Diplomová práce zahrnuje dvě části teoretickou a pedagogickou jimiž proniká do tématu vizuální gramotnosti. Toto téma prověřuje na následujících úrovních 1) rešerše konceptu vizuální gramotnosti v rámci odborného diskursu, 2) pojetí vizuální gramotnosti učiteli výtvarného oboru na vybraných základních uměleckých školách, 3) spojitosti tématu se školními kurikulárními dokumenty (Školní vzdělávací programy a Tematické plány), 4) nahlížení úrovně vizuální gramotnosti v myslích žáků, 5) aplikace segmentů vizuální gramotnosti do výuky prostřednictvím výtvarných zadání.
Práce vychází z myšlenek předních osobností diskursu vizuální komunikace. Například: Nelson Goodman, Jan Slavík, Kateřina Dytrtová a další.
Výtvarně-pedagogický projekt na ně přímo navazuje. Jeho hlavním tématem, které zprostředkovává žákům, je recepce a interpretace vizuálních informací. Využívá k tomu pojmů: denotace, exemplifikace a exprese. Tato témata podléhají pedagogické transformaci a jsou integrována do výuky základního uměleckého vzdělávání. Vybraným vzorkem je věková škála žáků od 6 to 17 let.
Anotace v angličtině
The thesis consists of two parts the theoretical part and the pedagogical part providing insight into the visual literacy. This topic examined on the following levels: 1) The research the concept of visual literacy in professional discourse. 2) The concept of visual literacy teacher visual field at selected elementary art schools. 3) Topic conjunction with school curricula (School educational programs and thematic plans). 4) Consultation levels level of visual literacy in the minds of pupils. 5) Application of visual literacy segments to in the education process through art award.
The thesis follows from the theories claimed by leading personalities of the visual communication discourse. E.g. Nelson Goodman, Jan Slavík, Jaroslav Vančát, Kateřina Dytrtová and others.
Artistic-pedagogical project is directly linked to them. Artistic-pedagogical project provides pupils theme reception and interpretation of visual information. It uses the concepts: exemplification, denotation, expression. These themes are subjected to visually-pedagogical transformation and are being integrated in the education process of elementary art schools. The final pattern of the age scope pupils vary between 6 and 17 years.
Klíčová slova
Vizuální gramotnost, vizuální komunikace, vizuální kultura, výtvarné umění, exemplifikace, denotace, exprese, analýza vizuality, základní umělecké vzdělávání, výtvarný obor, výtvarná zadání, výzkumná sonda, ŠVP
Klíčová slova v angličtině
Visual literacy, visual communication, visual culture, visual art, denotation, expression, exenmplification, visuality analysis, elementary art education, visual art, visual art tasks, research probe, school education, School Education Program.
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zahrnuje dvě části teoretickou a pedagogickou jimiž proniká do tématu vizuální gramotnosti. Toto téma prověřuje na následujících úrovních 1) rešerše konceptu vizuální gramotnosti v rámci odborného diskursu, 2) pojetí vizuální gramotnosti učiteli výtvarného oboru na vybraných základních uměleckých školách, 3) spojitosti tématu se školními kurikulárními dokumenty (Školní vzdělávací programy a Tematické plány), 4) nahlížení úrovně vizuální gramotnosti v myslích žáků, 5) aplikace segmentů vizuální gramotnosti do výuky prostřednictvím výtvarných zadání.
Práce vychází z myšlenek předních osobností diskursu vizuální komunikace. Například: Nelson Goodman, Jan Slavík, Kateřina Dytrtová a další.
Výtvarně-pedagogický projekt na ně přímo navazuje. Jeho hlavním tématem, které zprostředkovává žákům, je recepce a interpretace vizuálních informací. Využívá k tomu pojmů: denotace, exemplifikace a exprese. Tato témata podléhají pedagogické transformaci a jsou integrována do výuky základního uměleckého vzdělávání. Vybraným vzorkem je věková škála žáků od 6 to 17 let.
Anotace v angličtině
The thesis consists of two parts the theoretical part and the pedagogical part providing insight into the visual literacy. This topic examined on the following levels: 1) The research the concept of visual literacy in professional discourse. 2) The concept of visual literacy teacher visual field at selected elementary art schools. 3) Topic conjunction with school curricula (School educational programs and thematic plans). 4) Consultation levels level of visual literacy in the minds of pupils. 5) Application of visual literacy segments to in the education process through art award.
