V bakalářské práci se zabývám problémem gramotnosti pedagogů v informačních
technologiích na prvním stupni základních škol.
Dále se zabývám tím jak se ICT vyvíjelo v obdobích důležitých pro odraz ve školství,
jeho historii. Otázkou je kde se stala chyba, že mnozí pedagogové nedokáží udržet krok se
stále se zrychlujícím vývojem tohoto odvětví. Informační technologie by měly pedagogům
ulehčit výuku a zároveň jim pomoci, aby byla jejich hodina atraktivní. Informační
technologie by tedy měly být především pomocníkem pedagogů ve výuce a ne nepřítelem.
Ve výzkumné části práce zjišťuji nejčastější problémy, které pedagogům brání kvalitně
pracovat s ICT. Také to jak výuku informačních technologií nastavit, aby se stala atraktivní
pro učitele, kteří jí vyučují.
Anotace v angličtině
The work deals with the problem of literacy teachers in information technology in
primary schools. Further I describe how ICT has developed in important periods for
reflection in education, its history. The question is whether - if it does not become an error
already in the development of ICT and thus many teachers fail to keep pace with the everaccelerating
development of this sector. Information technology should relieve teachers
teach and do her pupils already early school age attractive. Information technology should
therefore be primarily help for teachers in the classroom and not an enemy.
In the research part I find most common problems that hinder teachers work well with ICT.
Also, both the teaching of information technology set to become attractive to teachers who
teach her.
Klíčová slova
informační a komunikační technologie, pedagog, výuka, vzdělávání, gramotnost
Klíčová slova v angličtině
information and communication technologies, pedagogue, teaching, education, literacy
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se zabývám problémem gramotnosti pedagogů v informačních
technologiích na prvním stupni základních škol.
Dále se zabývám tím jak se ICT vyvíjelo v obdobích důležitých pro odraz ve školství,
jeho historii. Otázkou je kde se stala chyba, že mnozí pedagogové nedokáží udržet krok se
stále se zrychlujícím vývojem tohoto odvětví. Informační technologie by měly pedagogům
ulehčit výuku a zároveň jim pomoci, aby byla jejich hodina atraktivní. Informační
technologie by tedy měly být především pomocníkem pedagogů ve výuce a ne nepřítelem.
Ve výzkumné části práce zjišťuji nejčastější problémy, které pedagogům brání kvalitně
pracovat s ICT. Také to jak výuku informačních technologií nastavit, aby se stala atraktivní
pro učitele, kteří jí vyučují.
Anotace v angličtině
The work deals with the problem of literacy teachers in information technology in
primary schools. Further I describe how ICT has developed in important periods for
reflection in education, its history. The question is whether - if it does not become an error
already in the development of ICT and thus many teachers fail to keep pace with the everaccelerating
development of this sector. Information technology should relieve teachers
teach and do her pupils already early school age attractive. Information technology should
therefore be primarily help for teachers in the classroom and not an enemy.
In the research part I find most common problems that hinder teachers work well with ICT.
Also, both the teaching of information technology set to become attractive to teachers who
teach her.
Klíčová slova
informační a komunikační technologie, pedagog, výuka, vzdělávání, gramotnost
Klíčová slova v angličtině
information and communication technologies, pedagogue, teaching, education, literacy
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na gramotnost pedagogů v oblasti informačních technologií na prvním stupni základních škol.
Cílem prakticko výzkumné části práce bude ověřit jaké konkrétní činnosti ve výuce ICT dělají pedagogům potíže a navrhnout určité změny pro zlepšení jejich výuky. Navrhnout strategii zlepšování gramotnosti pedagogů v ICT.
Cíle bude dosaženo pomocí metod pedagogického výzkumu a to dotazníkového šetření. Dotazník bude dán pedagogům 1. stupně ZŠ. V dotazníku budou použity uzavřené a polouzavřené otázky. V dotazníkovém šetření budou zjišťovány postoje a názory učitelů na práci s informačními technologiemi ve vyučování i v přípravě na výuku.
Ve výzkumu se bude bakalářská práce zabývat zásadními problémy, které mají pedagogové s výukou ICT. V práci bude navrženo jak zdokonalit výuku a zlepšit efektivitu vyučování ICT. Jakým způsobem by mohlo pomoci vedení základní školy s tímto problémem a jak by mohlo podpořit pedagogy.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na gramotnost pedagogů v oblasti informačních technologií na prvním stupni základních škol.
