Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou integrace žáků se zrakovým postižením. V první části práce jsou shromážděny základní informace o historii vzdělávání žáků se zrakovým postižením, možnostech integrace, poznatky o zrakových vadách, pomůckách, legislativě a současných trendech vzdělávání dětí, žáků a studentů se zrakovým postižením. Je zmíněna i možnost uplatnitelnosti lidí se zrakovým postižením na trhu práce.
Druhá část práce je věnována výzkumnému kvalitativnímu šetření s cílem zjistit výhody a nevýhody integrace dětí se zrakovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu. Jsou zde porovnávány rozhovory mezi dětmi, žáky a studenty se zrakovým postižením v běžných školách s rozhovory dětí, žáků a studentů se zrakovým postižením ze speciálních škol. Dále byl diskutován s asistenty pedagoga jejich postoj k integraci dětí se zrakovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu a uvedené rozhovory jsou součástí empirické části práce.
Anotace v angličtině
Annotation
This bachelor thesis deals with the integration of visually impaired pupils. In the first part of the thesis, information is gathered concerning the history of education of visually impaired pupils, the possibilities for integration, findings about visual impairments, aids, legislation and the current trends in the education of visually impaired children, pupils and students. The employment prospects for visually impaired people are also mentioned.
The second part of the thesis focuses on a qualitative research survey aimed at discovering the advantages and disadvantages of integration of visually impaired children into mainstream education. There is a comparison of interviews amongst visually impaired children, pupils and students in regular schools with interviews amongst visually impaired children, pupils and students from special schools. There is also a discussion with teaching assistants concerning their attitude towards the integration of visually impaired children in mainstream education, and the interviews mentioned constitute a component of the empirical part of the thesis.
Keywords
Visual impairment
Integration
Education of the visually impaired
Segregation
Education
Rozsah průvodní práce
100
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou integrace žáků se zrakovým postižením. V první části práce jsou shromážděny základní informace o historii vzdělávání žáků se zrakovým postižením, možnostech integrace, poznatky o zrakových vadách, pomůckách, legislativě a současných trendech vzdělávání dětí, žáků a studentů se zrakovým postižením. Je zmíněna i možnost uplatnitelnosti lidí se zrakovým postižením na trhu práce.
Druhá část práce je věnována výzkumnému kvalitativnímu šetření s cílem zjistit výhody a nevýhody integrace dětí se zrakovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu. Jsou zde porovnávány rozhovory mezi dětmi, žáky a studenty se zrakovým postižením v běžných školách s rozhovory dětí, žáků a studentů se zrakovým postižením ze speciálních škol. Dále byl diskutován s asistenty pedagoga jejich postoj k integraci dětí se zrakovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu a uvedené rozhovory jsou součástí empirické části práce.
Anotace v angličtině
Annotation
This bachelor thesis deals with the integration of visually impaired pupils. In the first part of the thesis, information is gathered concerning the history of education of visually impaired pupils, the possibilities for integration, findings about visual impairments, aids, legislation and the current trends in the education of visually impaired children, pupils and students. The employment prospects for visually impaired people are also mentioned.
The second part of the thesis focuses on a qualitative research survey aimed at discovering the advantages and disadvantages of integration of visually impaired children into mainstream education. There is a comparison of interviews amongst visually impaired children, pupils and students in regular schools with interviews amongst visually impaired children, pupils and students from special schools. There is also a discussion with teaching assistants concerning their attitude towards the integration of visually impaired children in mainstream education, and the interviews mentioned constitute a component of the empirical part of the thesis.
Keywords
Visual impairment
Integration
Education of the visually impaired
Segregation
Education
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou integrace žáků se zrakovým znevýhodněním. V teoretické části bude charakterizován pojem integrace a problematika zrakového postižení, tato část práce bude zaměřena na porovnání pedagogického pohledu školy běžné a speciální.
V praktické části práce budou popsány výsledku výzkumu, který bude zaměřen na zjišťování vybraných otázek integrace žáků se zrakovým znevýhodněním do školního procesu.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou integrace žáků se zrakovým znevýhodněním. V teoretické části bude charakterizován pojem integrace a problematika zrakového postižení, tato část práce bude zaměřena na porovnání pedagogického pohledu školy běžné a speciální.
V praktické části práce budou popsány výsledku výzkumu, který bude zaměřen na zjišťování vybraných otázek integrace žáků se zrakovým znevýhodněním do školního procesu.
Seznam doporučené literatury
ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Statni pedagogicke nakladatelstvi, 1991.
JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu novéhomilénia. Hradec Kralove : Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8.
KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha:Septima, 2. vydani, 1998. ISBN 8072160516.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2. vyd., 2000.ISBN 8085931842.
POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8.
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace.Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
Organizace vzdělavaci soustavy ČR. Podpora osob se speciálními vzdělávacími potřebami [on-line]. Dostupny z WWW: , [cit. 2. 4. 2015]).
Seznam doporučené literatury
ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Statni pedagogicke nakladatelstvi, 1991.
JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu novéhomilénia. Hradec Kralove : Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8.
KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha:Septima, 2. vydani, 1998. ISBN 8072160516.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2. vyd., 2000.ISBN 8085931842.
POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8.
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace.Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
Organizace vzdělavaci soustavy ČR. Podpora osob se speciálními vzdělávacími potřebami [on-line]. Dostupny z WWW: , [cit. 2. 4. 2015]).