Tato diplomová práce se zabývá význačným pedagogem a reformátorem dějepisné výuky na konci 19. století a v první polovině 20. století. Práce je rozdělena na teoretickou a didakticko-praktickou část. První kapitola stručně popisuje historii československého školství ve zmiňovaném období. V dalších kapitolách je zmapována Štorchova pedagogická činnost se zaměřením na oblast Mostecka. Práce pracuje s reformními metodami, které dále analyzuje. Práce nalezne instituce zasvěcené Eduardovi Štorchovi, zaměří se zejména na muzeum v Lobči a Ostroměři. Praktická část je zaměřena na aplikaci vybraných Štorchových reformních metod do aktuálního školského prostředí. Práce obsahuje lokálně zaměřenou didaktickou hru, které je v souladu se Štorchovým učením.
Anotace v angličtině
This thesis deals with an exceptional educator and reformer of history teaching in the late 19th century and the first half of the 20th century. The work is divided into theoretical and practical-didactic part. The first chapter briefly describes the history of Czechoslovak educational system in the mentioned period. In other chapters are mapped Štorch´s educational activities focusing on Mostecko region. The thesis works with reforming methods, which are also investigated in further analyzes.
The thesis discovers institutions dedicated to Eduard Storch, especially a museum in Lobeč and Ostroměř. The practical part is focused on the application of selected Štorch´s reforming methods in the current school environment. Work includes locally oriented didactic game, which is consistent with the Štorch´s teaching.
Klíčová slova
Eduard Štorch, reformátor, pedagogické metody, didaktická hra
Klíčová slova v angličtině
Eduard Štorch, reformer, pedagogic methods, didactic game
Rozsah průvodní práce
105 s, (172 380)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá význačným pedagogem a reformátorem dějepisné výuky na konci 19. století a v první polovině 20. století. Práce je rozdělena na teoretickou a didakticko-praktickou část. První kapitola stručně popisuje historii československého školství ve zmiňovaném období. V dalších kapitolách je zmapována Štorchova pedagogická činnost se zaměřením na oblast Mostecka. Práce pracuje s reformními metodami, které dále analyzuje. Práce nalezne instituce zasvěcené Eduardovi Štorchovi, zaměří se zejména na muzeum v Lobči a Ostroměři. Praktická část je zaměřena na aplikaci vybraných Štorchových reformních metod do aktuálního školského prostředí. Práce obsahuje lokálně zaměřenou didaktickou hru, které je v souladu se Štorchovým učením.
Anotace v angličtině
This thesis deals with an exceptional educator and reformer of history teaching in the late 19th century and the first half of the 20th century. The work is divided into theoretical and practical-didactic part. The first chapter briefly describes the history of Czechoslovak educational system in the mentioned period. In other chapters are mapped Štorch´s educational activities focusing on Mostecko region. The thesis works with reforming methods, which are also investigated in further analyzes.
The thesis discovers institutions dedicated to Eduard Storch, especially a museum in Lobeč and Ostroměř. The practical part is focused on the application of selected Štorch´s reforming methods in the current school environment. Work includes locally oriented didactic game, which is consistent with the Štorch´s teaching.
Klíčová slova
Eduard Štorch, reformátor, pedagogické metody, didaktická hra
Klíčová slova v angličtině
Eduard Štorch, reformer, pedagogic methods, didactic game
Zásady pro vypracování
ANOTACE:
Téma překládané práce zní: Pedagog Eduard Štorch. Zabývá se význačným učitelem a reformátorem výuky dějepisu 1. poloviny 20. století. Prvá část bude zaměřena primárně na jeho odraz jeho pedagogické činnosti na Mostecku. Tato část bude založena na archívním materiálu, zejména z archívu Památníku národního písemnictví. Dále zhodnotí Štorcha jako reformátora výuky dějepisu. Další kapitola bude analyzovat dnešní pohledy na činnost i samotnou osobu E. Štorcha, nalezne pedagogy, kteří založili svojí pedagogickou činnost na Štorchových metodách. Následující kapitola se bude zabývat institucemi, které jsou zasvěceny Štorchovi, zejména muzeum v Lobči a Ostroměři a zaměří se i na školy, které vyučují dle Štorchových metod. V neposlední řadě se práci objeví i praktická zkušenost a způsoby aplikace Štorchovy pedagogiky v dnešním reálném školském prostředí. Předkládaná klasifikační práce představí E. Štorcha v pozici pedagoga a vyplní místo ve mozaice prací, které se zabývají Štorchem jako literátem a archeologem.
