Cílem bakalářské práce je zjistit, zdali je jedinec ve výkonu vazby schopen výtvarně tvořit bez intervence vnějších činitelů a stanovit, která výtvarná technika je k tomu nejvhodnější. Předložit práce vytvořené osobami zatíženými vazbou a vlastní tvorbu, která je vytvořena s omezením, simulujícím možné materiální podmínky ve vazebním prostředí.
Bakalářskou práci člením na tři části, a to: teoretickou, praktickou a vlastní autorský cyklus.
V teoretické části nastíním proces vzetí do vazby, průběh výkonu vazby a budu se věnovat základním výtvarným technikám, které ve své práci použiji. Představím několik umělců, kteří byli ve vězení, ať už z politických či uměleckých důvodů.
V praktické části zrealizuji soubor prací s vytypovanými osobami, na které byla uvalena vazba se striktně omezeným materiálním vybavením, takovým, jaké mohou mít vazebně stíhané osoby ve svém držení. Každá vytypovaná osoba se pokusí vytvořit soubor deseti prací a to v mnou vybraných technikách. Abych si ověřil reálnost možnosti tvorby s takovým omezením, vytvořím stejný počet prací a při jejich tvorbě budu simulovat materiální podmínky, s jakými se jedinec může dostat do styku ve výkonu vazby. Tyto práce předložím k posouzení.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis aims to determine whether an individual in custody is capable of creative artistic activity free of any external intervention, and to establish the artistic technique most suitable for that purpose. To present works of art created by individuals subject to detention and my own works created with limitations simulating the potential material conditions in custody.
My bachelor's thesis is divided into three parts, namely: theory, practice and my own author series.
The theoretical part will outline the process of taking the individual into custody and the procedure during custody; I will also describe the basic artistic techniques employed in my thesis. I will introduce several artists who spent time in prison, whether for political or artistic reasons.
The practical part will focus on a collection of works created by selected individuals who were subject to custody with a strictly limited material equipment corresponding to the equipment that individuals in custody may possess. Each selected individual will attempt to create a set of ten works using the techniques chosen by myself. In order to check the very possibility of a creative activity with such a limitation, I will create an identical number of works while simulating the material conditions which an individual may encounter in custody. These works will be submitted for assessment.
Klíčová slova
Penitenciární prostředí, vazba, výtvarný projev, kresba, koláž.
Cílem bakalářské práce je zjistit, zdali je jedinec ve výkonu vazby schopen výtvarně tvořit bez intervence vnějších činitelů a stanovit, která výtvarná technika je k tomu nejvhodnější. Předložit práce vytvořené osobami zatíženými vazbou a vlastní tvorbu, která je vytvořena s omezením, simulujícím možné materiální podmínky ve vazebním prostředí.
Bakalářskou práci člením na tři části, a to: teoretickou, praktickou a vlastní autorský cyklus.
V teoretické části nastíním proces vzetí do vazby, průběh výkonu vazby a budu se věnovat základním výtvarným technikám, které ve své práci použiji. Představím několik umělců, kteří byli ve vězení, ať už z politických či uměleckých důvodů.
V praktické části zrealizuji soubor prací s vytypovanými osobami, na které byla uvalena vazba se striktně omezeným materiálním vybavením, takovým, jaké mohou mít vazebně stíhané osoby ve svém držení. Každá vytypovaná osoba se pokusí vytvořit soubor deseti prací a to v mnou vybraných technikách. Abych si ověřil reálnost možnosti tvorby s takovým omezením, vytvořím stejný počet prací a při jejich tvorbě budu simulovat materiální podmínky, s jakými se jedinec může dostat do styku ve výkonu vazby. Tyto práce předložím k posouzení.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis aims to determine whether an individual in custody is capable of creative artistic activity free of any external intervention, and to establish the artistic technique most suitable for that purpose. To present works of art created by individuals subject to detention and my own works created with limitations simulating the potential material conditions in custody.
My bachelor's thesis is divided into three parts, namely: theory, practice and my own author series.
The theoretical part will outline the process of taking the individual into custody and the procedure during custody; I will also describe the basic artistic techniques employed in my thesis. I will introduce several artists who spent time in prison, whether for political or artistic reasons.
The practical part will focus on a collection of works created by selected individuals who were subject to custody with a strictly limited material equipment corresponding to the equipment that individuals in custody may possess. Each selected individual will attempt to create a set of ten works using the techniques chosen by myself. In order to check the very possibility of a creative activity with such a limitation, I will create an identical number of works while simulating the material conditions which an individual may encounter in custody. These works will be submitted for assessment.
Klíčová slova
Penitenciární prostředí, vazba, výtvarný projev, kresba, koláž.
