Tématem diplomové práce je analýza žákovských pojetí vybraných pojmů, prekonceptů a miskoncepcí. Tematicky je zaměřena na pojmy řemeslo a průmyslová výroba na Tachovsku, se kterými se setkávají žáci 3. ročníku 1. stupně základní školy.
Výzkumná část byla realizována s jednotlivými žáky prostřednictvím kvalitativního, hloubkového, polostrukturovaného rozhovoru, který byl převeden do textové formy. Zpracování a vyhodnocení získaných dat bylo realizováno otevřeným kódováním s využitím dalších přidružených metod.
V práci jsou porovnány prekoncepty s reálnými pojmy a hodnoceny jejich obsahové náplně. Výstupem diplomové práce jsou hypotézy, které nám říkají, že znalosti žáků prvního stupně základní školy v oblasti řemesla a průmyslová výroba jsou závislé na pohlaví a zaměstnání rodičů a příbuzných respondentů a nejsou závislé na bydlišti respondentů.
Anotace v angličtině
The theme of this diploma thesis is the analysis of pupils' interpretation of chosen concepts preconceptions and misconceptions. The topic is aimed at the concepts of craft and industrial production in Tachov region the pupils meet with in 3rd grade of primary school.
The research part was realized with the individual pupils through qualitative, in-depth, partially structured interview, which was then converted into text form. The processing and evaluation of acquired data was realized with open coding by using other affiliated methods.
The preconceptions and real concepts are compared in this thesis and their content is evaluated. The output of this diploma thesis are the hypotheses, which tell us, that the knowledge of crafts / professions and industrial production of primary school first grade pupils depends on sex, interviewee's parents' and relatives' job and are not dependent on the interviewees' residence.
Klíčová slova
Kvalitativní výzkum, mladší školní věk, prekoncepty, řemeslo, průmyslová výroba, otevřené kódování.
Klíčová slova v angličtině
Qualitative research, lower school age, preconception, craft/profession, industrial production, open coding.
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je analýza žákovských pojetí vybraných pojmů, prekonceptů a miskoncepcí. Tematicky je zaměřena na pojmy řemeslo a průmyslová výroba na Tachovsku, se kterými se setkávají žáci 3. ročníku 1. stupně základní školy.
Výzkumná část byla realizována s jednotlivými žáky prostřednictvím kvalitativního, hloubkového, polostrukturovaného rozhovoru, který byl převeden do textové formy. Zpracování a vyhodnocení získaných dat bylo realizováno otevřeným kódováním s využitím dalších přidružených metod.
V práci jsou porovnány prekoncepty s reálnými pojmy a hodnoceny jejich obsahové náplně. Výstupem diplomové práce jsou hypotézy, které nám říkají, že znalosti žáků prvního stupně základní školy v oblasti řemesla a průmyslová výroba jsou závislé na pohlaví a zaměstnání rodičů a příbuzných respondentů a nejsou závislé na bydlišti respondentů.
Anotace v angličtině
The theme of this diploma thesis is the analysis of pupils' interpretation of chosen concepts preconceptions and misconceptions. The topic is aimed at the concepts of craft and industrial production in Tachov region the pupils meet with in 3rd grade of primary school.
The research part was realized with the individual pupils through qualitative, in-depth, partially structured interview, which was then converted into text form. The processing and evaluation of acquired data was realized with open coding by using other affiliated methods.
The preconceptions and real concepts are compared in this thesis and their content is evaluated. The output of this diploma thesis are the hypotheses, which tell us, that the knowledge of crafts / professions and industrial production of primary school first grade pupils depends on sex, interviewee's parents' and relatives' job and are not dependent on the interviewees' residence.
Klíčová slova
Kvalitativní výzkum, mladší školní věk, prekoncepty, řemeslo, průmyslová výroba, otevřené kódování.
Klíčová slova v angličtině
Qualitative research, lower school age, preconception, craft/profession, industrial production, open coding.
Zásady pro vypracování
1.Stanovení teoretických východisek - studium odborné literatury, internetových příspěvků a článků v odborných časopisech. 2.Zpracování teoretických poznatků v oblastech: vývojová charakteristika žáků 1.stupně ZŠ, prekoncepce a miskoncepce jako součást dětských pojetí; diagnostika prekonceptů; řemesla a průmyslová výroba na 1. stupni ZŠ (kurikulární dokumenty); řemeslná a průmyslová výroba na Tachovsku. 3.Volba výzkumné metody - návrh postupu realizace kvalitativního šetření. 4.Zajištění výzkumného vzorku - 8 žáků 3. tříd 1. st. ZŠ. 5.Realizace výzkumného šetření, zpracování a interpretace výsledků výzkumné části. 6.Vyvození závěrů a stanovení hypotéz.
Zásady pro vypracování
1.Stanovení teoretických východisek - studium odborné literatury, internetových příspěvků a článků v odborných časopisech. 2.Zpracování teoretických poznatků v oblastech: vývojová charakteristika žáků 1.stupně ZŠ, prekoncepce a miskoncepce jako součást dětských pojetí; diagnostika prekonceptů; řemesla a průmyslová výroba na 1. stupni ZŠ (kurikulární dokumenty); řemeslná a průmyslová výroba na Tachovsku. 3.Volba výzkumné metody - návrh postupu realizace kvalitativního šetření. 4.Zajištění výzkumného vzorku - 8 žáků 3. tříd 1. st. ZŠ. 5.Realizace výzkumného šetření, zpracování a interpretace výsledků výzkumné části. 6.Vyvození závěrů a stanovení hypotéz.
Seznam doporučené literatury
1. BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. Prekoncept jako východisko práce učitele. e- Pedagogium (on-line), 2002, roč. 2, č. 1 - mimořádné. [cit. 2014-02-09]. Dostupné na www: . ISSN 1213-7499. 2. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 656 s. ISBN 80-7178-463-X.3.DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008, 143 s. ISBN 978-80-7414-059-4
4. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 408 s. ISBN 80-7367- 040-2. 5. NENUTIL, J. Druhá světová válka/Případ Tachovsko. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 256 s. ISBN 978-80-7043-889-3
6. KOHNER, F. Tachovské historky. 1. vyd. Domažlice, 2010, 125 s. ISBN 978-80-87316-08-5 7. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Prekoncepce a miskoncepce v oborových didaktikách. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, 273 s. ISBN 978-80-7414-290-1. 8. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEDOVÁ, K., et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
1. BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. Prekoncept jako východisko práce učitele. e- Pedagogium (on-line), 2002, roč. 2, č. 1 - mimořádné. [cit. 2014-02-09]. Dostupné na www: . ISSN 1213-7499. 2. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 656 s. ISBN 80-7178-463-X.3.DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008, 143 s. ISBN 978-80-7414-059-4
4. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 408 s. ISBN 80-7367- 040-2. 5. NENUTIL, J. Druhá světová válka/Případ Tachovsko. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 256 s. ISBN 978-80-7043-889-3
6. KOHNER, F. Tachovské historky. 1. vyd. Domažlice, 2010, 125 s. ISBN 978-80-87316-08-5 7. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Prekoncepce a miskoncepce v oborových didaktikách. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, 273 s. ISBN 978-80-7414-290-1. 8. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEDOVÁ, K., et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0.