Diplomová práce se zaměřuje na edukační programy, které jsou nabízené základním a středním školám v pražských galeriích. Práce konkrétně popisuje a porovnává programy Národní galerie, Galerie hlavního města Prahy a Centra současného umění DOX, krátce se zaměřuje rovněž na edukační možnosti Národní galerie v Londýně a Metropolitního muzea v New Yorku. První část práce popisuje historický vývoj vzniku edukačních programů, dále seznamuje s pojmy galerijní a muzejní edukace a jejich vhodnost pro školní výuku. Druhá část diplomové práce je zaměřena na hospitace edukačních programů ve vybraných galeriích a rozhovory s učiteli, kteří se programů se školní skupinou účastnili. Závěr práce hodnotí pozorované edukační programy všech galerií a přístup učitelů základních a středních škol k návštěvám tohoto typu programu. Práce obsahuje tři navrhované edukační programy pro každou ze zkoumaných galerií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on educational programs for grammar and high schools offered by Prague galleries. The thesis describes and compares programs of Czech National Gallery, Prague City Gallery and Centre for Contenporary Art DOX. It also offers a brief look into educational programs prepared by National Gallery in London and by Metropolitan Museum of Art in New York. The first part od the thesis describes historial development of educational programs, educational possibilities of the galleries and museums and its suitability for schooling. The second part of the diploma thesis focuses on observations of the educational programs and on interviews with teachers who accompanied their classes to the gallery. In conclusion, the thesis offers evaluation of the observed programs and approach of the interviewed teachers. The thesis contains thee sugested educational programs for each of the galleries.
Klíčová slova
galerie, edukační program, galerijní edukace, galerijní pedagog, hospitace
Klíčová slova v angličtině
gallery, educational program, education in gallery, gallery educator, observation
Rozsah průvodní práce
108
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na edukační programy, které jsou nabízené základním a středním školám v pražských galeriích. Práce konkrétně popisuje a porovnává programy Národní galerie, Galerie hlavního města Prahy a Centra současného umění DOX, krátce se zaměřuje rovněž na edukační možnosti Národní galerie v Londýně a Metropolitního muzea v New Yorku. První část práce popisuje historický vývoj vzniku edukačních programů, dále seznamuje s pojmy galerijní a muzejní edukace a jejich vhodnost pro školní výuku. Druhá část diplomové práce je zaměřena na hospitace edukačních programů ve vybraných galeriích a rozhovory s učiteli, kteří se programů se školní skupinou účastnili. Závěr práce hodnotí pozorované edukační programy všech galerií a přístup učitelů základních a středních škol k návštěvám tohoto typu programu. Práce obsahuje tři navrhované edukační programy pro každou ze zkoumaných galerií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on educational programs for grammar and high schools offered by Prague galleries. The thesis describes and compares programs of Czech National Gallery, Prague City Gallery and Centre for Contenporary Art DOX. It also offers a brief look into educational programs prepared by National Gallery in London and by Metropolitan Museum of Art in New York. The first part od the thesis describes historial development of educational programs, educational possibilities of the galleries and museums and its suitability for schooling. The second part of the diploma thesis focuses on observations of the educational programs and on interviews with teachers who accompanied their classes to the gallery. In conclusion, the thesis offers evaluation of the observed programs and approach of the interviewed teachers. The thesis contains thee sugested educational programs for each of the galleries.
Klíčová slova
galerie, edukační program, galerijní edukace, galerijní pedagog, hospitace
Klíčová slova v angličtině
gallery, educational program, education in gallery, gallery educator, observation
Zásady pro vypracování
Anotace:
Diplomová práce se zabývá edukačními programy v pražských galeriích, jmenovitě Národní galerie, Galerie hl. města Prahy a Centra současného umění DOX. Předkládaná práce hodnotí a porovnává edukační programy a aktivity organizované a řízené zmíněnými galeriemi dislokovanými na území hlavního města Prahy. Práce zároveň obsahuje komparaci se zahraničními zkušenostmi a jejich využití v praxi v galeriích v Londýně a v New Yorku.
Diplomová práce se zaměřuje na popis edukačních činností, které výše uvedené galerie pořádají a které jsou orientované na děti a mládež, zejména na studenty středních škol různých typů. Práce hodnotí vývoj a průběh těchto aktivit díky úzké spolupráci navázané s galeriemi a na základě hospitací uskutečněných přímo na konkrétních edukačních akcích ve školním roce 2015/2016.
Součástí diplomové práce jsou výukové materiály vytvořené na základě výstav ve jmenovaných galeriích a rovněž výukové aktivity spojené s exkurzí po Praze.
