Tato bakalářská práce je zaměřena na systém školního poradenství v České republice. Popisuje a seznamuje s jednotlivými profesemi, které poskytují školní poradenství ve školách a školských zařízeních, tj. výchovné poradce, speciální pedagogy, školní metodiky prevence, školní psychology. Dále přibližuje fungování speciálně pedagogických center a jejich ukotvení v systému školského poradenství, zabývá se klienty a jejich potřebami. Popisuje práci s mimořádně nadanými dětmi či roli školy v oblasti kariérového poradenství.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the school counseling system in the Czech Republic. It discusses individual professions providing school counseling in schools and other educational facilities, i.e. educational counselors, special educators, school prevention officers, school psychologists. It also describes the functioning of special education centers and their moorings in the system of school counseling, focused on clients and their special needs. It describes work with gifted children and the role of schools in the area of career counseling.
Klíčová slova
poradenství, škola, speciální potřeby, výuka, výchova, limity
Klíčová slova v angličtině
counseling, school, special needs, education, upbringing, limits
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na systém školního poradenství v České republice. Popisuje a seznamuje s jednotlivými profesemi, které poskytují školní poradenství ve školách a školských zařízeních, tj. výchovné poradce, speciální pedagogy, školní metodiky prevence, školní psychology. Dále přibližuje fungování speciálně pedagogických center a jejich ukotvení v systému školského poradenství, zabývá se klienty a jejich potřebami. Popisuje práci s mimořádně nadanými dětmi či roli školy v oblasti kariérového poradenství.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the school counseling system in the Czech Republic. It discusses individual professions providing school counseling in schools and other educational facilities, i.e. educational counselors, special educators, school prevention officers, school psychologists. It also describes the functioning of special education centers and their moorings in the system of school counseling, focused on clients and their special needs. It describes work with gifted children and the role of schools in the area of career counseling.
Klíčová slova
poradenství, škola, speciální potřeby, výuka, výchova, limity
Klíčová slova v angličtině
counseling, school, special needs, education, upbringing, limits
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce budou zmapovány poradenské služby, poskytované ve školách a školských poradenských zařízení v kontextu s platnou legislativou ČR. Budou definovány limity v jejich práci a možnosti intervencí u klientů se speciálními vzdělávacími potřebami.
Praktická část bude obsahovat výzkum pomocí dotazníku. Bude zkoumáno, jak vnímají limity a výsledky poskytovaných poradenských služeb a intervencí speciální pedagogové, sociální pracovníci, výchovní poradci, školní metodici prevence a psychologové. V závěru výzkumu budou kategorizovány jejich odpovědi. Bude provedena analýza anamnéz náhodně vybraného vzorku klientů školských poradenských zařízení.
Výstupem bude zhodnocení účinnosti poskytnutých poradenských služeb a budou definována doporučení pro praxi v oblasti zvyšování efektivity poskytovaných poradenských služeb.
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce budou zmapovány poradenské služby, poskytované ve školách a školských poradenských zařízení v kontextu s platnou legislativou ČR. Budou definovány limity v jejich práci a možnosti intervencí u klientů se speciálními vzdělávacími potřebami.
Praktická část bude obsahovat výzkum pomocí dotazníku. Bude zkoumáno, jak vnímají limity a výsledky poskytovaných poradenských služeb a intervencí speciální pedagogové, sociální pracovníci, výchovní poradci, školní metodici prevence a psychologové. V závěru výzkumu budou kategorizovány jejich odpovědi. Bude provedena analýza anamnéz náhodně vybraného vzorku klientů školských poradenských zařízení.
Výstupem bude zhodnocení účinnosti poskytnutých poradenských služeb a budou definována doporučení pro praxi v oblasti zvyšování efektivity poskytovaných poradenských služeb.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J.: Speciální pedagogika, Praha, Triton 2008
KLENKOVÁ, J.: Logopedie, Praha, Grada Publishing 2006
MEZINÁRODNÍ KLASIFIKACE NEMOCÍ, 10. revize, Praha, ÚZIS ČR 1992
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČR: Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, Bílá kniha, Praha, Tauris 2001
POLIŠENSKÝ, J., PAŘÍZEK, V.: J. A. Komenský a jeho odkaz dnešku, Praha, Státní pedagogické nakladatelství 1987
Směrnice Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Praha, Portál 2004
VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD 2004
VYHLÁŠKA MŠMT ČR č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, VYHLÁŠKA MŠMT ČR č. 116/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb.
VYHLÁŠKA MŠMT ČR č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
ZÁKON Č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J.: Speciální pedagogika, Praha, Triton 2008
KLENKOVÁ, J.: Logopedie, Praha, Grada Publishing 2006
MEZINÁRODNÍ KLASIFIKACE NEMOCÍ, 10. revize, Praha, ÚZIS ČR 1992
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČR: Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, Bílá kniha, Praha, Tauris 2001
POLIŠENSKÝ, J., PAŘÍZEK, V.: J. A. Komenský a jeho odkaz dnešku, Praha, Státní pedagogické nakladatelství 1987
Směrnice Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Praha, Portál 2004
VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD 2004
VYHLÁŠKA MŠMT ČR č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, VYHLÁŠKA MŠMT ČR č. 116/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb.
VYHLÁŠKA MŠMT ČR č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
ZÁKON Č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání