Diplomová práce zkoumá vliv struktury akademických pracovníků (dle dosaženého titulu, věku a pohlaví) na kvantitu a kvalitu vědeckých výstupů. Výzkum je prováděn na vzorku českých veřejných vysokých škol za roky 2010 až 2014. Výsledky ukázaly, že ženy publikují více, než muži, mladší akademičtí pracovníci publikují více, než starší akademičtí pracovníci, a že akademičtí pracovníci s vyšším akademickým titulem publikují více, než akademičtí pracovníci s nižším titulem.
Anotace v angličtině
Diploma thesis examines the influence of academic (according to attainment of the title, age and sex) in the quantity and quality of scientific outputs. The research is conducted on a sample of Czech republic universities for the years 2010 to 2014. Results showed that women publish more than men, younder academics publish more than older academics and academics with higher academic title publish more than academics with lower one.
Klíčová slova
vysoká škola, akademický titul, věk, pohlaví, produktivita, regresní analýza, korelace, věda a výzkum
Klíčová slova v angličtině
university, academic title, age, gender, productivity, regression analysis, correlation, science and research
Rozsah průvodní práce
64 s. (88 392 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zkoumá vliv struktury akademických pracovníků (dle dosaženého titulu, věku a pohlaví) na kvantitu a kvalitu vědeckých výstupů. Výzkum je prováděn na vzorku českých veřejných vysokých škol za roky 2010 až 2014. Výsledky ukázaly, že ženy publikují více, než muži, mladší akademičtí pracovníci publikují více, než starší akademičtí pracovníci, a že akademičtí pracovníci s vyšším akademickým titulem publikují více, než akademičtí pracovníci s nižším titulem.
Anotace v angličtině
Diploma thesis examines the influence of academic (according to attainment of the title, age and sex) in the quantity and quality of scientific outputs. The research is conducted on a sample of Czech republic universities for the years 2010 to 2014. Results showed that women publish more than men, younder academics publish more than older academics and academics with higher academic title publish more than academics with lower one.
Klíčová slova
vysoká škola, akademický titul, věk, pohlaví, produktivita, regresní analýza, korelace, věda a výzkum
Klíčová slova v angličtině
university, academic title, age, gender, productivity, regression analysis, correlation, science and research
Zásady pro vypracování
Cílem práce je na základě statistické metody zjistit jak věk, pohlaví a dosažený titul ovlivňuje výstupy českých akademických pracovníků.
Struktura práce
1. Úvod do problematiky
2. Popis regresní funkce
3. Aplikace regresní funkce
4. Interpretace zjištěných výsledků
Zásady pro vypracování
Cílem práce je na základě statistické metody zjistit jak věk, pohlaví a dosažený titul ovlivňuje výstupy českých akademických pracovníků.
Struktura práce
1. Úvod do problematiky
2. Popis regresní funkce
3. Aplikace regresní funkce
4. Interpretace zjištěných výsledků
Seznam doporučené literatury
1.ABRAMO, G.; D'ANGELO, C. A.; CAPRASECCA, A. Gender differences in research productivity: A bibliometric analysis of the Italian academic system. Scientometrics [online]. 2009, 79(3), 517-539 [cit. 2015-04-30]. DOI: 10.1007/s11192-007-2046-8.
2.ABRAMO, G.; D'ANGELO, C. A.; Di COSTA, F. Research productivity: Are higher academic ranks more productive than lower ones? Scientometrics [online]. 2011. 88(3), 915-928. [cit. 2015-04-30]. DOI: 10.1007/s11192-011-0426-6.
3.AKSNES, D. W.; RORSTAD, K.; PIRO, F.; SIVERTSEN, G. Are female researchers less cited? A large-scale study of Norwegian scientists. Journal of the American Society for Information Science and Technology [online]. 2011, 62(4), 628636. DOI: 10.1002/asi.21486.
4.COSTAS, R.; Van LEEUWEN, T. N.; BORDONS, M. A bibliometric classificatory approach for the study and assessment of research performance at the individual level: The effects of age on productivity and impact. Journal of the American Society for Information Science and Technology [online]. 2010, 61(8), 1564-1581 [cit. 2015-04-30]. DOI: 10.1002/asi.21348.
5.GONZALEZ-BRAMBILA, C.; VELOSO, F. M. The determinants of research output and impact: A study of Mexican researchers. Research Policy [online]. 2007. 36(7), 1035-1051. DOI:10.1016/j.respol.2007.03.005.
6.Van ARENSBERGEN, P.; Van der WEIJDEN, I.; Van den BESSELAAR, P. Gender differences in scientific productivity: a persisting phenomenon? Scientometrics [online]. 2012, 93(3), 857-868. [cit. 2015-04-30]. DOI: 10.1007/s11192-012-0712-y.
Seznam doporučené literatury
1.ABRAMO, G.; D'ANGELO, C. A.; CAPRASECCA, A. Gender differences in research productivity: A bibliometric analysis of the Italian academic system. Scientometrics [online]. 2009, 79(3), 517-539 [cit. 2015-04-30]. DOI: 10.1007/s11192-007-2046-8.
2.ABRAMO, G.; D'ANGELO, C. A.; Di COSTA, F. Research productivity: Are higher academic ranks more productive than lower ones? Scientometrics [online]. 2011. 88(3), 915-928. [cit. 2015-04-30]. DOI: 10.1007/s11192-011-0426-6.
3.AKSNES, D. W.; RORSTAD, K.; PIRO, F.; SIVERTSEN, G. Are female researchers less cited? A large-scale study of Norwegian scientists. Journal of the American Society for Information Science and Technology [online]. 2011, 62(4), 628636. DOI: 10.1002/asi.21486.
4.COSTAS, R.; Van LEEUWEN, T. N.; BORDONS, M. A bibliometric classificatory approach for the study and assessment of research performance at the individual level: The effects of age on productivity and impact. Journal of the American Society for Information Science and Technology [online]. 2010, 61(8), 1564-1581 [cit. 2015-04-30]. DOI: 10.1002/asi.21348.
5.GONZALEZ-BRAMBILA, C.; VELOSO, F. M. The determinants of research output and impact: A study of Mexican researchers. Research Policy [online]. 2007. 36(7), 1035-1051. DOI:10.1016/j.respol.2007.03.005.
6.Van ARENSBERGEN, P.; Van der WEIJDEN, I.; Van den BESSELAAR, P. Gender differences in scientific productivity: a persisting phenomenon? Scientometrics [online]. 2012, 93(3), 857-868. [cit. 2015-04-30]. DOI: 10.1007/s11192-012-0712-y.