The thesis follows from the theories claimed by leading personalities of the visual communication discourse. E.g. Nelson Goodman, Jan Slavík, Jaroslav Vančát, Kateřina Dytrtová and others.
Artistic-pedagogical project is directly linked to them. Artistic-pedagogical project provides pupils theme reception and interpretation of visual information. It uses the concepts: exemplification, denotation, expression. These themes are subjected to visually-pedagogical transformation and are being integrated in the education process of elementary art schools. The final pattern of the age scope pupils vary between 6 and 17 years.
Klíčová slova
Vizuální gramotnost, vizuální komunikace, vizuální kultura, výtvarné umění, exemplifikace, denotace, exprese, analýza vizuality, základní umělecké vzdělávání, výtvarný obor, výtvarná zadání, výzkumná sonda, ŠVP
Klíčová slova v angličtině
Visual literacy, visual communication, visual culture, visual art, denotation, expression, exenmplification, visuality analysis, elementary art education, visual art, visual art tasks, research probe, school education, School Education Program.
Zásady pro vypracování
1) Volba tématu; 2) Stanovení cílů a rozsahu práce; 3) Výběr a studium odborné literatury; 4) Příprava a realizace výzkumné sondy; 5) Příprava a realizace výtvarně-pedagogického projektu; 6) Vyhodnocení výsledků výzkumné sondy; 7) Shrnutí a finalizace textové části; 8) Doplnění obrazové přílohy.
Zásady pro vypracování
1) Volba tématu; 2) Stanovení cílů a rozsahu práce; 3) Výběr a studium odborné literatury; 4) Příprava a realizace výzkumné sondy; 5) Příprava a realizace výtvarně-pedagogického projektu; 6) Vyhodnocení výsledků výzkumné sondy; 7) Shrnutí a finalizace textové části; 8) Doplnění obrazové přílohy.
Seznam doporučené literatury
DAVID, Jiří. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén: kapitoly z moderní historie a filosofie předmětu. Polička: Fantisk, 1993, 122 s. ISBN 80-901438-5-7.
DYTRTOVÁ, K. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Ústí n.L.: Acta Universitatis UJEP Ústí nad Labem, 2010. 230 s. ISBN 978-80-7414-250-5.
FULKOVÁ, Marie: Diskurz umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
FULKOVÁ, Marie. Když se řekne ..vizuální gramotnost. Výtvarná výchova: časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. Praha: Tiskárna nakladatelství Karolinum, 2002, 42(4), 12-14. ISSN 1210-3691.
GOODMAN, Nelson. JAZYKY UMĚNÍ nástin teorie symbol. Praha: Academia, 2007. 216 s. ISBN 978-80-200-1519-8.
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000.
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academica, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4.
PŘIKRYLOVÁ, Katarína (ed.) a Lucie HAJDUŠKOVÁ. Vizuální gramotnost. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, 217 s. ISBN 978-80-7290-487-7.
SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
ZÁLEŠÁK, Jan a Jaroslav VANČÁT. Koncept vizuální gramotnosti a možnosti jeho aplikace v českém vzdělávání. In Mezi viděním a věděním. Vydání první. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2009. s. 102 - 106, 5 s. ISBN 978-80-7414-152-2.
Seznam doporučené literatury
DAVID, Jiří. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén: kapitoly z moderní historie a filosofie předmětu. Polička: Fantisk, 1993, 122 s. ISBN 80-901438-5-7.
DYTRTOVÁ, K. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Ústí n.L.: Acta Universitatis UJEP Ústí nad Labem, 2010. 230 s. ISBN 978-80-7414-250-5.
FULKOVÁ, Marie: Diskurz umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
FULKOVÁ, Marie. Když se řekne ..vizuální gramotnost. Výtvarná výchova: časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. Praha: Tiskárna nakladatelství Karolinum, 2002, 42(4), 12-14. ISSN 1210-3691.
GOODMAN, Nelson. JAZYKY UMĚNÍ nástin teorie symbol. Praha: Academia, 2007. 216 s. ISBN 978-80-200-1519-8.
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000.
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academica, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4.
PŘIKRYLOVÁ, Katarína (ed.) a Lucie HAJDUŠKOVÁ. Vizuální gramotnost. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, 217 s. ISBN 978-80-7290-487-7.
SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
ZÁLEŠÁK, Jan a Jaroslav VANČÁT. Koncept vizuální gramotnosti a možnosti jeho aplikace v českém vzdělávání. In Mezi viděním a věděním. Vydání první. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2009. s. 102 - 106, 5 s. ISBN 978-80-7414-152-2.