Informace o kvalifikační práci Analýza a komparace vědomostí a dovedností žáků z dějepisu na vybraných středních školách na základě didaktického testování.
Cílem diplomové práce je zkoumat a porovnat možné rozdíly ve vědomostech v historii a dovednostech studentů kvint víceletých gymnázií a studentů 1. ročníků čtyřletých gymnázií. Snahou je především ověřit hypotézu, zda studenti víceletých gymnázií dosahují při testování lepších výsledků než jejich vrstevníci ze základních škol. Za účelem vzájemného porovnání jsou zvolena gymnázia litoměřického okresu, mezi která patří Gymnázium Lovosice, Gymnázium Josefa Jungmanna v Litoměřicích a Gymnázium v Roudnici nad Labem. Celkový smysl práce je možné spatřit v komparaci jednotlivých základních škol, ze kterých studenti na jednotlivá gymnázia přišli. Na základě tohoto testování, výsledných grafů a tabulek je možné si povšimnout, že studenti z určitých základních škol dosáhli v testování nadprůměrných výsledků, zatímco jiní naopak podprůměrných. Z tohoto důvodu je v práci povyzvednut význam vlivu vnějších podmínek na výsledky testovaných studentů.
Testovaná látka je vybrána z Rámcově vzdělávacího programu pro druhý stupeň základní školy a víceletá gymnázia. Jednotlivé tematické okruhy Rámcově vzdělávacího programu jsou porovnány se školními vzdělávacími programy pro víceletá gymnázia litoměřického okresu. Při sestavování testových úloh je pracováno pouze se školními vzdělávacími programy gymnázií, nikoli základních škol. Před testováním nebylo patrné, ze kterých základních škol šli studenti na gymnázia studovat. Samotné sestavování příslušných testů je v souladu s didaktickými pravidly. Magisterská práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je spíše krátkým úvodem do problematiky didaktického testování. Náplní praktické části diplomové práce je z vybraného učiva sestavit test, který je prvotně vyzkoušen na vzorku 4 studentů prvního ročníku střední odborné školy v Ústí nad Labem. Pro snížení negativních vlivů, v tomto případě "opisování" jsou sestaveny dvě verze testu. Verze A a verze B jsou ve skutečnosti totožné, ale s jinak umístěnými testovými úlohami. Po odstranění nedokonalostí jsou finální verze A a B společně s vytvořenými instrukcemi k testu odneseny na vybraná gymnázia. Instrukce obsahují informace nejen pro studenty, ale i pro jejich pedagogický dozor při testování. Po vyplnění testů přichází na řadu samotné vyhodnocování a ověření hypotézy. K samotnému prověření předpokladu je zhotoveno několik tabulek a grafů, které pomáhají při samotném ověřování. Právě z grafů jsou naměřené výsledky dobře viditelné. Důležitou částí práce je podkapitola věnovaná komparaci a hodnocení získaných informací. V konečné části práce jsou pak porovnávány výsledky studentů jednotlivých základních škol v rámci litoměřického okresu. Výsledkem této komparace je poukázání na důležitost vnějších vlivů učení, a to především na roli pedagoga a jeho přístup k předmětu
Anotace v angličtině
The work examines the possible differences in historical knowledge and skills students kvint grammar schools and students 1. grades of grammar schools four-year. Testing is carried out through its own compiled didactic tests. The objective of this work is to compare the knowledge and skills students have acquired in the lessons of history.
I want to test the hypothesis that the pupils of the grammar schools get caught in the testing better. The test substance is in compliance with the RVP for the second grade of primary school and junior high schools.
The focus of work is the creation of didactic tests and their subsequent evaluation. The work is divided into theoretical and practical part. For work, I chose three high school litoměřice district, where testing is carried out. (gymnasium Lovosice, gymnasium Litoměřice and gymnasium Roudnice nad Labem.)
Klíčová slova
didaktické testování, gymnázia, RVP, ŠVP, komparace, vědomosti a znalosti z historie, litoměřický okres, vnější podmínky testování,
Klíčová slova v angličtině
didactic test, RVP, ŠVP high school, comparison, knowledge and knowledge of the history, Litoměřice district, outside the conditions of the test
Rozsah průvodní práce
82 s. (106 461 znaků )
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zkoumat a porovnat možné rozdíly ve vědomostech v historii a dovednostech studentů kvint víceletých gymnázií a studentů 1. ročníků čtyřletých gymnázií. Snahou je především ověřit hypotézu, zda studenti víceletých gymnázií dosahují při testování lepších výsledků než jejich vrstevníci ze základních škol. Za účelem vzájemného porovnání jsou zvolena gymnázia litoměřického okresu, mezi která patří Gymnázium Lovosice, Gymnázium Josefa Jungmanna v Litoměřicích a Gymnázium v Roudnici nad Labem. Celkový smysl práce je možné spatřit v komparaci jednotlivých základních škol, ze kterých studenti na jednotlivá gymnázia přišli. Na základě tohoto testování, výsledných grafů a tabulek je možné si povšimnout, že studenti z určitých základních škol dosáhli v testování nadprůměrných výsledků, zatímco jiní naopak podprůměrných. Z tohoto důvodu je v práci povyzvednut význam vlivu vnějších podmínek na výsledky testovaných studentů.
