Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část definuje pojem textil, popisuje historii vzniku textilu a uvádí rozdělení textilních vláken. Dále vymezuje funkce textilu, vnímání textilu, výtvarné textilní techniky a textilní tvorbu na základních školách. Druhý úsek teoretické části se zaměřuje na významnou textilní umělkyni Sheilu Hicks. Popisuje je její život, tvorbu a výstavu v Praze.
Praktickou část tvoří struktury hodin, které byly realizované na 1. stupni ZŠ při výuce výtvarné výchovy. Vyučované hodiny byly zaměřeny na práci s textilem a byly inspirovány Sheilou Hicks. Součástí je také fotodokumentace průběhu práce a ukázky výtvorů žáků. Druhý úsek praktické části tvoří autorský cyklus.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into theoretical and result part. Theoretical part defines notions that concerned with theme of textile, discribes history of textile origin and presents dividing of fibres. Next defines textile functions, perceiving, art textile techniques and textile creation at primary schools. The second section of theory is focused on the famous textile artist Mrs. Sheila Hisks, discribes her life, creation and exhibition in Prague.
Result part is consist of lessons structure that was realised on the first grade of primary school during art lessons. Lessons were focused on work with textile and was inspired by Sheila Hicks. Fotodocumentation of work procces and ilustration of students work is included. The second part of the thesis introduces the author cycle.
Textile, fibres, art textile techniques, aftefiletics, Sheila Hicks
Rozsah průvodní práce
117 s. (108 611 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část definuje pojem textil, popisuje historii vzniku textilu a uvádí rozdělení textilních vláken. Dále vymezuje funkce textilu, vnímání textilu, výtvarné textilní techniky a textilní tvorbu na základních školách. Druhý úsek teoretické části se zaměřuje na významnou textilní umělkyni Sheilu Hicks. Popisuje je její život, tvorbu a výstavu v Praze.
Praktickou část tvoří struktury hodin, které byly realizované na 1. stupni ZŠ při výuce výtvarné výchovy. Vyučované hodiny byly zaměřeny na práci s textilem a byly inspirovány Sheilou Hicks. Součástí je také fotodokumentace průběhu práce a ukázky výtvorů žáků. Druhý úsek praktické části tvoří autorský cyklus.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into theoretical and result part. Theoretical part defines notions that concerned with theme of textile, discribes history of textile origin and presents dividing of fibres. Next defines textile functions, perceiving, art textile techniques and textile creation at primary schools. The second section of theory is focused on the famous textile artist Mrs. Sheila Hisks, discribes her life, creation and exhibition in Prague.
Result part is consist of lessons structure that was realised on the first grade of primary school during art lessons. Lessons were focused on work with textile and was inspired by Sheila Hicks. Fotodocumentation of work procces and ilustration of students work is included. The second part of the thesis introduces the author cycle.
Textile, fibres, art textile techniques, aftefiletics, Sheila Hicks
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury a shromažďování informací vztahující se k textilní tvorbě.
2. Stanovení náplně a cíle diplomové práce.
3. Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
4. Teoretická část: utřídění informací a postupné zpracování teoretické části.
5. Praktická část: příprava hodin výtvarné výchovy zaměřených na práci s textilem, praktická realizace, záznamy o tvorbě, pozorování, popis činností, fotodokumentace.
6. Závěr: zhodnocení práce, seznam literatury a informačních zdrojů.
7. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury a shromažďování informací vztahující se k textilní tvorbě.
2. Stanovení náplně a cíle diplomové práce.
3. Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
4. Teoretická část: utřídění informací a postupné zpracování teoretické části.
5. Praktická část: příprava hodin výtvarné výchovy zaměřených na práci s textilem, praktická realizace, záznamy o tvorbě, pozorování, popis činností, fotodokumentace.
6. Závěr: zhodnocení práce, seznam literatury a informačních zdrojů.
7. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ,K. Objevujte s námi textil. Praha: Aventinum, 1996, ISBN 80-85277-85-9. ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995, ISBN 80-902267-4-4.
SKARLANTOVÁ, J., VECHOVÁ M. Textilní výtvarné techniky. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 208 s. ISBN 80-7238-319-1.
SLAVÍKOVÁ V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2008, ISBN 80-7367-3222. VONDRUŠKOVÁ, A., KAPRASOVÁ, L. Šikovné ruce aneb malá škola textilních technik. Praha: MLADÁ FRONTA, 1989.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ,K. Objevujte s námi textil. Praha: Aventinum, 1996, ISBN 80-85277-85-9. ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995, ISBN 80-902267-4-4.
SKARLANTOVÁ, J., VECHOVÁ M. Textilní výtvarné techniky. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 208 s. ISBN 80-7238-319-1.
SLAVÍKOVÁ V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2008, ISBN 80-7367-3222. VONDRUŠKOVÁ, A., KAPRASOVÁ, L. Šikovné ruce aneb malá škola textilních technik. Praha: MLADÁ FRONTA, 1989.