Bakalářská práce s názvem Role sociálního pracovníka na základní škole ve vztahu k řešení šikany ve školní třídě řeší, jak je možno rozpoznat z názvu, jaké postavení na základní škole může představovat sociální pracovník. Cílem práce je nalézt odpověď na otázku, zda je sociální pracovník na základní škole potřeba. Zaměřila jsem na žáky 6. a 9. tříd základní školy v Sokolově. Výzkum byl prováděn pomocí dotazníkového šetření. Dotazníků bylo rozdáno 59, z toho jsem získala zpět 48, tudíž návratnost byla 81%. Provedeným výzkumem, jsem zjistila, zda je sociální pracovník na základní škole potřeba či nikoliv.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis entitled The role of social worker at elementary school in relation to dealing with bullying in the classroom addresses how to is can be also to recognize from the name, what position in elementary school may constitute a social worker. The aim is to answer the question whether it is a social worker at elementary school needed. I focused on pupils of 6th and 9th grades of elementary school in Sokolov. The research was conducted via questionnaire. The questionnaire was distributed to 59, of which I gained back 48, so the return was 81%. Executed research, I found out if is a social worker at elementary school is needed or not.
Klíčová slova
šikana, žák, vývojová stádia, směry šikany, znaky šikany, druhy šikany, aktéři šikanování, následky šikanování, prevence, rodiče, sociální pracovník
Klíčová slova v angličtině
bullying, student, developmental stages, directions of bullying, signs of bullying, kinds of bullying, actors bullying, the consequences of bullying, prevention, parents, social worker
Rozsah průvodní práce
44 s. (65 760 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Role sociálního pracovníka na základní škole ve vztahu k řešení šikany ve školní třídě řeší, jak je možno rozpoznat z názvu, jaké postavení na základní škole může představovat sociální pracovník. Cílem práce je nalézt odpověď na otázku, zda je sociální pracovník na základní škole potřeba. Zaměřila jsem na žáky 6. a 9. tříd základní školy v Sokolově. Výzkum byl prováděn pomocí dotazníkového šetření. Dotazníků bylo rozdáno 59, z toho jsem získala zpět 48, tudíž návratnost byla 81%. Provedeným výzkumem, jsem zjistila, zda je sociální pracovník na základní škole potřeba či nikoliv.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis entitled The role of social worker at elementary school in relation to dealing with bullying in the classroom addresses how to is can be also to recognize from the name, what position in elementary school may constitute a social worker. The aim is to answer the question whether it is a social worker at elementary school needed. I focused on pupils of 6th and 9th grades of elementary school in Sokolov. The research was conducted via questionnaire. The questionnaire was distributed to 59, of which I gained back 48, so the return was 81%. Executed research, I found out if is a social worker at elementary school is needed or not.
Klíčová slova
šikana, žák, vývojová stádia, směry šikany, znaky šikany, druhy šikany, aktéři šikanování, následky šikanování, prevence, rodiče, sociální pracovník
Klíčová slova v angličtině
bullying, student, developmental stages, directions of bullying, signs of bullying, kinds of bullying, actors bullying, the consequences of bullying, prevention, parents, social worker
Zásady pro vypracování
Předmětem práce je zjistit funkci sociálního pracovníka na základních školách v návaznosti řešení školské šikany a cílem je zmapování výskytu šikany ve školních třídách a její řešení pomocí metod sociální práce.
Struktura (obsah) práce:
1. Obecná teorie šikany
2. Vyšetřování šikany
3. Prevence šikany
4. Role sociálního pracovníka v procesu šikany
5. Interpretace zjištěných výsledků
Zásady pro vypracování
Předmětem práce je zjistit funkci sociálního pracovníka na základních školách v návaznosti řešení školské šikany a cílem je zmapování výskytu šikany ve školních třídách a její řešení pomocí metod sociální práce.
Struktura (obsah) práce:
1. Obecná teorie šikany
2. Vyšetřování šikany
3. Prevence šikany
4. Role sociálního pracovníka v procesu šikany
5. Interpretace zjištěných výsledků
Seznam doporučené literatury
1. ČAPEK, R.: Třídní klima a školní klima. Grada Publishing, Praha 2010
2. GAJDOŠOVÁ, E., HERÉNYIOVÁ, G.: Rozvíjení emoční inteligence žáků: prevence šikanování, intolerance a násilí mezi dospívajícími. Portál, Praha 2006
3. KOLÁŘ, M.: Bolest šikanování. Portál, Praha 2005
4. MATOUŠEK, O. a kol.: Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Portál, Praha 2005
5. ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P.: Jak na šikanu. Grada Publishing, Praha 2010
6. WALTEROVÁ, E.: Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Portál, Praha 1998
Seznam doporučené literatury
1. ČAPEK, R.: Třídní klima a školní klima. Grada Publishing, Praha 2010
2. GAJDOŠOVÁ, E., HERÉNYIOVÁ, G.: Rozvíjení emoční inteligence žáků: prevence šikanování, intolerance a násilí mezi dospívajícími. Portál, Praha 2006
3. KOLÁŘ, M.: Bolest šikanování. Portál, Praha 2005
4. MATOUŠEK, O. a kol.: Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Portál, Praha 2005
5. ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P.: Jak na šikanu. Grada Publishing, Praha 2010
6. WALTEROVÁ, E.: Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Portál, Praha 1998