Asistent pedagoga hraje důležitou roli v procesu inkluzivního vzdělávání dětí, které jsou vůči ostatním nějakým způsobem znevýhodněny v tomto případě především žáků, trpících pervazivními vývojovými poruchami (tj. poruchami autistického spektra). V první části textu je stručně definován institut asistenta pedagoga a jeho postavení v procesu výuky. Práce dále podává přehled výše uvedených postižení a uvádí některé detaily, důležité pro vzdělávání takto handicapovaných jedinců. V dalším textu je zmíněn legislativní rámec takového způsobu vzdělávání a důležité instituce, mezi něž patří zejména asistent pedagoga. Práce je doplněna podrobným dotazníkovým šetřením, jenž odhaluje názory na současné postavení asistentů jak z pohledu jich samých, tak i z perspektivy učitelů, s nimiž asistenti spolupracují.
Anotace v angličtině
The educator assistant plays an important role in the process of inclusive education in children who are somehow disadvantaged compared to others in this case especially pupils afflicted with pervasive developmental disorders (i.e. the autism spectrum disorder). In its first part, the text briefly presents the institute of educator assistants and their position in the process of education. Further, the review of these impairments is given; it indicates some details which are significant within the framework of education in such individuals. Hereinafter, the legislature regarding this way of education is described as well as important institutions; educator assistants appertain to them. The text is supplemented with a detailed questionnaire survey which presents attitudes to the status of assistants from both their own point of view and the view of teachers with whom assistants cooperate.
Asistent pedagoga hraje důležitou roli v procesu inkluzivního vzdělávání dětí, které jsou vůči ostatním nějakým způsobem znevýhodněny v tomto případě především žáků, trpících pervazivními vývojovými poruchami (tj. poruchami autistického spektra). V první části textu je stručně definován institut asistenta pedagoga a jeho postavení v procesu výuky. Práce dále podává přehled výše uvedených postižení a uvádí některé detaily, důležité pro vzdělávání takto handicapovaných jedinců. V dalším textu je zmíněn legislativní rámec takového způsobu vzdělávání a důležité instituce, mezi něž patří zejména asistent pedagoga. Práce je doplněna podrobným dotazníkovým šetřením, jenž odhaluje názory na současné postavení asistentů jak z pohledu jich samých, tak i z perspektivy učitelů, s nimiž asistenti spolupracují.
Anotace v angličtině
The educator assistant plays an important role in the process of inclusive education in children who are somehow disadvantaged compared to others in this case especially pupils afflicted with pervasive developmental disorders (i.e. the autism spectrum disorder). In its first part, the text briefly presents the institute of educator assistants and their position in the process of education. Further, the review of these impairments is given; it indicates some details which are significant within the framework of education in such individuals. Hereinafter, the legislature regarding this way of education is described as well as important institutions; educator assistants appertain to them. The text is supplemented with a detailed questionnaire survey which presents attitudes to the status of assistants from both their own point of view and the view of teachers with whom assistants cooperate.
Diplomová práce se bude zabývat vzděláváním dětí s pervazivní vývojovou poruchou v hlavním vzdělávacím proudu s pomocí asistenta pedagoga. V teoretické části budou vymezerny pojmy: asistent pedagoga, inkluzivní vzdělávání, pervazivní vývojové poruchy, Aspergerův syndrom a jeho diagnostika. V rámci praktické části bude realizován kvalitativní výzkum pomocí polostrukturovaných rozhovorů s rodiči, asistenty pedagogů a pedagogy. V závěru práce budou prezentovány výsledky výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat vzděláváním dětí s pervazivní vývojovou poruchou v hlavním vzdělávacím proudu s pomocí asistenta pedagoga. V teoretické části budou vymezerny pojmy: asistent pedagoga, inkluzivní vzdělávání, pervazivní vývojové poruchy, Aspergerův syndrom a jeho diagnostika. V rámci praktické části bude realizován kvalitativní výzkum pomocí polostrukturovaných rozhovorů s rodiči, asistenty pedagogů a pedagogy. V závěru práce budou prezentovány výsledky výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ATTWOOD, T., Aspergerův syndrom. Praha: Portál, 2005
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2009
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I., Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010
HENDL, Jan., Kvalitativní výzkum: základní metody. Praha: Portál, 2005
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010
PIPEKOVÁ, J., Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010
VÍTKOVÁ, M., HAVEL, J., Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Brno: 2010
TEPLÁ, M., ŠMEJKALOVÁ, H., Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2010
THOROVÁ, A., Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006
Seznam doporučené literatury
ATTWOOD, T., Aspergerův syndrom. Praha: Portál, 2005
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2009
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I., Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010
HENDL, Jan., Kvalitativní výzkum: základní metody. Praha: Portál, 2005
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010
PIPEKOVÁ, J., Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010
VÍTKOVÁ, M., HAVEL, J., Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Brno: 2010
TEPLÁ, M., ŠMEJKALOVÁ, H., Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2010
THOROVÁ, A., Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006