Diplomová práce je zaměřena na problematiku čtení s porozuměním u žáků s dyslexií ve srovnání s žáky intaktními. Hlavním cílem předkládané práce je zjistit, zda žáci s dyslektickými obtížemi mají při čtení s porozuměním výraznější problémy než žáci intaktní.
V teoretické části je nahlédnuto do historie a současnosti metodiky čtení a psaní s uvedením některých metod využívaných při výuce počátečního čtení.
V další části je charakterizována problematika specifických poruch učení se zaměřením na dyslexii. Podrobněji jsou popsány příčiny, projevy a možné nápravy specifických poruch učení, především dyslexie. Značná pozornost je věnována analýze problematických jevů objevujících se při čtení u žáků s dyslexií.
V praktické části je popsána metodologie výzkumu, jeho průběh a výsledky. Primárním cílem této části je zjištění úrovně čtení s porozuměním a porovnání dosažených výsledků u žáků s dyslexií s výsledky žáků intaktních ve 2. až 5. ročníku základní školy.
V kvantitativním výzkumu je využito metody práce s textem s různými druhy testových položek a metody dotazníku. Zjištěné skutečnosti jsou přehledně zpracovány v tabulkách a grafech.
V závěru diplomové práce jsou uvedena doporučení pro další pedagogický výzkum a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the problems of reading comprehension among pupils with dyslexia compared to intact pupils. The main aim of the presented work is to determine whether the pupils with dyslexic difficulties have more significant problems by reading comprehension than the intact ones.
The theoretical part gives insight into the history and present of reading and writing methodology stating some methods used in teaching of initial reading.
In the next part is the problematics of specific learning disabilities focused on dyslexia characterized. In great detail are described causes, symptoms and possible improvement of specific learning disabilities, especially of dyslexia. Considerable attention is paid to the analysis of problematic phenomenon appearing by reading among pupils with dyslexia.
In practical part is described the research methodology, its process and results. The primary aim of this part is to find out the reading comprehension level and comparing the achieved results among pupils with dyslexia to results of intact pupils in the 2nd and 5th class of elementary school.
In quantitative research is used method of working with text in different types of test items and the questionnare method. Determined facts are clearly organized in charts and graphs.
In conclusion of this thesis are given recommendations for further educational research and recommendations for the practice.
Klíčová slova
Čtení s porozuměním, specifické poruchy učení, dyslexie, metodika čtení
Klíčová slova v angličtině
Reading comprehension, specific learning disabilities, dyslexia, reading methodology
Rozsah průvodní práce
121 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku čtení s porozuměním u žáků s dyslexií ve srovnání s žáky intaktními. Hlavním cílem předkládané práce je zjistit, zda žáci s dyslektickými obtížemi mají při čtení s porozuměním výraznější problémy než žáci intaktní.
V teoretické části je nahlédnuto do historie a současnosti metodiky čtení a psaní s uvedením některých metod využívaných při výuce počátečního čtení.
V další části je charakterizována problematika specifických poruch učení se zaměřením na dyslexii. Podrobněji jsou popsány příčiny, projevy a možné nápravy specifických poruch učení, především dyslexie. Značná pozornost je věnována analýze problematických jevů objevujících se při čtení u žáků s dyslexií.
V praktické části je popsána metodologie výzkumu, jeho průběh a výsledky. Primárním cílem této části je zjištění úrovně čtení s porozuměním a porovnání dosažených výsledků u žáků s dyslexií s výsledky žáků intaktních ve 2. až 5. ročníku základní školy.
V kvantitativním výzkumu je využito metody práce s textem s různými druhy testových položek a metody dotazníku. Zjištěné skutečnosti jsou přehledně zpracovány v tabulkách a grafech.
V závěru diplomové práce jsou uvedena doporučení pro další pedagogický výzkum a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the problems of reading comprehension among pupils with dyslexia compared to intact pupils. The main aim of the presented work is to determine whether the pupils with dyslexic difficulties have more significant problems by reading comprehension than the intact ones.
The theoretical part gives insight into the history and present of reading and writing methodology stating some methods used in teaching of initial reading.
