Tato bakalářská práce se zaměřuje na seniory v Ústeckém kraji a zjišťuje, zda senioři v závěru jejich života pociťují samotu a jaký má případně vliv na jejich život. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části jsou objasněny základní pojmy vztahující se k tématu. Jsou zde popsány změny podmíněné stárnutím, proměny životních hodnot seniorů, kvalita a smysl života seniora na sklonku jeho života. V empirické části je proveden kvalitativní výzkum formou hloubkových rozhovorů. Na základě následné podrobné analýzy je poté zjištěno, zda se senioři cítí v závěru jejich života osaměle.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is about seniors in the Ustí region. It investigates whether seniors at the end of their life feel lonely and whether loneliness affects their lives. This thesis has a theoretic and an empiric part. The basic conceptions, belonging to this subject, are clarified in the theoretic part. In this part are described changes conditioned to the old age, changing life values of seniors, the quality and meaning life of the senior at the end of a human life. In the empiric part, a qualitative research through profound interviews is made. On the basis of this detailed analysis is then found out, whether seniors feel lonely at the end of their lives.
Klíčová slova
senior, stáří, stárnutí, nemoc, samota, hodnota, život, umírání, smrt, rodina, izolovanost, sociální sítě
Klíčová slova v angličtině
Senior, old age, aging, disease, loneliness, value, lifetime, dying, death, family, isolation, social network
Rozsah průvodní práce
108
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na seniory v Ústeckém kraji a zjišťuje, zda senioři v závěru jejich života pociťují samotu a jaký má případně vliv na jejich život. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části jsou objasněny základní pojmy vztahující se k tématu. Jsou zde popsány změny podmíněné stárnutím, proměny životních hodnot seniorů, kvalita a smysl života seniora na sklonku jeho života. V empirické části je proveden kvalitativní výzkum formou hloubkových rozhovorů. Na základě následné podrobné analýzy je poté zjištěno, zda se senioři cítí v závěru jejich života osaměle.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is about seniors in the Ustí region. It investigates whether seniors at the end of their life feel lonely and whether loneliness affects their lives. This thesis has a theoretic and an empiric part. The basic conceptions, belonging to this subject, are clarified in the theoretic part. In this part are described changes conditioned to the old age, changing life values of seniors, the quality and meaning life of the senior at the end of a human life. In the empiric part, a qualitative research through profound interviews is made. On the basis of this detailed analysis is then found out, whether seniors feel lonely at the end of their lives.
Klíčová slova
senior, stáří, stárnutí, nemoc, samota, hodnota, život, umírání, smrt, rodina, izolovanost, sociální sítě
Klíčová slova v angličtině
Senior, old age, aging, disease, loneliness, value, lifetime, dying, death, family, isolation, social network
Zásady pro vypracování
Základem pro vypracování bakalářské práce bude studium odborné literatury vztahující se k metodologii sociálně-pedagogického výzkumu zaměřeného na hodnoty, prožitky a postoje seniorů v závěru jejich života. Neopomineme také problematiku sociálních zařízení pečujících o nejstarší obyvatelé u nás. V teoretické části vymezíme klíčové pojmy bakalářské práce nejen z pohledu vývojové psychologie, filozofie, či z pohledu spirituálního, ale také z širšího pohledu axiologického. V praktické části bakalářské práce popíšeme metodologii kvalitativního výzkumu, stanovíme výzkumnou otázku a cíle práce. Při samotném výzkumu se zaměříme na pocity, prostředí, hodnotové postoje a obavy současných seniorů. V závěru bakalářské práce vyhodnotíme poznatky z výzkumu a uvedeme je do praktického kontextu pro práci sociálně-pedagogických pracovníků.
Zásady pro vypracování
Základem pro vypracování bakalářské práce bude studium odborné literatury vztahující se k metodologii sociálně-pedagogického výzkumu zaměřeného na hodnoty, prožitky a postoje seniorů v závěru jejich života. Neopomineme také problematiku sociálních zařízení pečujících o nejstarší obyvatelé u nás. V teoretické části vymezíme klíčové pojmy bakalářské práce nejen z pohledu vývojové psychologie, filozofie, či z pohledu spirituálního, ale také z širšího pohledu axiologického. V praktické části bakalářské práce popíšeme metodologii kvalitativního výzkumu, stanovíme výzkumnou otázku a cíle práce. Při samotném výzkumu se zaměříme na pocity, prostředí, hodnotové postoje a obavy současných seniorů. V závěru bakalářské práce vyhodnotíme poznatky z výzkumu a uvedeme je do praktického kontextu pro práci sociálně-pedagogických pracovníků.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. 2. vyd. Praha: Galén, 2007. 244 s. ISBN 978-80-7262-471-3. HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 2010. ISNB 80-7038-158-2. HÁTLOVÁ, Běla. Psychologie seniorského věku. 1. vyd. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. 80 s. Skripta. ISBN 978-80-7414-318-2. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. JUNG, Carl Gustav. Člověk a duše. Praha: Academia, 1995. ISNB 80-200-0543-9 KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie smysluplnosti existence: otázky na vrcholu života. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 204 s. ISBN 80-247-1370-5. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 141 s. ISBN 978-80-247-3604-4. MACHOVEC, Milan. Smysl lidské existence. 5. vyd. Praha: Akropolis, 2012. 127 s. ISBN 978-80-7304-143-4. SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. 4. vyd. Praha: Ecce homo, 1999. 144 s. ISBN 80-902049-2-9. POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISNB 978-80-247-3271-8. STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha, 1999. ISNB 80-7178-274-2. ŠIKLOVÁ, Jiřina. Vyhoštěná smrt. 1. vyd. Praha: Kalich, 2013. 127 s. ISBN 978-80-7017-197-4. Švaříček, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. 2. vyd. Praha: Galén, 2007. 244 s. ISBN 978-80-7262-471-3. HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 2010. ISNB 80-7038-158-2. HÁTLOVÁ, Běla. Psychologie seniorského věku. 1. vyd. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. 80 s. Skripta. ISBN 978-80-7414-318-2. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. JUNG, Carl Gustav. Člověk a duše. Praha: Academia, 1995. ISNB 80-200-0543-9 KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie smysluplnosti existence: otázky na vrcholu života. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 204 s. ISBN 80-247-1370-5. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 141 s. ISBN 978-80-247-3604-4. MACHOVEC, Milan. Smysl lidské existence. 5. vyd. Praha: Akropolis, 2012. 127 s. ISBN 978-80-7304-143-4. SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. 4. vyd. Praha: Ecce homo, 1999. 144 s. ISBN 80-902049-2-9. POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISNB 978-80-247-3271-8. STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha, 1999. ISNB 80-7178-274-2. ŠIKLOVÁ, Jiřina. Vyhoštěná smrt. 1. vyd. Praha: Kalich, 2013. 127 s. ISBN 978-80-7017-197-4. Švaříček, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.