Testovaná látka je vybrána z Rámcově vzdělávacího programu pro druhý stupeň základní školy a víceletá gymnázia. Jednotlivé tematické okruhy Rámcově vzdělávacího programu jsou porovnány se školními vzdělávacími programy pro víceletá gymnázia litoměřického okresu. Při sestavování testových úloh je pracováno pouze se školními vzdělávacími programy gymnázií, nikoli základních škol. Před testováním nebylo patrné, ze kterých základních škol šli studenti na gymnázia studovat. Samotné sestavování příslušných testů je v souladu s didaktickými pravidly. Magisterská práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je spíše krátkým úvodem do problematiky didaktického testování. Náplní praktické části diplomové práce je z vybraného učiva sestavit test, který je prvotně vyzkoušen na vzorku 4 studentů prvního ročníku střední odborné školy v Ústí nad Labem. Pro snížení negativních vlivů, v tomto případě "opisování" jsou sestaveny dvě verze testu. Verze A a verze B jsou ve skutečnosti totožné, ale s jinak umístěnými testovými úlohami. Po odstranění nedokonalostí jsou finální verze A a B společně s vytvořenými instrukcemi k testu odneseny na vybraná gymnázia. Instrukce obsahují informace nejen pro studenty, ale i pro jejich pedagogický dozor při testování. Po vyplnění testů přichází na řadu samotné vyhodnocování a ověření hypotézy. K samotnému prověření předpokladu je zhotoveno několik tabulek a grafů, které pomáhají při samotném ověřování. Právě z grafů jsou naměřené výsledky dobře viditelné. Důležitou částí práce je podkapitola věnovaná komparaci a hodnocení získaných informací. V konečné části práce jsou pak porovnávány výsledky studentů jednotlivých základních škol v rámci litoměřického okresu. Výsledkem této komparace je poukázání na důležitost vnějších vlivů učení, a to především na roli pedagoga a jeho přístup k předmětu
Anotace v angličtině
The work examines the possible differences in historical knowledge and skills students kvint grammar schools and students 1. grades of grammar schools four-year. Testing is carried out through its own compiled didactic tests. The objective of this work is to compare the knowledge and skills students have acquired in the lessons of history.
I want to test the hypothesis that the pupils of the grammar schools get caught in the testing better. The test substance is in compliance with the RVP for the second grade of primary school and junior high schools.
The focus of work is the creation of didactic tests and their subsequent evaluation. The work is divided into theoretical and practical part. For work, I chose three high school litoměřice district, where testing is carried out. (gymnasium Lovosice, gymnasium Litoměřice and gymnasium Roudnice nad Labem.)
Klíčová slova
didaktické testování, gymnázia, RVP, ŠVP, komparace, vědomosti a znalosti z historie, litoměřický okres, vnější podmínky testování,
Klíčová slova v angličtině
didactic test, RVP, ŠVP high school, comparison, knowledge and knowledge of the history, Litoměřice district, outside the conditions of the test
Zásady pro vypracování
Práce bude zkoumat možné rozdíly v historických vědomostech a dovednostech studentů kvint víceletých gymnázií a studentů 1. ročníků gymnázií čtyřletých. Testování bude probíhat prostřednictvím speciálně sestavených didaktických testů. Cílem práce je porovnat vědomosti a dovednosti studentů gymnázií, které nabyli v hodinách dějepisu během povinné školní docházky. Jedním z cílů je ověření předpokladu, že žáci víceletých gymnázií dopadnou v testování lépe. Testovaná látka je v souladu s RVP pro druhý stupeň základní školy a víceletých gymnázií.
Náplní práce bude tvorba didaktických testů pro studenty 1. ročníků čtyřletých gymnázií a studentů kvint osmiletých gymnázií. Práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. V praktické části budou porovnány výsledky jednotlivých testovaných skupin. Pro tuto sondu byla zvolena tři gymnázia litoměřického okresu, kde se bude testování provádět (gymnázium Lovosice, gymnázium v Litoměřicích a gymnázium v Roudnici nad Labem).
