Cílem bakalářské práce je analýza stavu finanční gramotnosti dětí staršího školního věku (12 do 15 let) na vybraných základních školách. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. V teoretické části se zaměříme na problematiku a popis základních pojmů, definici finanční gramotnosti, chápání hodnoty peněz, postoje a vztahy k nim. V praktické části práce, budeme pomocí dotazníkového šetření zkoumat znalosti, postoje a nakládání s penězi u dětí z vybraných základních škol. K vyhodnocení výsledků budeme používat statistické metody. Získané informace budeme vyhodnocovat a prezentovat v závěru práce, jejímž výstupem budou návrhy účinných edukačních programů k posílení finanční gramotnosti dětí staršího školního věku.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is the analysis of the state of financial literacy of of older age of school children (12-15 years) in selected primary schools. The work will consist of theoretical and practical parts. The theoretical part will focus on the issues and describe the basic concepts, the definition of financial literacy, understanding the value of money, attitudes and relationships with them. In the practical part, we will be using a questionnaire survey to explore the knowledge, attitudes and money management of children from selected schools. To assess the results, we will use statistical methods. We are going to evaluate and present the obtained information at the end of the final part of wich will deliver proposal for effective educational programs to strengthen the financial literacy of older age of school children.
Klíčová slova
financní gramotnost, dospívající, ekonomická gramotnost, peníze
Cílem bakalářské práce je analýza stavu finanční gramotnosti dětí staršího školního věku (12 do 15 let) na vybraných základních školách. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. V teoretické části se zaměříme na problematiku a popis základních pojmů, definici finanční gramotnosti, chápání hodnoty peněz, postoje a vztahy k nim. V praktické části práce, budeme pomocí dotazníkového šetření zkoumat znalosti, postoje a nakládání s penězi u dětí z vybraných základních škol. K vyhodnocení výsledků budeme používat statistické metody. Získané informace budeme vyhodnocovat a prezentovat v závěru práce, jejímž výstupem budou návrhy účinných edukačních programů k posílení finanční gramotnosti dětí staršího školního věku.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is the analysis of the state of financial literacy of of older age of school children (12-15 years) in selected primary schools. The work will consist of theoretical and practical parts. The theoretical part will focus on the issues and describe the basic concepts, the definition of financial literacy, understanding the value of money, attitudes and relationships with them. In the practical part, we will be using a questionnaire survey to explore the knowledge, attitudes and money management of children from selected schools. To assess the results, we will use statistical methods. We are going to evaluate and present the obtained information at the end of the final part of wich will deliver proposal for effective educational programs to strengthen the financial literacy of older age of school children.
Klíčová slova
financní gramotnost, dospívající, ekonomická gramotnost, peníze
Cílem bakalářské práce bude analýza stavu finanční gramotnosti dětí staršího školního věku (12 do 15 let) na vybraných základních školách. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. V teoretické části se zaměříme na problematiku a popis základních pojmů, definici finanční gramotnosti, chápání hodnoty peněz, postoje a vztahy k nim. V praktické části práce, budeme pomocí dotazníkového šetření zkoumat znalosti, postoje a nakládání s penězi u dětí z vybraných základních škol. K vyhodnocení výsledků budeme používat statistické metody. Získané informace budeme vyhodnocovat a prezentovat v závěru práce jejímž výstupem budou návrhy účinných edukačních programů k posílení finanční gramotnosti dětí staršího školního věku.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude analýza stavu finanční gramotnosti dětí staršího školního věku (12 do 15 let) na vybraných základních školách. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. V teoretické části se zaměříme na problematiku a popis základních pojmů, definici finanční gramotnosti, chápání hodnoty peněz, postoje a vztahy k nim. V praktické části práce, budeme pomocí dotazníkového šetření zkoumat znalosti, postoje a nakládání s penězi u dětí z vybraných základních škol. K vyhodnocení výsledků budeme používat statistické metody. Získané informace budeme vyhodnocovat a prezentovat v závěru práce jejímž výstupem budou návrhy účinných edukačních programů k posílení finanční gramotnosti dětí staršího školního věku.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Finanční vzdělávání pro střední školy. 1. vyd. Praha: C. H. Back, 2011, 312 s. ISBN 978-80-7400-008-9.
CHMELAŘOVÁ, Pavlína., PETÝRKOVÁ, Lenka. Základy finanční gramotnosti. Praha: Generation Europe, 2011. ISBN 978-80-904974-8-1.
JAKEŠ, Petr. Finanční gramotnost pro druhý stupeň ZŠ. Praha: Fortuna, 2011, 102 s. ISBN 978-80-7373-089-5
KOLÁŘ, Zdeněk a kolektiv. Výkladový slovník z pedagogiky. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 192 s. ISBN 978-80-247-3710-2.
LANIADO, Nessia. Děti a peníze. 1. vyd. Praha: Portál, 2011, 118 s. ISBN 80-7178-671-3.
PETÝRKOVÁ, Lenka. Základy finanční gramotnosti. Praha: Generation Europe, 2012, 94 s. ISNB 978-80-904974-8-1.
ŠKVÁRA, Miroslav. Finanční gramotnost. Praha: M. Škvára, 2011. ISBN 978-80-904823-0-2.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Finanční vzdělávání pro střední školy. 1. vyd. Praha: C. H. Back, 2011, 312 s. ISBN 978-80-7400-008-9.
CHMELAŘOVÁ, Pavlína., PETÝRKOVÁ, Lenka. Základy finanční gramotnosti. Praha: Generation Europe, 2011. ISBN 978-80-904974-8-1.
JAKEŠ, Petr. Finanční gramotnost pro druhý stupeň ZŠ. Praha: Fortuna, 2011, 102 s. ISBN 978-80-7373-089-5
KOLÁŘ, Zdeněk a kolektiv. Výkladový slovník z pedagogiky. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 192 s. ISBN 978-80-247-3710-2.
LANIADO, Nessia. Děti a peníze. 1. vyd. Praha: Portál, 2011, 118 s. ISBN 80-7178-671-3.
PETÝRKOVÁ, Lenka. Základy finanční gramotnosti. Praha: Generation Europe, 2012, 94 s. ISNB 978-80-904974-8-1.
ŠKVÁRA, Miroslav. Finanční gramotnost. Praha: M. Škvára, 2011. ISBN 978-80-904823-0-2.