Bakalářská práce je zaměřena na oblast předškolní pedagogiky, konkrétně pojednává o české mateřské škole v Terezíně v letech 1882 - 1942 . Popisuje historický a společenský vývoj, vývoj předškolní pedagogiky v té době a historii města Terezín.
Hlavním cílem práce je zdokumentovat vznik a vývoj mateřské školky v Terezíně, nahlédnout do života školky a vytvořit tak reálný obraz jejího fungování.
Při zpracování byly využity zejména archivní materiály, ale také autentické vzpomínky pamětníků, kteří mateřskou školu navštěvovali v posledním školním roce roku 1942.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the field of preschool education. More specifically, the thesis deals with the Czech kindergarten in Terezín in years 1882 - 1942. The author describes historical and social development as well as development of preschool education of that time and history of the town Terezín.
The aim of the bachelor thesis is to document the establishment and development of the kindergarten in Terezín, to look into the running the educational institution in order to create a real picture of its functioning.
The author uses primarily archival materials but also authentic memories of contemporary witnesses who were attending the kindergarten in Terezín during the last school year in 1942.
Klíčová slova
Mateřská škola, předškolní vzdělávání, učitelka, dítě, město Terezín, druhá světová válka
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten, pre-school education, teacher, child, Terezín city, World War II
Rozsah průvodní práce
89s
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na oblast předškolní pedagogiky, konkrétně pojednává o české mateřské škole v Terezíně v letech 1882 - 1942 . Popisuje historický a společenský vývoj, vývoj předškolní pedagogiky v té době a historii města Terezín.
Hlavním cílem práce je zdokumentovat vznik a vývoj mateřské školky v Terezíně, nahlédnout do života školky a vytvořit tak reálný obraz jejího fungování.
Při zpracování byly využity zejména archivní materiály, ale také autentické vzpomínky pamětníků, kteří mateřskou školu navštěvovali v posledním školním roce roku 1942.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the field of preschool education. More specifically, the thesis deals with the Czech kindergarten in Terezín in years 1882 - 1942. The author describes historical and social development as well as development of preschool education of that time and history of the town Terezín.
The aim of the bachelor thesis is to document the establishment and development of the kindergarten in Terezín, to look into the running the educational institution in order to create a real picture of its functioning.
The author uses primarily archival materials but also authentic memories of contemporary witnesses who were attending the kindergarten in Terezín during the last school year in 1942.
Klíčová slova
Mateřská škola, předškolní vzdělávání, učitelka, dítě, město Terezín, druhá světová válka
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten, pre-school education, teacher, child, Terezín city, World War II
Zásady pro vypracování
Před zpracováním bakalářské práce budeme definovat cíl resp. dílčí cíle práce a stanovíme výzkumné otázky, které budou orientovány k naplnění cílů. Dále bude stanovena metodologie zpracování výzkumu a teoretická východiska vztahující se ke zvolenému tématu. Teoretická část bakalářské práce bude popisovat historický, politický a sociální vývoj v 19. a 20. století s důrazem na dějiny předškolní výchovy i popis vývoje města Terezín od jeho založení do roku 1942. V empirické části textu se budeme snažit charakterizovat vznik a vývoj terezínské české mateřské školy v letech 1882 až 1942. Převážná část písemných výzkumných materiálů bude získána ze Státního oblastního archivu Litoměřice. V závěru práce budou shrnuty výsledky zkoumání, zodpovězeny výzkumné otázky a zhodnoceno naplnění cílů práce.
Zásady pro vypracování
Před zpracováním bakalářské práce budeme definovat cíl resp. dílčí cíle práce a stanovíme výzkumné otázky, které budou orientovány k naplnění cílů. Dále bude stanovena metodologie zpracování výzkumu a teoretická východiska vztahující se ke zvolenému tématu. Teoretická část bakalářské práce bude popisovat historický, politický a sociální vývoj v 19. a 20. století s důrazem na dějiny předškolní výchovy i popis vývoje města Terezín od jeho založení do roku 1942. V empirické části textu se budeme snažit charakterizovat vznik a vývoj terezínské české mateřské školy v letech 1882 až 1942. Převážná část písemných výzkumných materiálů bude získána ze Státního oblastního archivu Litoměřice. V závěru práce budou shrnuty výsledky zkoumání, zodpovězeny výzkumné otázky a zhodnoceno naplnění cílů práce.
Seznam doporučené literatury
BĚLINA, Pavel a kol. Dějiny zemí Koruny české. II., Od nástupu osvícenství po naši dobu. 7. vyd. Praha: Paseka, 2001. 328 s. ISBN 80-7185-397-6., JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 6., rozš. vyd. Brno: Paido, 2007, 91 s. ISBN 978-80-7315-151-5., KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 224 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2429-4., KVAČEK, Robert. České dějiny II. 1. vyd. Praha: SPL-Práce ve spolupráci s nakl. Albra, 2002. 243 s. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-86490-19-X., MĚCHÝŘ, Jan. České národní menšinové školství v Čechách 1867-1914. Měchýř, Jan. In: Sborník k problematice multietnicity: České země jako multietnická společnost. Češi, Němci a Židé ve společenském životě českých zemí 1848-1918 / Praha : FF UK, 1996 s. 67-8., MIŠURCOVÁ, Věra. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku v 19. a 20. století. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. ISBN 17-217-79., PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 132 s. ISBN 80-7184-132-3., ROMAŇÁK, Andrej. Pevnost Terezín. 1. vyd. Dvůr Králové nad Labem: Fortprint, 1994. 101 s. Pevnosti; Sv. 5. ISBN 80-901580-3-X.
Seznam doporučené literatury
BĚLINA, Pavel a kol. Dějiny zemí Koruny české. II., Od nástupu osvícenství po naši dobu. 7. vyd. Praha: Paseka, 2001. 328 s. ISBN 80-7185-397-6., JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 6., rozš. vyd. Brno: Paido, 2007, 91 s. ISBN 978-80-7315-151-5., KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 224 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2429-4., KVAČEK, Robert. České dějiny II. 1. vyd. Praha: SPL-Práce ve spolupráci s nakl. Albra, 2002. 243 s. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-86490-19-X., MĚCHÝŘ, Jan. České národní menšinové školství v Čechách 1867-1914. Měchýř, Jan. In: Sborník k problematice multietnicity: České země jako multietnická společnost. Češi, Němci a Židé ve společenském životě českých zemí 1848-1918 / Praha : FF UK, 1996 s. 67-8., MIŠURCOVÁ, Věra. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku v 19. a 20. století. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. ISBN 17-217-79., PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 132 s. ISBN 80-7184-132-3., ROMAŇÁK, Andrej. Pevnost Terezín. 1. vyd. Dvůr Králové nad Labem: Fortprint, 1994. 101 s. Pevnosti; Sv. 5. ISBN 80-901580-3-X.