Harmonogram:
1. Shromáždění příslušné literatury a učebnic, studium materiálů - srpen, záři 2015
2. Zpracování získaných poznatků, úvod, tvorba teoretické části - říjen 2015
3. Tvorba testů a testování - listopad, prosinec 2015
4. Vyhodnocování a oprava testů, porovnání testovaných skupin - leden 2016
5. Závěr, korekce, konečné úpravy - únor 2016
Osnova:
Úvod
1. teoretická část
a. zásady tvorby didaktických testů
b. ukázky testových úloh
c. hodnocení
2. praktická část
a. realizace testů v jednotlivých skupinách
b. komparace a hodnocení informací
Závěr
Přílohy
Zásady pro vypracování
Práce bude zkoumat možné rozdíly v historických vědomostech a dovednostech studentů kvint víceletých gymnázií a studentů 1. ročníků gymnázií čtyřletých. Testování bude probíhat prostřednictvím speciálně sestavených didaktických testů. Cílem práce je porovnat vědomosti a dovednosti studentů gymnázií, které nabyli v hodinách dějepisu během povinné školní docházky. Jedním z cílů je ověření předpokladu, že žáci víceletých gymnázií dopadnou v testování lépe. Testovaná látka je v souladu s RVP pro druhý stupeň základní školy a víceletých gymnázií.
Náplní práce bude tvorba didaktických testů pro studenty 1. ročníků čtyřletých gymnázií a studentů kvint osmiletých gymnázií. Práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. V praktické části budou porovnány výsledky jednotlivých testovaných skupin. Pro tuto sondu byla zvolena tři gymnázia litoměřického okresu, kde se bude testování provádět (gymnázium Lovosice, gymnázium v Litoměřicích a gymnázium v Roudnici nad Labem).
Harmonogram:
1. Shromáždění příslušné literatury a učebnic, studium materiálů - srpen, záři 2015
2. Zpracování získaných poznatků, úvod, tvorba teoretické části - říjen 2015
3. Tvorba testů a testování - listopad, prosinec 2015
4. Vyhodnocování a oprava testů, porovnání testovaných skupin - leden 2016
5. Závěr, korekce, konečné úpravy - únor 2016
Osnova:
Úvod
1. teoretická část
a. zásady tvorby didaktických testů
b. ukázky testových úloh
c. hodnocení
2. praktická část
a. realizace testů v jednotlivých skupinách
b. komparace a hodnocení informací
Závěr
Přílohy
Seznam doporučené literatury
- ČAPEK, V. a kol. Didaktika dějepisu I., II. (1985,1988).
- JANOVSKÝ, J. Základy didaktiky dějepisu (1984).
- RŮŽIČKOVÁ, J. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu I., II. (1982, 1984).
- BYČKOVSKÝ, P. Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha: ČVUT, 1982.
- HNILIČKOVÁ, J., JOSÍFKO, M., TUČEK, A. Didaktické testy a jejich zpracování. Praha: SPN, 1972.
- HODAŃOVÁ, J. Didaktické testy, jejich tvorba a interpretace testových výsledků. Olomouc: Univerzita Palackého 2003.
- CHRÁSKA, M. Didaktické testy v práci učitele. KPÚ, Olomouc, 1989.
- CHRÁSKA, M. Didaktické testy ve školní praxi. Brno: Paido, 2002.
- CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.
- CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice, Olomouc: PF UP, 1993.
- KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování, Praha: Academia, 1972.
- KOMENDA, S. Tvorba a testování testu, Olomouc: PF UP, 1995.
- ŘEŠÁTKO, M. Didaktické testy ve školní praxi. Praha: VÚOŠ, 1975.
- VEČEROVÁ, Z. Jazykové didaktické testy a možnosti jejich statistického zpracování. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001
- http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy
Seznam doporučené literatury
- ČAPEK, V. a kol. Didaktika dějepisu I., II. (1985,1988).
- JANOVSKÝ, J. Základy didaktiky dějepisu (1984).
- RŮŽIČKOVÁ, J. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu I., II. (1982, 1984).
- BYČKOVSKÝ, P. Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha: ČVUT, 1982.
- HNILIČKOVÁ, J., JOSÍFKO, M., TUČEK, A. Didaktické testy a jejich zpracování. Praha: SPN, 1972.
- HODAŃOVÁ, J. Didaktické testy, jejich tvorba a interpretace testových výsledků. Olomouc: Univerzita Palackého 2003.
- CHRÁSKA, M. Didaktické testy v práci učitele. KPÚ, Olomouc, 1989.
- CHRÁSKA, M. Didaktické testy ve školní praxi. Brno: Paido, 2002.
- CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.
- CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice, Olomouc: PF UP, 1993.
- KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování, Praha: Academia, 1972.
- KOMENDA, S. Tvorba a testování testu, Olomouc: PF UP, 1995.
- ŘEŠÁTKO, M. Didaktické testy ve školní praxi. Praha: VÚOŠ, 1975.
- VEČEROVÁ, Z. Jazykové didaktické testy a možnosti jejich statistického zpracování. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001
- http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy