Má bakalářská práce se zaměřuje na práci s přírodním pigmentem a materiálem ve
výtvarných činnostech. V každé činnosti se snažíme zapojit co nejvíce smyslové vnímání. Každý výstup je motivován pomocí relaxační hudby, kde se také objevují prvky přírody.
V teoretické části je vymezen pojem dítě v předškolním věku, je tu také popsán jeho vývoj,je zde zmíněna historie výchovy a vzdělávání dětí v předškolním věku, výtvarné činnosti,výtvarný projev v mateřské škole, historie kresby a popis základního použitého materiálu.
V praktické části se zabývám svými výstupy. Jsou zde sepsány přípravy na jednotlivé činnosti, které jsou po splnění výtvarné aktivity hodnoceny. V závěru hodnotím pozitiva a negativa všech osmi činností a navrhuji další možné činnosti, které by nejen děti, ale i paní učitelky v mateřské škole mohly oslovit. Cílem mé bakalářské práce je seznámit nejen děti, ale i učitele s netradičním tvořením a s různorodostí a mnohočetným využitím přírodních materiálů, ukázat další generaci, že tvořit se dá téměř se vším, nabídnout dětem nevšední činnosti, které znají okrajově, nebo nikoli a nechat je tvořit spontánně.
Anotace v angličtině
My bachelor thesisis focusing on working with natural pigment and material in the arts works. In each work we try to involve the sense of perception as much as possible and each one of them is motivated by relaxing music with sounds of nature. The theoretical part defines the notion of a child under school age, is described its development, there is mentioned the history of education of children of preschool age, art activities and creative expression in kindergarten, history drawings and description of the basic material used. The practical part deals with their practical outputs are written preparations for various activities which, on completion of evaluation activities. In conclusion, I evaluate the pros and cons of each of the eight actions and suggest other possible activities that could not only children but also her teacher in a kindergarten could reach. The aim of my thesis is to introduce not only children but also teachers with untraditional formation as diversity and
multiple use of natural materials, to show the next generation that form can be almost everything to offer children an extraordinary activities that are familiar marginally or not, and let them form spontaneously.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, práce s přírodním materiálem, předškolní pedagogika, mateřská škola,kresba, relaxační hudba.
Klíčová slova v angličtině
Art education, work with natural materials, preschool education, kindergarten, drawing, relax music.
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Má bakalářská práce se zaměřuje na práci s přírodním pigmentem a materiálem ve
výtvarných činnostech. V každé činnosti se snažíme zapojit co nejvíce smyslové vnímání. Každý výstup je motivován pomocí relaxační hudby, kde se také objevují prvky přírody.
V teoretické části je vymezen pojem dítě v předškolním věku, je tu také popsán jeho vývoj,je zde zmíněna historie výchovy a vzdělávání dětí v předškolním věku, výtvarné činnosti,výtvarný projev v mateřské škole, historie kresby a popis základního použitého materiálu.
V praktické části se zabývám svými výstupy. Jsou zde sepsány přípravy na jednotlivé činnosti, které jsou po splnění výtvarné aktivity hodnoceny. V závěru hodnotím pozitiva a negativa všech osmi činností a navrhuji další možné činnosti, které by nejen děti, ale i paní učitelky v mateřské škole mohly oslovit. Cílem mé bakalářské práce je seznámit nejen děti, ale i učitele s netradičním tvořením a s různorodostí a mnohočetným využitím přírodních materiálů, ukázat další generaci, že tvořit se dá téměř se vším, nabídnout dětem nevšední činnosti, které znají okrajově, nebo nikoli a nechat je tvořit spontánně.
Anotace v angličtině
My bachelor thesisis focusing on working with natural pigment and material in the arts works. In each work we try to involve the sense of perception as much as possible and each one of them is motivated by relaxing music with sounds of nature. The theoretical part defines the notion of a child under school age, is described its development, there is mentioned the history of education of children of preschool age, art activities and creative expression in kindergarten, history drawings and description of the basic material used. The practical part deals with their practical outputs are written preparations for various activities which, on completion of evaluation activities. In conclusion, I evaluate the pros and cons of each of the eight actions and suggest other possible activities that could not only children but also her teacher in a kindergarten could reach. The aim of my thesis is to introduce not only children but also teachers with untraditional formation as diversity and
multiple use of natural materials, to show the next generation that form can be almost everything to offer children an extraordinary activities that are familiar marginally or not, and let them form spontaneously.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, práce s přírodním materiálem, předškolní pedagogika, mateřská škola,kresba, relaxační hudba.
Klíčová slova v angličtině
Art education, work with natural materials, preschool education, kindergarten, drawing, relax music.
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle.
2. Shromažďování zdrojů a studium literatury.
3. Teoretická část-vývoj dětské kresby, smyslové vnímání u dětí v MŠ, Rámcový vzdělávací program.
4. Praktická částaplikace teoretických poznatků v praxi, zapojení smyslového vnímání ve výtvarné tvorbě pomocí přírodních materiálů.
5. Fotodokumentace.
6. Celkové zhodnocení a sebereflexe.
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle.
2. Shromažďování zdrojů a studium literatury.
3. Teoretická část-vývoj dětské kresby, smyslové vnímání u dětí v MŠ, Rámcový vzdělávací program.
4. Praktická částaplikace teoretických poznatků v praxi, zapojení smyslového vnímání ve výtvarné tvorbě pomocí přírodních materiálů.
5. Fotodokumentace.
6. Celkové zhodnocení a sebereflexe.
Seznam doporučené literatury
POHNEROVÁ, Marta. Duchovní a smyslová výchova. Polička: Fantisk, 1992, 33 s. ISBN 8090143822.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
VONDROVÁ, Petra. Výtvarné náměty pro čtvero ročních období: pro děti ve věku od 4 do 10 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 157 s. ISBN 80-717-8814-7.
VONDROVÁ, Petra. Výtvarné nápady na celý rok. 1. vyd. Brno: CPress, 2014, 112 s. Dílna nápadů. ISBN 978-80-264-0401-9.
VONDROVÁ, Petra. Výtvarné techniky pro děti: hry a výtvarné činnosti pro děti ve věku od 4 do 9 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 156 s. ISBN 80-717-8583-0.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996, 241 s. ISBN 80-902-2671-X.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997, 219 s. ISBN 80-902-2672-8.
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. 1. vyd. Praha: Aventinum, 1993, 123 s. ISBN 80-715-1468-3.
FICHNOVÁ, Katarína a Eva SZOBIOVÁ. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 130 s. ISBN 978-807-3673-239.
Seznam doporučené literatury
POHNEROVÁ, Marta. Duchovní a smyslová výchova. Polička: Fantisk, 1992, 33 s. ISBN 8090143822.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
VONDROVÁ, Petra. Výtvarné náměty pro čtvero ročních období: pro děti ve věku od 4 do 10 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 157 s. ISBN 80-717-8814-7.
VONDROVÁ, Petra. Výtvarné nápady na celý rok. 1. vyd. Brno: CPress, 2014, 112 s. Dílna nápadů. ISBN 978-80-264-0401-9.
VONDROVÁ, Petra. Výtvarné techniky pro děti: hry a výtvarné činnosti pro děti ve věku od 4 do 9 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 156 s. ISBN 80-717-8583-0.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996, 241 s. ISBN 80-902-2671-X.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997, 219 s. ISBN 80-902-2672-8.
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. 1. vyd. Praha: Aventinum, 1993, 123 s. ISBN 80-715-1468-3.
FICHNOVÁ, Katarína a Eva SZOBIOVÁ. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 130 s. ISBN 978-807-3673-239.