Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se věnuji historii klasických českých pohádek inspirované lidovou tvorbou a významem pohádek. Dále v práci popisuji ilustrace v pohádkách a jejich významu pro děti a též zmiňuji naše české ilustrátory. Zaměřila jsem se také na výtvarné techniky. V praktické části mojí práce je hlavním tématem tvorba klasické české pohádky, která je motivací pro mě a pro děti, kdy děti pomocí různých výtvarných technik zpracovávaly danou pohádku. Cílem mé bakalářské práce je zachovat v Mateřských školách duchovní a kulturní hodnoty, které v pohádkách jsou, a propojit pohádky s výtvarnými činnostmi a podporovat je ve vlastním výtvarném projevu.
Anotace v angličtině
My work has both theoretical and practical dimensions. In the practical part I discuss the history , creation and meaning of classical Czech fairy tales. I also describe their illustrations and their importance for children and their illustrators. I focus on fine art techniques. From the practical point of view I concentrate on the creation of classical Czech fairy tales that motivate children to process them with various art techniques. The aim of my work is to maintain intellectual and cultural values found in the fairy tales, link them with fine arts ,and support children in their exploration and creativity.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, Pohádky, ilustrace, výtvarné techniky
Klíčová slova v angličtině
Art Education, Fairy tales, illustration, art techniques
Rozsah průvodní práce
0-86
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se věnuji historii klasických českých pohádek inspirované lidovou tvorbou a významem pohádek. Dále v práci popisuji ilustrace v pohádkách a jejich významu pro děti a též zmiňuji naše české ilustrátory. Zaměřila jsem se také na výtvarné techniky. V praktické části mojí práce je hlavním tématem tvorba klasické české pohádky, která je motivací pro mě a pro děti, kdy děti pomocí různých výtvarných technik zpracovávaly danou pohádku. Cílem mé bakalářské práce je zachovat v Mateřských školách duchovní a kulturní hodnoty, které v pohádkách jsou, a propojit pohádky s výtvarnými činnostmi a podporovat je ve vlastním výtvarném projevu.
Anotace v angličtině
My work has both theoretical and practical dimensions. In the practical part I discuss the history , creation and meaning of classical Czech fairy tales. I also describe their illustrations and their importance for children and their illustrators. I focus on fine art techniques. From the practical point of view I concentrate on the creation of classical Czech fairy tales that motivate children to process them with various art techniques. The aim of my work is to maintain intellectual and cultural values found in the fairy tales, link them with fine arts ,and support children in their exploration and creativity.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, Pohádky, ilustrace, výtvarné techniky
Klíčová slova v angličtině
Art Education, Fairy tales, illustration, art techniques
Zásady pro vypracování
Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana č.6/2015 a bude dbát na její dodržování.
Průběžně bude vše konzultovat s vedoucím práce.
Prostuduje dostupnou odbornou literaturu a jiné zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část se zaměřením na historii klasických českých pohádek inspirované lidovou tvorbou K.J.Erbena, B.Němcovou atd., na české ilustrátory a výtvarné techniky použité v praktické části a stanoví cíl práce.
V praktické části potom aplikuje teoretické poznatky využití pohádky jako motivace u dětí v mateřské škole s použitím netradičních výtvarných technik na několika výtvarných didaktických výstupů s přiloženou fotodokumentací.
V poslední části student předloží vlastní výtvarnou tvorbu na dané téma.
V závěru zhodnotí cíl bakalářské práce, přínos pro děti a přínos svůj.
Zásady pro vypracování
Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana č.6/2015 a bude dbát na její dodržování.
Průběžně bude vše konzultovat s vedoucím práce.
Prostuduje dostupnou odbornou literaturu a jiné zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část se zaměřením na historii klasických českých pohádek inspirované lidovou tvorbou K.J.Erbena, B.Němcovou atd., na české ilustrátory a výtvarné techniky použité v praktické části a stanoví cíl práce.
V praktické části potom aplikuje teoretické poznatky využití pohádky jako motivace u dětí v mateřské škole s použitím netradičních výtvarných technik na několika výtvarných didaktických výstupů s přiloženou fotodokumentací.
V poslední části student předloží vlastní výtvarnou tvorbu na dané téma.
V závěru zhodnotí cíl bakalářské práce, přínos pro děti a přínos svůj.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. 1. vyd. Praha: Aventinum, 1993, 123 s. ISBN 80-715-1468-3. < br>FICHNOVÁ, Katarína a Eva SZOBIOVÁ. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 130 s. ISBN 978-807-3673-239. < br>ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996, 241 s. ISBN 80-902-2671-X. < br> ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997, 219 s. ISBN 80-902-2672-8.< br> ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996, 241 s. ISBN 80-902-2671-X. < br> SVOBODOVÁ, M. Výtvarná výchova v předškolním věku. Havl. Brod: Tobiáš, 1998. 86 s. ISBN 80-85808-47-1. < br> TOUFAR, A. Výchovné aspekty v kreslení a malování dětí předškolního věku. Brno: KPÚ, 1973. 47 s. < br> VONDROVÁ, Petra. Výtvarné nápady na celý rok. 1. vyd. Brno: CPress, 2014, 112 s. Dílna nápadů. ISBN 978-80-264-0401-9. < br> VONDROVÁ, Petra. Výtvarné techniky pro děti: hry a výtvarné činnosti pro děti ve věku od 4 do 9 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 156 s. ISBN 80-717-8583-0.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. 1. vyd. Praha: Aventinum, 1993, 123 s. ISBN 80-715-1468-3. < br>FICHNOVÁ, Katarína a Eva SZOBIOVÁ. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 130 s. ISBN 978-807-3673-239. < br>ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996, 241 s. ISBN 80-902-2671-X. < br> ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997, 219 s. ISBN 80-902-2672-8.< br> ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996, 241 s. ISBN 80-902-2671-X. < br> SVOBODOVÁ, M. Výtvarná výchova v předškolním věku. Havl. Brod: Tobiáš, 1998. 86 s. ISBN 80-85808-47-1. < br> TOUFAR, A. Výchovné aspekty v kreslení a malování dětí předškolního věku. Brno: KPÚ, 1973. 47 s. < br> VONDROVÁ, Petra. Výtvarné nápady na celý rok. 1. vyd. Brno: CPress, 2014, 112 s. Dílna nápadů. ISBN 978-80-264-0401-9. < br> VONDROVÁ, Petra. Výtvarné techniky pro děti: hry a výtvarné činnosti pro děti ve věku od 4 do 9 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 156 s. ISBN 80-717-8583-0.