Helen. The Music of Language. Vyd. 1. Helen Doron Educational Group, 2010. ISBN 978-965-7069-33-2.
8. Brown, Douglas H. Principles of Language Learning and Teaching. Vyd. 5. New York: Pearson Education, 2007. ISBN 0-13-017816-0.
9. REILLY, Vanessa- Ward Sheila M . Very Young Learners. Oxford : Oxford UniversityPress, 1997. 195s., ISBN 0 -19-437209-X