1. Četba a studium odborné literatury
2. Vytypování osob pro výtvarný projekt
3. Realizace výtvarného projektu
4. Rozbor děl s autory a jejich kazuistika
5. Zhodnocení výstupu výtvarného projevu
6. Závěr
7. Autorské práce
Cílem této práce bude zkoumání možností výtvarného projevu v penitenciárních podmínkách (konkrétně vazby) s omezenými materiálními prostředky. Minimální intervence do procesu bude omezena jen na podkladový materiál (kreslící čtvrtku) pro vzájemné porovnání výstupu této činnosti a zadání výtvarné techniky. Výzkumné šetření bude realizováno ve Vazební věznici Litoměřice a Vazební věznici Teplice. Výzkumný vzorek se bude týkat výhradně osob zatížených vazbou a k porovnání výstupů bude sloužit i má vlastní výtvarná činnost. Výzkum bude proveden výtvarným projektem v jednotlivých výtvarných technikách vyjádření.
Teoretická východiska budou vycházet z obecných výtvarných technik a jejich aplikace bude v souladu s předpisy Vězeňské služby České republiky a předpisy pro výkon vazby. V praktické části bude vždy zadavatelem definována technika výtvarného projevu a následně bude realizována vybraným vzorkem osob zatížených výkonem vazby. Dílčí realizované výsledné výstupy budou konzultovány s jejich autory a jejich díla budou porovnávána. Pro ucelené zhodnocení možností provedení provedu rovněž porovnání s mými vlastními pracemi, jakožto osoby, na níž není působeno vazbou.
Zásady pro vypracování
1. Četba a studium odborné literatury
2. Vytypování osob pro výtvarný projekt
3. Realizace výtvarného projektu
4. Rozbor děl s autory a jejich kazuistika
5. Zhodnocení výstupu výtvarného projevu
6. Závěr
7. Autorské práce
Cílem této práce bude zkoumání možností výtvarného projevu v penitenciárních podmínkách (konkrétně vazby) s omezenými materiálními prostředky. Minimální intervence do procesu bude omezena jen na podkladový materiál (kreslící čtvrtku) pro vzájemné porovnání výstupu této činnosti a zadání výtvarné techniky. Výzkumné šetření bude realizováno ve Vazební věznici Litoměřice a Vazební věznici Teplice. Výzkumný vzorek se bude týkat výhradně osob zatížených vazbou a k porovnání výstupů bude sloužit i má vlastní výtvarná činnost. Výzkum bude proveden výtvarným projektem v jednotlivých výtvarných technikách vyjádření.
Teoretická východiska budou vycházet z obecných výtvarných technik a jejich aplikace bude v souladu s předpisy Vězeňské služby České republiky a předpisy pro výkon vazby. V praktické části bude vždy zadavatelem definována technika výtvarného projevu a následně bude realizována vybraným vzorkem osob zatížených výkonem vazby. Dílčí realizované výsledné výstupy budou konzultovány s jejich autory a jejich díla budou porovnávána. Pro ucelené zhodnocení možností provedení provedu rovněž porovnání s mými vlastními pracemi, jakožto osoby, na níž není působeno vazbou.
Seznam doporučené literatury
TEISSIG, Karel. Techniky kresby. Vyd.2. Praha:Aventinum, 1995, c1990, 190 s. Umělcova dílna. ISBN 80-85277-49-2.
KREJČA, Aleš. Grafika. Praha:Aventinum, 2010, 205 s. Výtvarné techniky (Aventinum). ISBN 9788074420030.
SKARLANTOVÁ, Jana a Marie VECHOVÁ. Textilní výtvarné techniky. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 208 s. ISBN 8072383191.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah, 2000, 195 s. ISBN 80-902-267-4-4.
BRODEK, Ayako. Papír: umělecká tvorba ozdobných předmětů a dekorací. Vyd. 1. Překlad Kateřina Lipenská. Praha: Metafora, 2011, 160 s. ISBN 9788073593063.
Seznam doporučené literatury
TEISSIG, Karel. Techniky kresby. Vyd.2. Praha:Aventinum, 1995, c1990, 190 s. Umělcova dílna. ISBN 80-85277-49-2.
KREJČA, Aleš. Grafika. Praha:Aventinum, 2010, 205 s. Výtvarné techniky (Aventinum). ISBN 9788074420030.
SKARLANTOVÁ, Jana a Marie VECHOVÁ. Textilní výtvarné techniky. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 208 s. ISBN 8072383191.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah, 2000, 195 s. ISBN 80-902-267-4-4.
BRODEK, Ayako. Papír: umělecká tvorba ozdobných předmětů a dekorací. Vyd. 1. Překlad Kateřina Lipenská. Praha: Metafora, 2011, 160 s. ISBN 9788073593063.