Tato bakalářská práce je zaměřena na rozvoj psychomotoriky a fantazie u dětí předškolního věku prostřednictvím keramické hlíny a přírodnin.
Zabýváme se zde obecným vývojem dítěte v předškolním období, jeho psychomotorikou a rozvojem jemné motoriky.
Hlavní část je zaměřena na fantazii dětí, vývoj kresby a jejich kreativitu. V závěru se věnujeme artefiletice a keramické hlíně.
V praktické části jsme se věnovali činnostem na rozvoj psychomotoriky a fantazie prostřednictvím tvořivých prací s keramickou hlínou a přírodninami.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the psychomotor development and imagination of preschool-age children through work with pottery clay and other products of nature.
The work deals with the general development of children in preschool period, their psychomotor abilities and fine-motor skills.
The main section outlines the imagination and creativity of children, as well as the development of their drawing stages. The conclusion is devoted to artefiletics and the possibilities of pottery clay.
The practical part presents the actual activities aimed at the development of imagination and psychomotor abilities of preschool children through creative work with pottery clay and other products of nature.
Tato bakalářská práce je zaměřena na rozvoj psychomotoriky a fantazie u dětí předškolního věku prostřednictvím keramické hlíny a přírodnin.
Zabýváme se zde obecným vývojem dítěte v předškolním období, jeho psychomotorikou a rozvojem jemné motoriky.
Hlavní část je zaměřena na fantazii dětí, vývoj kresby a jejich kreativitu. V závěru se věnujeme artefiletice a keramické hlíně.
V praktické části jsme se věnovali činnostem na rozvoj psychomotoriky a fantazie prostřednictvím tvořivých prací s keramickou hlínou a přírodninami.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the psychomotor development and imagination of preschool-age children through work with pottery clay and other products of nature.
The work deals with the general development of children in preschool period, their psychomotor abilities and fine-motor skills.
The main section outlines the imagination and creativity of children, as well as the development of their drawing stages. The conclusion is devoted to artefiletics and the possibilities of pottery clay.
The practical part presents the actual activities aimed at the development of imagination and psychomotor abilities of preschool children through creative work with pottery clay and other products of nature.
1. Shromáždění a studium odborné literatury a jiných informačních zdrojů vztahujících se k tématu.
2. Vytyčení cílů a náplně bakalářské práce "Rozvoj psychomotoriky a fantazie u dětí předškolního věku prostřednictvím keramické hlíny a jiného přírodního materiálu".
3. Konzultace s vedoucím práce.
4. Teoretická část: charakteristika vývoje dítěte předškolního věku, popis motorického vývoje a psychického vývoje dítěte předškolního věku, tvořivost, fantazie, vztah k přírodě, keramická hlína.
5. Praktická část: Keramika a děti, výběr různých činností s keramickou hlínou a přírodninami, realizace určitých činností, záznamy, dokumentace, pozorování, fotodokumentace, přínos činností dětem.
6. Závěr: Naplnění cílů práce, zhodnocení, seznam použité literatury.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a studium odborné literatury a jiných informačních zdrojů vztahujících se k tématu.
2. Vytyčení cílů a náplně bakalářské práce "Rozvoj psychomotoriky a fantazie u dětí předškolního věku prostřednictvím keramické hlíny a jiného přírodního materiálu".
3. Konzultace s vedoucím práce.
4. Teoretická část: charakteristika vývoje dítěte předškolního věku, popis motorického vývoje a psychického vývoje dítěte předškolního věku, tvořivost, fantazie, vztah k přírodě, keramická hlína.
5. Praktická část: Keramika a děti, výběr různých činností s keramickou hlínou a přírodninami, realizace určitých činností, záznamy, dokumentace, pozorování, fotodokumentace, přínos činností dětem.
6. Závěr: Naplnění cílů práce, zhodnocení, seznam použité literatury.
Seznam doporučené literatury
Slavíková V., Slavík J., Eliášová S.: Dívej se, tvoř a povídej: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky, Praha: Portál, 2008, ISBN 80-7367-322-2.Looseová C. A., Piekertová N., Dienerová G.: Grafomotorika pro děti předškolního věku: Cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let, Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-540-7.Fichnová K., Szobiová E.: Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: Náměty k RVP pro předškolní vzdělávání, Praha: Portál, 2007, ISBN 80-7367-323-9.Ellis M.: Keramika pro děti: základy práce s hlínou a výtvarné návrhy, Praha: BB art, 2005, ISBN 80-734-1410-4.Cikánová K.: Objevujte s námi tvar, Praha: Aventinum, 1995, ISBN 80-715-1732-1.Pošarová M.: Úvod do keramické tvorby, Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013, ISBN 80-7372-926-4.Langmeier J., Krejčířová D.: Vývojová psychologie, Praha: Grada Publishing, 2006, ISBN 80-7372-926-4.Vágnerová M.: Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání, Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0956-8.Slavík J.: Od výrazu k dialogu ve výchově:Artefiletika, Praha: Univerzita Karlova, 1997, ISBN 80-718-4437-3.Stibral K.: Proč je příroda krásná, Praha: Dokořán, 2005, ISBN 80-7363-008-7.
Seznam doporučené literatury
Slavíková V., Slavík J., Eliášová S.: Dívej se, tvoř a povídej: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky, Praha: Portál, 2008, ISBN 80-7367-322-2.Looseová C. A., Piekertová N., Dienerová G.: Grafomotorika pro děti předškolního věku: Cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let, Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-540-7.Fichnová K., Szobiová E.: Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: Náměty k RVP pro předškolní vzdělávání, Praha: Portál, 2007, ISBN 80-7367-323-9.Ellis M.: Keramika pro děti: základy práce s hlínou a výtvarné návrhy, Praha: BB art, 2005, ISBN 80-734-1410-4.Cikánová K.: Objevujte s námi tvar, Praha: Aventinum, 1995, ISBN 80-715-1732-1.Pošarová M.: Úvod do keramické tvorby, Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013, ISBN 80-7372-926-4.Langmeier J., Krejčířová D.: Vývojová psychologie, Praha: Grada Publishing, 2006, ISBN 80-7372-926-4.Vágnerová M.: Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání, Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0956-8.Slavík J.: Od výrazu k dialogu ve výchově:Artefiletika, Praha: Univerzita Karlova, 1997, ISBN 80-718-4437-3.Stibral K.: Proč je příroda krásná, Praha: Dokořán, 2005, ISBN 80-7363-008-7.