Harmonogram:
1. Sběr dat a zpracování bibliografie, červen - srpen 2015.
2. Aktivní spolupráce s galeriemi, hospitace na edukačních programech, červen 2015 + září až prosinec 2015.
3. Evaluace programů pražských galerií, prosinec 2015.
4. Sběr dat ze zahraničních galerií a komparace s galeriemi v Praze, leden - únor 2016.
5. Závěrečné úpravy a korektura diplomové práce, březen 2016.
Cíle:
1. Práce popisuje a analyzuje edukační programy.
2. Na základě hospitací práce popisuje efektivitu jednotlivých programů.
3. Práce evaluuje edukační programy za poslední desetiletí.
4. Práce komparuje české a zahraniční edukační programy.
5. Vytvoření vlastních výukových programů a materiálů pro edukační programy.
Osnova:
1. Seznámení s jednotlivými galeriemi a jejich stručnou historií.
2. Edukační programy jednotlivých galerií a jejich popis.
3. Popis průběhu a výsledků hospitací.
4. Porovnání edukačních programů se zahraničními galeriemi.
5. Celkové zhodnocení edukačních programů.
Zásady pro vypracování
Anotace:
Diplomová práce se zabývá edukačními programy v pražských galeriích, jmenovitě Národní galerie, Galerie hl. města Prahy a Centra současného umění DOX. Předkládaná práce hodnotí a porovnává edukační programy a aktivity organizované a řízené zmíněnými galeriemi dislokovanými na území hlavního města Prahy. Práce zároveň obsahuje komparaci se zahraničními zkušenostmi a jejich využití v praxi v galeriích v Londýně a v New Yorku.
Diplomová práce se zaměřuje na popis edukačních činností, které výše uvedené galerie pořádají a které jsou orientované na děti a mládež, zejména na studenty středních škol různých typů. Práce hodnotí vývoj a průběh těchto aktivit díky úzké spolupráci navázané s galeriemi a na základě hospitací uskutečněných přímo na konkrétních edukačních akcích ve školním roce 2015/2016.
Součástí diplomové práce jsou výukové materiály vytvořené na základě výstav ve jmenovaných galeriích a rovněž výukové aktivity spojené s exkurzí po Praze.
Harmonogram:
1. Sběr dat a zpracování bibliografie, červen - srpen 2015.
2. Aktivní spolupráce s galeriemi, hospitace na edukačních programech, červen 2015 + září až prosinec 2015.
3. Evaluace programů pražských galerií, prosinec 2015.
4. Sběr dat ze zahraničních galerií a komparace s galeriemi v Praze, leden - únor 2016.
5. Závěrečné úpravy a korektura diplomové práce, březen 2016.
Cíle:
1. Práce popisuje a analyzuje edukační programy.
2. Na základě hospitací práce popisuje efektivitu jednotlivých programů.
3. Práce evaluuje edukační programy za poslední desetiletí.
4. Práce komparuje české a zahraniční edukační programy.
5. Vytvoření vlastních výukových programů a materiálů pro edukační programy.
Osnova:
1. Seznámení s jednotlivými galeriemi a jejich stručnou historií.
2. Edukační programy jednotlivých galerií a jejich popis.
3. Popis průběhu a výsledků hospitací.
4. Porovnání edukačních programů se zahraničními galeriemi.
5. Celkové zhodnocení edukačních programů.
Seznam doporučené literatury
BAŤKOVÁ, Růžena a kol., Umělecké památky Prahy II, Praha 1998.
BRABCOVÁ, Alexandra, Brána muzea otevřená: průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea, Náchod 2003.
BURSÍKOVÁ, Ludmila, MARTINOVSKÝ, Pavel a kol., Metodické inspirace: mezipředmětové vztahy v dějepise: ze zkušeností z výuky i mimoškolních činností, Praha 2009.
HANUŠ, Radek, CHYTILOVÁ, Lenka, Zážitkově pedagogické učení, Praha 2009.
HORÁČEK, Radek, ZÁLEŠAK, Jan, Aktuální otázky zprostředkování umění: teorie a praxe galerijní pedagogiky, Praha 2007.
HORÁČEK, Radek, Galerijní animace a zprostředkování umění, Brno 1998.
HORÁČEK, Radek, V dialogu s uměním: Metodický materiál určený učitelům výtvarné výchovy a studentům výtvarných oborů středních a vysokých škol, Brno 1994.
HRUBEŠ, Josef, HRUBEŠOVÁ, Eva, Pražské domy vyprávějí, Praha 2000.
IMPELLUSOVÁ, Lucia, Metropolitan Museum New York, Praha 2006.
JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír, MRÁZOVÁ KRAJÍČKOVÁ, Lenka, Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace, Brno 2010.
JŮVA, Vladimír, Principy, formy a metody mimoškolské výchovy a vzdělávání, Brno 1989.
JŮVA, Vladimír, Výchovné možnosti muzea, Brno 1992.
KESNER, Ladislav, Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti, Praha 2000.
KUNSTOVÁ, Eliška a kol., Metodické inspirace: samostatná práce v dějepise: zadání, vedení a uplatnění, Praha 2005.
LEDVINKA, Václav, MRÁZ, Bohumír, VLNAS, Vít, Pražské paláce: encyklopedický ilustrovaný přehled, Praha 2000.