OSNOVA:
1. Odraz pedagogické činnosti primárně zaměřené na Mostecko
2. Žije odkaz E. Štorcha?
3. Instituce a praktická analýza metod
3.1 Po stopách E. Štorcha po Severních Čechách
3.2 Praktické využití metod
CÍLE:
1. Práce analyzuje pedagogickou činnost na Mostecku.
2. Analyzuje působení Eduarda Štorcha jako reformátora výuky dějepisu.
3. Práce shromáždí a zhodnotí názory na E. Štorcha.
4. Práce nalezne a představí instituce, které jsou zasvěceny E. Štorchovi.
5. Práce představí praktické využití metod v dnešním školním prostředí.
HARMONOGRAM
1. Shromáždění a zpracování základní bibliografie, studium odborné literatury. (duben-květen 2015)
2. Shromáždění a studium archivních pramenů a dokumentů (červen-červenec 2015)
3. Shrnutí výzkumů, třídění sebraného materiálu a jeho kritické zhodnocení (srpen - září 2015)
4. Vypracovaní konečné podoby osnovy práce a její rozdělení do kapitol (říjen 2015)
5. Vytvoření a sepsání jednotlivých kapitol diplomové práce (listopad 2015 - únor 2016)
6. Vyhotovení čistopisu, korektura, úpravy (březen 2016)
7. Odevzdání diplomové práce (duben 2016)
Zásady pro vypracování
ANOTACE:
Téma překládané práce zní: Pedagog Eduard Štorch. Zabývá se význačným učitelem a reformátorem výuky dějepisu 1. poloviny 20. století. Prvá část bude zaměřena primárně na jeho odraz jeho pedagogické činnosti na Mostecku. Tato část bude založena na archívním materiálu, zejména z archívu Památníku národního písemnictví. Dále zhodnotí Štorcha jako reformátora výuky dějepisu. Další kapitola bude analyzovat dnešní pohledy na činnost i samotnou osobu E. Štorcha, nalezne pedagogy, kteří založili svojí pedagogickou činnost na Štorchových metodách. Následující kapitola se bude zabývat institucemi, které jsou zasvěceny Štorchovi, zejména muzeum v Lobči a Ostroměři a zaměří se i na školy, které vyučují dle Štorchových metod. V neposlední řadě se práci objeví i praktická zkušenost a způsoby aplikace Štorchovy pedagogiky v dnešním reálném školském prostředí. Předkládaná klasifikační práce představí E. Štorcha v pozici pedagoga a vyplní místo ve mozaice prací, které se zabývají Štorchem jako literátem a archeologem.
OSNOVA:
1. Odraz pedagogické činnosti primárně zaměřené na Mostecko
2. Žije odkaz E. Štorcha?
3. Instituce a praktická analýza metod
3.1 Po stopách E. Štorcha po Severních Čechách
3.2 Praktické využití metod
CÍLE:
1. Práce analyzuje pedagogickou činnost na Mostecku.
2. Analyzuje působení Eduarda Štorcha jako reformátora výuky dějepisu.
3. Práce shromáždí a zhodnotí názory na E. Štorcha.
4. Práce nalezne a představí instituce, které jsou zasvěceny E. Štorchovi.
5. Práce představí praktické využití metod v dnešním školním prostředí.
HARMONOGRAM
1. Shromáždění a zpracování základní bibliografie, studium odborné literatury. (duben-květen 2015)
2. Shromáždění a studium archivních pramenů a dokumentů (červen-červenec 2015)
3. Shrnutí výzkumů, třídění sebraného materiálu a jeho kritické zhodnocení (srpen - září 2015)
4. Vypracovaní konečné podoby osnovy práce a její rozdělení do kapitol (říjen 2015)
5. Vytvoření a sepsání jednotlivých kapitol diplomové práce (listopad 2015 - únor 2016)
6. Vyhotovení čistopisu, korektura, úpravy (březen 2016)
7. Odevzdání diplomové práce (duben 2016)
Seznam doporučené literatury
LITERATURA:
1. BÍLEK, Karol, Eduard Štorch, Památník národního písemnictví, Praha 1979.
2. Čeští spisovatelé 20. století, Československý spisovatel, Praha 1985.
3. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež / redakce Otakar Chaloupka, Albatros, Praha 1985.
4. DRTINA, František, Ideály výchovy : soubor programových a historických statí z pedagogiky, Jan Laichter, Praha 1930.
5. JIREČEK, Miroslav, Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918 2013 : disertační práce, Brno : Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, 2014, 579l l., Vedoucí disertační práce Jaroslav Vaculík.
6. KÁDNER, Otakar, Pedagogika, školství a jejich dějiny, Státní pedagogické nakladatelství, Praze 1981.
7. KÁDNER, Otakar, Vývoj a dnešní soustava školství, Sfinx - Bohumil Janda, Praha 1929.
8. KAKÁČ, Bohumil, Kdo byl Eduard Štorch, Albatros, Praha 1986.
9. KUBCOVÁ, Šárka, Eduard Štorch jako inspirátor, IN: Informatorium 3-8, Portál, Praha, č. 7/2006, výňatek.
10. MÄRC, Josef, Války a boje Eduarda Štorcha, in M. Šustová (E) Dějiny ve škole, škola v dějinách, Pedagogické muzeum J. A. Komenského v Praze, 2010.
11. MERHAUT, Luboš, a kol., Lexikon české literatury : osobnosti, díla, instituce. 4/I. ST. : Academia, Praha 2008.
12. SKLENÁŘ, Karel, Bohov, hroby a učitelé: Cesty českých spisovatelů do pravěku, Libri, Praha 2003.
13. SOMR, Miroslav, Dějiny školství a pedagogiky, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1987.
14. SVOBODOVÁ, Jarmila, Zdravá škola včera a dnes, Brno 1998.
15. VOJTKO, Tibor, Štorchova snaha o reformu výuky dějepisu na počátku 20. století, in M. Šustová (E) Dějiny ve škole, škola v dějinách, Pedagogické muzeum J. A. Komenského v Praze, 2010.
ARCHIVNÍ MATERIÁL
1. Literární archiv Památníku národního písemnictví, fond Štorch Eduard 1889 - 1979.
Seznam doporučené literatury
LITERATURA:
1. BÍLEK, Karol, Eduard Štorch, Památník národního písemnictví, Praha 1979.
2. Čeští spisovatelé 20. století, Československý spisovatel, Praha 1985.
3. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež / redakce Otakar Chaloupka, Albatros, Praha 1985.
4. DRTINA, František, Ideály výchovy : soubor programových a historických statí z pedagogiky, Jan Laichter, Praha 1930.
5. JIREČEK, Miroslav, Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918 2013 : disertační práce, Brno : Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, 2014, 579l l., Vedoucí disertační práce Jaroslav Vaculík.
6. KÁDNER, Otakar, Pedagogika, školství a jejich dějiny, Státní pedagogické nakladatelství, Praze 1981.
7. KÁDNER, Otakar, Vývoj a dnešní soustava školství, Sfinx - Bohumil Janda, Praha 1929.
8. KAKÁČ, Bohumil, Kdo byl Eduard Štorch, Albatros, Praha 1986.
9. KUBCOVÁ, Šárka, Eduard Štorch jako inspirátor, IN: Informatorium 3-8, Portál, Praha, č. 7/2006, výňatek.
10. MÄRC, Josef, Války a boje Eduarda Štorcha, in M. Šustová (E) Dějiny ve škole, škola v dějinách, Pedagogické muzeum J. A. Komenského v Praze, 2010.
11. MERHAUT, Luboš, a kol., Lexikon české literatury : osobnosti, díla, instituce. 4/I. ST. : Academia, Praha 2008.
12. SKLENÁŘ, Karel, Bohov, hroby a učitelé: Cesty českých spisovatelů do pravěku, Libri, Praha 2003.
13. SOMR, Miroslav, Dějiny školství a pedagogiky, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1987.
14. SVOBODOVÁ, Jarmila, Zdravá škola včera a dnes, Brno 1998.
15. VOJTKO, Tibor, Štorchova snaha o reformu výuky dějepisu na počátku 20. století, in M. Šustová (E) Dějiny ve škole, škola v dějinách, Pedagogické muzeum J. A. Komenského v Praze, 2010.
ARCHIVNÍ MATERIÁL
1. Literární archiv Památníku národního písemnictví, fond Štorch Eduard 1889 - 1979.