Práce prezentuje možnost zavedení dramatizace do výuky matematiky na 1. stupni základní školy. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy matematické schopností, ukotvení matematiky a dramatické výchovy v kurikulárních dokumentech, principy dramatické výchovy a její historie v českém školství. Dále jsou zde uvedeny výhody zavedení dramatizace do výuky matematiky. V empirické části jsou uvedeny rozhovory s učiteli na 1. stupni základní školy. Dále je zde popsána tvorba didaktického souboru úloh s prvky dramatizace a průběh ověřování tohoto souboru v pedagogické praxi.
Cílem diplomové práce je vytvoření didaktického souboru úloh, ve kterém budou užity prvky dramatizace ve výuce matematiky a jeho ověření v pedagogické praxi. Vzniklý soubor didaktických úloh lze zařadit do různých fází vyučovacího procesu. Tyto úlohy se snaží díky užití prvků dramatizace posílit porozumění žáků matematickým úlohám, rozvíjet matematické schopnosti žáků a zvýšit u žáků zájem o matematiku.
Anotace v angličtině
This thesis presents the possibility of the use of dramatization in teaching mathematics at primary school. Theoretical part describes mathematical skills, concepts of mathematics and dramatic education within the curricular documentation, principes of dramatic education and its history in the czech education system. Furthermore, it contains a description of benefits of the use of dramatization in teaching mathematics. The empirical part contains interviews with teachers of primary school. Futhermore, it describes the creation of the set of tasks and its verification in pedagogical practice.
The aim of this thesis is to create a teaching material which contains of set of tasks using dramatization in teaching mathematics and its verification in practice. Set of tasks is possible to use during various stages of the learning proces. These tasks try to improve pupil´s understanding of mathematical problems, develop their mathematical skills and increase their interest in mathematics.
Klíčová slova
matematika, dramatická výchova, dramatizace, sada úloh, primární vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
mathematics, drama education, dramatization, set of tasks, primary education
Rozsah průvodní práce
132 s. (158 708 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce prezentuje možnost zavedení dramatizace do výuky matematiky na 1. stupni základní školy. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy matematické schopností, ukotvení matematiky a dramatické výchovy v kurikulárních dokumentech, principy dramatické výchovy a její historie v českém školství. Dále jsou zde uvedeny výhody zavedení dramatizace do výuky matematiky. V empirické části jsou uvedeny rozhovory s učiteli na 1. stupni základní školy. Dále je zde popsána tvorba didaktického souboru úloh s prvky dramatizace a průběh ověřování tohoto souboru v pedagogické praxi.
Cílem diplomové práce je vytvoření didaktického souboru úloh, ve kterém budou užity prvky dramatizace ve výuce matematiky a jeho ověření v pedagogické praxi. Vzniklý soubor didaktických úloh lze zařadit do různých fází vyučovacího procesu. Tyto úlohy se snaží díky užití prvků dramatizace posílit porozumění žáků matematickým úlohám, rozvíjet matematické schopnosti žáků a zvýšit u žáků zájem o matematiku.
Anotace v angličtině
This thesis presents the possibility of the use of dramatization in teaching mathematics at primary school. Theoretical part describes mathematical skills, concepts of mathematics and dramatic education within the curricular documentation, principes of dramatic education and its history in the czech education system. Furthermore, it contains a description of benefits of the use of dramatization in teaching mathematics. The empirical part contains interviews with teachers of primary school. Futhermore, it describes the creation of the set of tasks and its verification in pedagogical practice.
The aim of this thesis is to create a teaching material which contains of set of tasks using dramatization in teaching mathematics and its verification in practice. Set of tasks is possible to use during various stages of the learning proces. These tasks try to improve pupil´s understanding of mathematical problems, develop their mathematical skills and increase their interest in mathematics.