In the next part is the problematics of specific learning disabilities focused on dyslexia characterized. In great detail are described causes, symptoms and possible improvement of specific learning disabilities, especially of dyslexia. Considerable attention is paid to the analysis of problematic phenomenon appearing by reading among pupils with dyslexia.
In practical part is described the research methodology, its process and results. The primary aim of this part is to find out the reading comprehension level and comparing the achieved results among pupils with dyslexia to results of intact pupils in the 2nd and 5th class of elementary school.
In quantitative research is used method of working with text in different types of test items and the questionnare method. Determined facts are clearly organized in charts and graphs.
In conclusion of this thesis are given recommendations for further educational research and recommendations for the practice.
Klíčová slova
Čtení s porozuměním, specifické poruchy učení, dyslexie, metodika čtení
Klíčová slova v angličtině
Reading comprehension, specific learning disabilities, dyslexia, reading methodology
Zásady pro vypracování
1. Vyhledání a prostudování odborné literatury vztahující se k tématu diplomové práce
2. V teoretické části budou popsány současné metody ve výuce čtení, metody osvojování čtení u dětí s dyslexií, příčiny, projevy a možné nápravy dyslexie, analýza problematických jevů objevujících se při čtení u žáků s dyslexií
3. V praktické části budou vytvořeny pracovní listy pro zjištění úrovně čtení s porozuměním a srovnání výsledků u žáků s dyslexií s výsledky žáků intaktních
4. Reflexe učitelů na práci s pracovními listy
5. Analýza výsledků a jejich přehledné zpracování do tabulek a grafů
6. Závěrečné zhodnocení práce
Zásady pro vypracování
1. Vyhledání a prostudování odborné literatury vztahující se k tématu diplomové práce
2. V teoretické části budou popsány současné metody ve výuce čtení, metody osvojování čtení u dětí s dyslexií, příčiny, projevy a možné nápravy dyslexie, analýza problematických jevů objevujících se při čtení u žáků s dyslexií
3. V praktické části budou vytvořeny pracovní listy pro zjištění úrovně čtení s porozuměním a srovnání výsledků u žáků s dyslexií s výsledky žáků intaktních
4. Reflexe učitelů na práci s pracovními listy
5. Analýza výsledků a jejich přehledné zpracování do tabulek a grafů
6. Závěrečné zhodnocení práce
Seznam doporučené literatury
1. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
2. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999. 278 s. ISBN 80 246 0030 7.
3. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha. portál, 1997. 312 s. ISBN 80 7178 135 5.
4. JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 384 s. ISBN 9788024730301.
5. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie. Praha: D + H, 2004, 67 s.
6.MATĚJČEK, Z. Dyslexie: Specifické poruchy učení. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany : H & H, 1995. 270 s. ISBN 808578727X
7. SANTLEROVÁ, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido, 1995. 56 s. ISBN 8085931052.
8. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele, Portál, Praha, 2001, 655 s., ISBN 80 7178 463 X
9. SPÁČILOVÁ, H. Pedagogická diagnostika v primární škole, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 2009, 119 s., ISBN 978 80 244 2264 0
10. MRÁZOVÁ, E. Vybrané postupy při práci s dyslektickým dítětem. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, 1994. ISBN 80-7044-078-3
Seznam doporučené literatury
1. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
2. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999. 278 s. ISBN 80 246 0030 7.
3. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha. portál, 1997. 312 s. ISBN 80 7178 135 5.
4. JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 384 s. ISBN 9788024730301.
5. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie. Praha: D + H, 2004, 67 s.
6.MATĚJČEK, Z. Dyslexie: Specifické poruchy učení. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany : H & H, 1995. 270 s. ISBN 808578727X
7. SANTLEROVÁ, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido, 1995. 56 s. ISBN 8085931052.
8. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele, Portál, Praha, 2001, 655 s., ISBN 80 7178 463 X
9. SPÁČILOVÁ, H. Pedagogická diagnostika v primární škole, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 2009, 119 s., ISBN 978 80 244 2264 0
10. MRÁZOVÁ, E. Vybrané postupy při práci s dyslektickým dítětem. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, 1994. ISBN 80-7044-078-3