Cílem prakticko výzkumné části práce bude ověřit jaké konkrétní činnosti ve výuce ICT dělají pedagogům potíže a navrhnout určité změny pro zlepšení jejich výuky. Navrhnout strategii zlepšování gramotnosti pedagogů v ICT.
Cíle bude dosaženo pomocí metod pedagogického výzkumu a to dotazníkového šetření. Dotazník bude dán pedagogům 1. stupně ZŠ. V dotazníku budou použity uzavřené a polouzavřené otázky. V dotazníkovém šetření budou zjišťovány postoje a názory učitelů na práci s informačními technologiemi ve vyučování i v přípravě na výuku.
Ve výzkumu se bude bakalářská práce zabývat zásadními problémy, které mají pedagogové s výukou ICT. V práci bude navrženo jak zdokonalit výuku a zlepšit efektivitu vyučování ICT. Jakým způsobem by mohlo pomoci vedení základní školy s tímto problémem a jak by mohlo podpořit pedagogy.
Seznam doporučené literatury
BRDIČKA, B. 2003. Role internetu ve vzdělávání [online]. 2003. [cit. 2012-02-12]. Dostupný z: http://it.pedf.cuni.cz/ bobr/role/ka43.htm
BRDIČKA, B. 2010. Přichází nová iGenerace. [online]. Učitelský spomocník, 10. 3. 2010. [cit. 2011-11-13]. Dostupný z: http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2455
ČERNOCHOVÁ, M. 2003. Příprava budoucích e-učitelů na e-instruction. Praha: ASIS, 2003.
ISBN 80-239-0938-X.
DOMBROVSKÁ, M. - LANDOVÁ, H.- TICHÁ, L. 2004. Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR.
Národní knihovna [online]. 1/2004 [cit. 2009-06-30]. Dostupný z: http://knihovna.
nkp.cz/pdf/0401/0401007.pdf. ISSN 1801-5948.
DOSTÁL, J. 2007. Informační a počítačová gramotnost - klíčové pojmy informační výchovy. In Infotech 2007 - moderní informační a komunikační technologie ve vzděávání. Olomouc: Votobia, 2007. s. 60-65.ISBN 978-80-7220-301-7.
GAVORA, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
MANĚNOVÁ, M. 2009. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT.Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-026-9.
MŠMT. 2000. Koncepce státní informační politiky ve vzděávání. [online]. Praha: MŠMT, 2000. [cit. 2009-06-15]. Dostupné z: http//www.msmt.cz.
ZOUNEK, J. - ŠEĎOVÁ, K. 2009. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
Seznam doporučené literatury
BRDIČKA, B. 2003. Role internetu ve vzdělávání [online]. 2003. [cit. 2012-02-12]. Dostupný z: http://it.pedf.cuni.cz/ bobr/role/ka43.htm
BRDIČKA, B. 2010. Přichází nová iGenerace. [online]. Učitelský spomocník, 10. 3. 2010. [cit. 2011-11-13]. Dostupný z: http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2455
ČERNOCHOVÁ, M. 2003. Příprava budoucích e-učitelů na e-instruction. Praha: ASIS, 2003.
ISBN 80-239-0938-X.
DOMBROVSKÁ, M. - LANDOVÁ, H.- TICHÁ, L. 2004. Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR.
Národní knihovna [online]. 1/2004 [cit. 2009-06-30]. Dostupný z: http://knihovna.
nkp.cz/pdf/0401/0401007.pdf. ISSN 1801-5948.
DOSTÁL, J. 2007. Informační a počítačová gramotnost - klíčové pojmy informační výchovy. In Infotech 2007 - moderní informační a komunikační technologie ve vzděávání. Olomouc: Votobia, 2007. s. 60-65.ISBN 978-80-7220-301-7.
GAVORA, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
MANĚNOVÁ, M. 2009. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT.Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-026-9.
MŠMT. 2000. Koncepce státní informační politiky ve vzděávání. [online]. Praha: MŠMT, 2000. [cit. 2009-06-15]. Dostupné z: http//www.msmt.cz.
ZOUNEK, J. - ŠEĎOVÁ, K. 2009. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.