Bakalářská práce je zaměřena na kolektivní malbu v předškolním a mladším školním věku. V této práci se zaměříme na schopnost dětí v těchto věkových skupinách vypořádat se se zadaným úkolem, a to vytvořit společný projekt. V první části se nejprve seznámíme s teoretickými východisky, jako jsou vývojové aspekty jak dítěte, tak samotné kresby dítěte, s vybranou technikou malby a jinými technickými aspekty, které dále využijeme v praktické části. V té se budeme věnovat již samotnému projektu, kde budou děti vytvářet samotnou malbu. Úkolem bude zaměřit se na chování dětí při této práci a následné vyhodnocování jejich postupů a schopnosti komunikace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with collective painting created by children of preschool and younger school age. It focuses on the ability of children at given age to cope with the task, which is to finish a collective assignment. In the first part, we shall introduce the theoretical basis, such as ontogenetic aspects of a child, as well as of children's work of art. We shall also present the selected painting technique and other technical aspects that we apply in the practical part. In this part, we shall concern ourselves with the project, in which children create a painting. The goal is to concentrate on children's behavior during their work and consecutive evaluation of their workflow and communication skills.
Klíčová slova
předškolní věk, mladší školní věk, výtvarná výchova, malba, kolektivní malba
Klíčová slova v angličtině
preschool age, younger school age, painting, collective painting
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na kolektivní malbu v předškolním a mladším školním věku. V této práci se zaměříme na schopnost dětí v těchto věkových skupinách vypořádat se se zadaným úkolem, a to vytvořit společný projekt. V první části se nejprve seznámíme s teoretickými východisky, jako jsou vývojové aspekty jak dítěte, tak samotné kresby dítěte, s vybranou technikou malby a jinými technickými aspekty, které dále využijeme v praktické části. V té se budeme věnovat již samotnému projektu, kde budou děti vytvářet samotnou malbu. Úkolem bude zaměřit se na chování dětí při této práci a následné vyhodnocování jejich postupů a schopnosti komunikace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with collective painting created by children of preschool and younger school age. It focuses on the ability of children at given age to cope with the task, which is to finish a collective assignment. In the first part, we shall introduce the theoretical basis, such as ontogenetic aspects of a child, as well as of children's work of art. We shall also present the selected painting technique and other technical aspects that we apply in the practical part. In this part, we shall concern ourselves with the project, in which children create a painting. The goal is to concentrate on children's behavior during their work and consecutive evaluation of their workflow and communication skills.
Klíčová slova
předškolní věk, mladší školní věk, výtvarná výchova, malba, kolektivní malba
Klíčová slova v angličtině
preschool age, younger school age, painting, collective painting
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat výtvarným a sociálním cítěním dětí předškolního a školního věku. Jejím úkolem bude zjistit, jak děti v předškolním a poté školním vzdělávání zvládají práci na kolektivní malbě či na jiné výtvarné kolektivní práci, jak dokážou spolupracovat a především také, jak dokážou navázat na části kreseb ostatních spolužáků.
Výzkum bude zaměřen do několika skupin podle věku, a to od předškolního věku (5-6 let), dále první třída (6-7 let) a nakonec nejstarší skupina, děti na úrovni třetí třídy vzdělávání.
Výzkum se bude zaměřovat na výtvarné zpracování a schopnost skupiny utvořit ucelený obraz s vlastíním příběhem, na schopnost napojení jednotlivých částí.
Dalším úkolem práce bude také zjistit, jakým způsobem se na kolektivní kresbě projevuje autonomní a heteronomní morálka a její souvislost se sociálním cítěním a komunikací mezi dětmi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat výtvarným a sociálním cítěním dětí předškolního a školního věku. Jejím úkolem bude zjistit, jak děti v předškolním a poté školním vzdělávání zvládají práci na kolektivní malbě či na jiné výtvarné kolektivní práci, jak dokážou spolupracovat a především také, jak dokážou navázat na části kreseb ostatních spolužáků.
Výzkum bude zaměřen do několika skupin podle věku, a to od předškolního věku (5-6 let), dále první třída (6-7 let) a nakonec nejstarší skupina, děti na úrovni třetí třídy vzdělávání.
Výzkum se bude zaměřovat na výtvarné zpracování a schopnost skupiny utvořit ucelený obraz s vlastíním příběhem, na schopnost napojení jednotlivých částí.
Dalším úkolem práce bude také zjistit, jakým způsobem se na kolektivní kresbě projevuje autonomní a heteronomní morálka a její souvislost se sociálním cítěním a komunikací mezi dětmi.
Seznam doporučené literatury
BODNÁROVÁ, Kateřina. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2
DAVIDOVÁ, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, ISBN 978-80-7367-415-7
POSPÍŠILOVÁ, Zuzana, RÉMIŠOVÁ, Eva. Hravá škola kreslení. Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4262-5
VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků. 1. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
LANGMEIER, Josef, KREČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 4. vydání. Praha: Grada publishing. s.r.o., 2006. ISBN 80-247-1284-9.
HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997.
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993.
PIAGET, Jean, INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. 5. vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN: 978-80-7367-263-8.
Seznam doporučené literatury
BODNÁROVÁ, Kateřina. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2
DAVIDOVÁ, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, ISBN 978-80-7367-415-7
POSPÍŠILOVÁ, Zuzana, RÉMIŠOVÁ, Eva. Hravá škola kreslení. Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4262-5
VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků. 1. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
LANGMEIER, Josef, KREČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 4. vydání. Praha: Grada publishing. s.r.o., 2006. ISBN 80-247-1284-9.
HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997.
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993.
PIAGET, Jean, INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. 5. vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN: 978-80-7367-263-8.