Bakalářská práce je zaměřena na problematiku záškoláctví na základních školách v Ústí nad Labem, jako jednoho z projevů sociálně patologického chování. Teoretická část se věnuje problematice záškoláctví, jeho příčinám, formám a následkům. Jsou zde popsány také postupy školských zařízení při výskytu záškoláctví, a pozornost je také věnována dalším institucím, které se na řešení, nebo prevenci záškoláctví podílejí. Dále jsou zde zmíněny možné právní a trestní důsledky pro rodiče při neplnění povinné školní docházky svých dětí. V praktické části jsou shromážděna statistická data Odboru kontroly Magistrátu města Ústí nad Labem, týkající se počtu výskytů záškoláctví v letech 2010 - 2014, která by měla sloužit jako základ pro další možné sledování vývoje této problematiky. Dále jsou zpracovány a analyzovány informace o jednotlivých žácích a prostředí, ve kterém žijí, kdy cílem je nalézt mezi konkrétními příklady určité společné rysy a faktory, které se u záškoláků opakují. Tato práce má pomoci přinést konkrétní návrhy preventivních opatření, která by mohla mít pozitivní dopad na snížení četnosti záškoláctví.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the topic of truancy, as one of social-pathological behaviour, at the elementary schools in Usti nad Labem. The theoretical part deals with the topic of truancy, its causes, forms and consequences. Further, proccesses of school facilities towards fighting truancy are described. The attention is also paid to the organisations dealing with the problem of truancy, its fighting and prevention. Also possible legal consequences for parents when not complying with the rules of compulsory education of children are desribed. In the practical part statistical data of Monitoring Departmentof Magisterate of Usti nad Labem and information provided by elementary schoolsin Usti nad Labem has been gathered. The data and information concerns the number of truant children between 2010 - 2014. The data can be used as a background for further monitoring of the development of this situation. Further, information concerning each child and his living environment is evaluated and common characteristics and factors are defined. This thesis aims to bring specific proposals of preventive measures which could have a positive impact on decreasing truancy.
Klíčová slova
Rodina, rodiče, matka, otec, dítě, záškoláctví, školní prostředí, prevence
Klíčová slova v angličtině
Family, parents, mother, father, child, truancy, school environment, prevention
Rozsah průvodní práce
64 s. (113 164 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku záškoláctví na základních školách v Ústí nad Labem, jako jednoho z projevů sociálně patologického chování. Teoretická část se věnuje problematice záškoláctví, jeho příčinám, formám a následkům. Jsou zde popsány také postupy školských zařízení při výskytu záškoláctví, a pozornost je také věnována dalším institucím, které se na řešení, nebo prevenci záškoláctví podílejí. Dále jsou zde zmíněny možné právní a trestní důsledky pro rodiče při neplnění povinné školní docházky svých dětí. V praktické části jsou shromážděna statistická data Odboru kontroly Magistrátu města Ústí nad Labem, týkající se počtu výskytů záškoláctví v letech 2010 - 2014, která by měla sloužit jako základ pro další možné sledování vývoje této problematiky. Dále jsou zpracovány a analyzovány informace o jednotlivých žácích a prostředí, ve kterém žijí, kdy cílem je nalézt mezi konkrétními příklady určité společné rysy a faktory, které se u záškoláků opakují. Tato práce má pomoci přinést konkrétní návrhy preventivních opatření, která by mohla mít pozitivní dopad na snížení četnosti záškoláctví.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the topic of truancy, as one of social-pathological behaviour, at the elementary schools in Usti nad Labem. The theoretical part deals with the topic of truancy, its causes, forms and consequences. Further, proccesses of school facilities towards fighting truancy are described. The attention is also paid to the organisations dealing with the problem of truancy, its fighting and prevention. Also possible legal consequences for parents when not complying with the rules of compulsory education of children are desribed. In the practical part statistical data of Monitoring Departmentof Magisterate of Usti nad Labem and information provided by elementary schoolsin Usti nad Labem has been gathered. The data and information concerns the number of truant children between 2010 - 2014. The data can be used as a background for further monitoring of the development of this situation. Further, information concerning each child and his living environment is evaluated and common characteristics and factors are defined. This thesis aims to bring specific proposals of preventive measures which could have a positive impact on decreasing truancy.
Klíčová slova
Rodina, rodiče, matka, otec, dítě, záškoláctví, školní prostředí, prevence
Klíčová slova v angličtině
Family, parents, mother, father, child, truancy, school environment, prevention
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku záškoláctví na základních školách v Ústí nad Labem jako jednoho z projevů sociálně patologického chování. Teoretická část se bude věnovat problematice záškoláctví, zejména příčinám, formám a následkům. Budou také popsány možné právní a trestní důsledky pro rodiče při neplnění povinné školní docházky jejich dětí. Cílem výzkumného šetření bude zanalyzovat faktory výskytu záškoláctví, a to formou případových studií jednotlivých rodin, kde se záškoláctví opakovaně vyskytlo. Budou shromážděna statistická data Odboru kontroly Magistrátu města Ústí nad Labem a informace poskytnuté základními školami v Ústí nad Labem, týkající se výskytů záškoláctví a zameškaných hodin v roce 2010 - 2013 jako základ pro další možné sledování vývoje této problematiky. Dále budou zpracovány informace Odboru sociálních věcí týkající se jednotlivých žáků a prostředí, ve kterém žijí, kdy cílem bude nalézt mezi konkrétními příklady určité společné rysy a faktory, které se u záškoláků opakují. Tato práce by měla pomoci přinést konkrétní návrhy preventivních opatření, která by mohla mít pozitivní dopad na snížení četnosti záškoláctví.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku záškoláctví na základních školách v Ústí nad Labem jako jednoho z projevů sociálně patologického chování. Teoretická část se bude věnovat problematice záškoláctví, zejména příčinám, formám a následkům. Budou také popsány možné právní a trestní důsledky pro rodiče při neplnění povinné školní docházky jejich dětí. Cílem výzkumného šetření bude zanalyzovat faktory výskytu záškoláctví, a to formou případových studií jednotlivých rodin, kde se záškoláctví opakovaně vyskytlo. Budou shromážděna statistická data Odboru kontroly Magistrátu města Ústí nad Labem a informace poskytnuté základními školami v Ústí nad Labem, týkající se výskytů záškoláctví a zameškaných hodin v roce 2010 - 2013 jako základ pro další možné sledování vývoje této problematiky. Dále budou zpracovány informace Odboru sociálních věcí týkající se jednotlivých žáků a prostředí, ve kterém žijí, kdy cílem bude nalézt mezi konkrétními příklady určité společné rysy a faktory, které se u záškoláků opakují. Tato práce by měla pomoci přinést konkrétní návrhy preventivních opatření, která by mohla mít pozitivní dopad na snížení četnosti záškoláctví.
Seznam doporučené literatury
- FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. 2009, ISBN 978-80-247-2781-3
- LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Poradenské minimum pro učitele. 1. vydání. Praha: Strom, 1998 ISBN 80-86106-00-4
- KOUDELKOVÁ, A. Psychologické otázky delikvence. 1. vydání. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-022-6
- KYRIAOU,CH. Řešení výchovných problémů ve škole. 1. vydání. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
- MATOUŠEK, O. Rodina: jako instituce vztahová síť. Brno, 1997, ISBN 80-85850249
- PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. 1. vydání. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8
- VÁGNEROVÁ, M. Psycholpatologie pro pomáhající profese. 3. vydání. Praha: Portál, 1999 ISBN 80-7178-802-3
- VÁGNEROVÁ, M.Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 2001. ISBN 80-7184-488-8
- Zákon č.561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
- Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích
Seznam doporučené literatury
- FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. 2009, ISBN 978-80-247-2781-3
- LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Poradenské minimum pro učitele. 1. vydání. Praha: Strom, 1998 ISBN 80-86106-00-4
- KOUDELKOVÁ, A. Psychologické otázky delikvence. 1. vydání. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-022-6
- KYRIAOU,CH. Řešení výchovných problémů ve škole. 1. vydání. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
- MATOUŠEK, O. Rodina: jako instituce vztahová síť. Brno, 1997, ISBN 80-85850249
- PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. 1. vydání. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8
- VÁGNEROVÁ, M. Psycholpatologie pro pomáhající profese. 3. vydání. Praha: Portál, 1999 ISBN 80-7178-802-3
- VÁGNEROVÁ, M.Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 2001. ISBN 80-7184-488-8
- Zákon č.561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
- Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích