Cílem mé bakalářské práce je zpracovat problematiku portrétu od jeho raného vzniku až po současnost. Zaměřit se na důležité mezníky v průběhu vývoje portrétu. Zaznamenat vývoj od malířství až po fotografii, proč vlastně portrét vznikl, jaká byla jeho role ve společnosti. Jakým způsobem je portrét vnímán během 20.století a jaké je jeho současné postavení, co vlastně dnes znamená. Dále se zaobírám jeho autentičností, estetizací a současným trendem zkreslení v problematice portrétu. V neposlední řadě řeším portrét jako "Portrét individuality"v návaznosti na mojí fotografickou bakalářskou práci. Zaobírám se, jak člověk ovlivňuje prostředí ve kterém žije a jak je toto prostředí ovlivněno člověkem.Co je důležité si uvědomit, pokud chceme získat opravdu kvalitní portrétní výpovědní hodnotu, alespoň částečné pochopení psychologie člověka jako prostředkem k přiblížení.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor's work is to elaborate portrait's problem from the early start to the present, focus on an important terminuses throughout the evolution of the portrait,
Enrol the evolution from painting to the photography, why it has arisen and what was it's role in the society, how it is perceived throughout the 20-st century and his current position as well as what is portrait's meaning today.
I'm interested in it's authenticity, aesthetics and a current trend of alternation as well as I'm trying to resolve ''Portrait of Individuality'' in connection of my bachelor's work, thinking of topics such as how human being is affecting the environment he lives in and
how is the environment affected by the human being, what is necessary to understand in order to gain a real, high quality portrait's value or at least understanding of human psychology as a tool of getting closer to the core.
Cílem mé bakalářské práce je zpracovat problematiku portrétu od jeho raného vzniku až po současnost. Zaměřit se na důležité mezníky v průběhu vývoje portrétu. Zaznamenat vývoj od malířství až po fotografii, proč vlastně portrét vznikl, jaká byla jeho role ve společnosti. Jakým způsobem je portrét vnímán během 20.století a jaké je jeho současné postavení, co vlastně dnes znamená. Dále se zaobírám jeho autentičností, estetizací a současným trendem zkreslení v problematice portrétu. V neposlední řadě řeším portrét jako "Portrét individuality"v návaznosti na mojí fotografickou bakalářskou práci. Zaobírám se, jak člověk ovlivňuje prostředí ve kterém žije a jak je toto prostředí ovlivněno člověkem.Co je důležité si uvědomit, pokud chceme získat opravdu kvalitní portrétní výpovědní hodnotu, alespoň částečné pochopení psychologie člověka jako prostředkem k přiblížení.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor's work is to elaborate portrait's problem from the early start to the present, focus on an important terminuses throughout the evolution of the portrait,
Enrol the evolution from painting to the photography, why it has arisen and what was it's role in the society, how it is perceived throughout the 20-st century and his current position as well as what is portrait's meaning today.
I'm interested in it's authenticity, aesthetics and a current trend of alternation as well as I'm trying to resolve ''Portrait of Individuality'' in connection of my bachelor's work, thinking of topics such as how human being is affecting the environment he lives in and
how is the environment affected by the human being, what is necessary to understand in order to gain a real, high quality portrait's value or at least understanding of human psychology as a tool of getting closer to the core.
Pro zpracování práce jsem se rozhodla čerpat ze všech zdrojů a podkladů, které
budou mít s tématem cokoliv společného, budou kriteriálně vhodné, informačně zajímavé a kvalitní.
Chtěla bych popsat téma z pohledu historického, výtvarného, fotografického,
psychologického a z dalších okruhů s nimi souvisejících, také význam portrétu od minulosti po současnost.
K práci plánuji přiložit obrazový materiál, od doby, kdy portrét vznikl (renesance),
až po zobrazení dnes.
Zásady pro vypracování
Pro zpracování práce jsem se rozhodla čerpat ze všech zdrojů a podkladů, které
budou mít s tématem cokoliv společného, budou kriteriálně vhodné, informačně zajímavé a kvalitní.
Chtěla bych popsat téma z pohledu historického, výtvarného, fotografického,
psychologického a z dalších okruhů s nimi souvisejících, také význam portrétu od minulosti po současnost.
K práci plánuji přiložit obrazový materiál, od doby, kdy portrét vznikl (renesance),
až po zobrazení dnes.
Seznam doporučené literatury
BARAN, Ludvík. 1965. Portrét ve fotografii. Praha: Orbis Praha. ISBN neuvedeno
MANGUEL, Alberto. 2000. Čtení obrazů o čem přemýšlíme, když se díváme na umění? 2008. Brno: Host. ISBN 978-807294-274-9
BARTHES, Roland. 1980. Světlá komora výsvětlivka k fotografii. 1994. Bratislava: Archa. ISBN 80-7115-081-9
KOETZLE, Hans-Michael. 2002. Slavné fotografie (Historie skrytá za obrazy I). 2003. Praha: Slovart/TASCHEN. ISBN 3-8228-2576-X
KOETZLE, Hans-Michael. 2002. Slavné fotografie (Historie skrytá za obrazy II). 2003. Praha: Slovart/TASCHEN. ISBN 3-8228-2578-6
The George Eastman House Collection. 2010. Dějiny fotografie. Praha: Slovart. ISBN978-80-7391-426-4.
WEST, Shearer. 2004. Portraiture. Oxford, New York: Oxford University Press I History of Art. ISBN 0-19-284258-7
Dějiny malířství (encyklopediePijoan) nebo monografie: Leonardo, Rembrandt, Rubens, Velazquez, atd.
FOTOGRAFIE: Autorské publikace E.Carjat, Nadar, I.Penn, R.Avedon, P.Halsman, H. Newton, A. Newman, H.Ritts, A.Leibovitz, Rineke Dijkstra, atd.
internet
Seznam doporučené literatury
BARAN, Ludvík. 1965. Portrét ve fotografii. Praha: Orbis Praha. ISBN neuvedeno
MANGUEL, Alberto. 2000. Čtení obrazů o čem přemýšlíme, když se díváme na umění? 2008. Brno: Host. ISBN 978-807294-274-9
BARTHES, Roland. 1980. Světlá komora výsvětlivka k fotografii. 1994. Bratislava: Archa. ISBN 80-7115-081-9
KOETZLE, Hans-Michael. 2002. Slavné fotografie (Historie skrytá za obrazy I). 2003. Praha: Slovart/TASCHEN. ISBN 3-8228-2576-X
KOETZLE, Hans-Michael. 2002. Slavné fotografie (Historie skrytá za obrazy II). 2003. Praha: Slovart/TASCHEN. ISBN 3-8228-2578-6
The George Eastman House Collection. 2010. Dějiny fotografie. Praha: Slovart. ISBN978-80-7391-426-4.
WEST, Shearer. 2004. Portraiture. Oxford, New York: Oxford University Press I History of Art. ISBN 0-19-284258-7
Dějiny malířství (encyklopediePijoan) nebo monografie: Leonardo, Rembrandt, Rubens, Velazquez, atd.
FOTOGRAFIE: Autorské publikace E.Carjat, Nadar, I.Penn, R.Avedon, P.Halsman, H. Newton, A. Newman, H.Ritts, A.Leibovitz, Rineke Dijkstra, atd.
internet