LIESSMANN, Konrad Paul, Filozofie moderního umění, Olomouc 2000.
MAŇAK, Josef, ŠVEC, Vlastimil, Výukové metody, Brno 2003.
MRÁZOVÁ, Lenka, Tvorba pracovních listů: metodický materiál, Brno 2013.
POZDÍLKOVÁ, Ladislava, BRANDEJS, Čestmír, Aktivizační metody pro výuku dějepisu, Hradec Králové 2007.
PRŮCHA, Jan, Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru, Praha 2009.
ŠKODA, Eduard, Pražské svatyně, kostely, kaple, synagogy, církevní sbory a modlitebny od úsvitu křesťanství na práh 21. století, Praha 2002.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra, Muzejní edukace, Olomouc 2012.
TARABRAOVÁ, Daniela, National Gallery Londýn, Praha 2013.
TŘEŠTÍK, Michael a kol., Muzea a galerie v Praze, Praha 2000.
VALIŠOVA, Alena, KASIKOVÁ, Hana a kol., Pedagogika pro učitele, 2007.
VÁLKA, Leoš, Centrum současného umění DOX: výroční katalog, Praha 2012.
VÁLKA, Leoš, Centrum současného umění DOX: výroční katalog, Praha 2011.
VLČEK, Pavel a kol., Umělecké památky Prahy I, Praha 1996.
VLČEK, Pavel a kol., Umělecké památky Prahy III, Praha 1999.
VUČKA, Tomáš, Pražské kostely a chrámy, Praha 2013.
Seznam doporučené literatury
BAŤKOVÁ, Růžena a kol., Umělecké památky Prahy II, Praha 1998.
BRABCOVÁ, Alexandra, Brána muzea otevřená: průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea, Náchod 2003.
BURSÍKOVÁ, Ludmila, MARTINOVSKÝ, Pavel a kol., Metodické inspirace: mezipředmětové vztahy v dějepise: ze zkušeností z výuky i mimoškolních činností, Praha 2009.
HANUŠ, Radek, CHYTILOVÁ, Lenka, Zážitkově pedagogické učení, Praha 2009.
HORÁČEK, Radek, ZÁLEŠAK, Jan, Aktuální otázky zprostředkování umění: teorie a praxe galerijní pedagogiky, Praha 2007.
HORÁČEK, Radek, Galerijní animace a zprostředkování umění, Brno 1998.
HORÁČEK, Radek, V dialogu s uměním: Metodický materiál určený učitelům výtvarné výchovy a studentům výtvarných oborů středních a vysokých škol, Brno 1994.
HRUBEŠ, Josef, HRUBEŠOVÁ, Eva, Pražské domy vyprávějí, Praha 2000.
IMPELLUSOVÁ, Lucia, Metropolitan Museum New York, Praha 2006.
JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír, MRÁZOVÁ KRAJÍČKOVÁ, Lenka, Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace, Brno 2010.
JŮVA, Vladimír, Principy, formy a metody mimoškolské výchovy a vzdělávání, Brno 1989.
JŮVA, Vladimír, Výchovné možnosti muzea, Brno 1992.
KESNER, Ladislav, Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti, Praha 2000.
KUNSTOVÁ, Eliška a kol., Metodické inspirace: samostatná práce v dějepise: zadání, vedení a uplatnění, Praha 2005.
LEDVINKA, Václav, MRÁZ, Bohumír, VLNAS, Vít, Pražské paláce: encyklopedický ilustrovaný přehled, Praha 2000.
LIESSMANN, Konrad Paul, Filozofie moderního umění, Olomouc 2000.
MAŇAK, Josef, ŠVEC, Vlastimil, Výukové metody, Brno 2003.
MRÁZOVÁ, Lenka, Tvorba pracovních listů: metodický materiál, Brno 2013.
POZDÍLKOVÁ, Ladislava, BRANDEJS, Čestmír, Aktivizační metody pro výuku dějepisu, Hradec Králové 2007.
PRŮCHA, Jan, Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru, Praha 2009.
ŠKODA, Eduard, Pražské svatyně, kostely, kaple, synagogy, církevní sbory a modlitebny od úsvitu křesťanství na práh 21. století, Praha 2002.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra, Muzejní edukace, Olomouc 2012.
TARABRAOVÁ, Daniela, National Gallery Londýn, Praha 2013.
TŘEŠTÍK, Michael a kol., Muzea a galerie v Praze, Praha 2000.
VALIŠOVA, Alena, KASIKOVÁ, Hana a kol., Pedagogika pro učitele, 2007.
VÁLKA, Leoš, Centrum současného umění DOX: výroční katalog, Praha 2012.
VÁLKA, Leoš, Centrum současného umění DOX: výroční katalog, Praha 2011.
VLČEK, Pavel a kol., Umělecké památky Prahy I, Praha 1996.
VLČEK, Pavel a kol., Umělecké památky Prahy III, Praha 1999.
VUČKA, Tomáš, Pražské kostely a chrámy, Praha 2013.