Klíčová slova
matematika, dramatická výchova, dramatizace, sada úloh, primární vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
mathematics, drama education, dramatization, set of tasks, primary education
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury, formulování cíle diplomové práce. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
Teoretická část - celostní pojetí vzdělávání na 1. stupni základní školy, matematické schopnosti a jejich rozvoj, dramatická výchova v RVP ZV, dramatizace - možnosti zavedení dramatizace do výuky matematiky, dramatizace v různých fázích vyučovacího procesu, dramatizace jako nástroj porozumění v matematice, dramatizace jako metoda řešení úlohy.
Empirická část - empirická sonda - polostrukturovaný rozhovor s učiteli 1. st. ZŠ; vytvoření didaktického materiálu pro výuku matematiky s využitím dramatizace, jeho ověření v praxi, včetně ověření u učitelů, kteří dosud dramatickou výchovu ve výuce matematiky neuplatňovali. Hlavní metodou sběru dat o účinnosti materiálu bude pozorování, doplňující metodou rozhovor s učiteli. Vyhodnocení získaných informací, formulování závěrů, přínos pro pedagogickou teorii a praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury, formulování cíle diplomové práce. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
Teoretická část - celostní pojetí vzdělávání na 1. stupni základní školy, matematické schopnosti a jejich rozvoj, dramatická výchova v RVP ZV, dramatizace - možnosti zavedení dramatizace do výuky matematiky, dramatizace v různých fázích vyučovacího procesu, dramatizace jako nástroj porozumění v matematice, dramatizace jako metoda řešení úlohy.
Empirická část - empirická sonda - polostrukturovaný rozhovor s učiteli 1. st. ZŠ; vytvoření didaktického materiálu pro výuku matematiky s využitím dramatizace, jeho ověření v praxi, včetně ověření u učitelů, kteří dosud dramatickou výchovu ve výuce matematiky neuplatňovali. Hlavní metodou sběru dat o účinnosti materiálu bude pozorování, doplňující metodou rozhovor s učiteli. Vyhodnocení získaných informací, formulování závěrů, přínos pro pedagogickou teorii a praxi.
Seznam doporučené literatury
DIVÍŠEK, J. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 269 s. ISBN: 80-04-20433-3
GARDNER, Howard. Dimenze myšlení. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 398 s.
ISBN: 80-717-8279-3.
HEJNÝ, M.; KUŘINA, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. 192 s. ISBN 80-7178-581-4
KREJČOVÁ, E. Hry a matematika na 1. stupni základní školy. Praha: SPN, 2009. 164 s. ISBN 978-80-7235-417-7
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-021-X.
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy: Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2005. ISBN 80-901660-6-7
PAVLOVSKÁ, M. Storytelling a DV. Komenský, Brno: PdF MU, 2006, roč. 130, č. 4, s. 38 -41. ISBN 0323 -0449.
PAVLOVSKÁ, M.. Umění vyprávět - dovednost učitele. In Pavlovská, M. (ed.) My, Ty, Oni. 1. vyd. Brno: MU, 2010. s. 77 -81, 4 s. ISBN 978 -80 -210 -5206 -2.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: NÚV, 2013. 143 s. [cit. 2014-11-10]. Dostupné z WWW:< http://www.nuv.cz/file/433 >.
SCIACOVELLI, G. Nová matematika : moderní vyučování v 1. a 2. ročníku základní školy. Praha : SPN, 1978. 263 s. ISBN: 1434578
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VALENTA, J.: Metody a techniky dramatické výchovy. 3.vyd., Praha: Grada, 2008. 352 s. ISBN: 978-80-247-1865-1.
Seznam doporučené literatury
DIVÍŠEK, J. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 269 s. ISBN: 80-04-20433-3
GARDNER, Howard. Dimenze myšlení. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 398 s.
ISBN: 80-717-8279-3.
HEJNÝ, M.; KUŘINA, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. 192 s. ISBN 80-7178-581-4
KREJČOVÁ, E. Hry a matematika na 1. stupni základní školy. Praha: SPN, 2009. 164 s. ISBN 978-80-7235-417-7
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-021-X.
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy: Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2005. ISBN 80-901660-6-7
PAVLOVSKÁ, M. Storytelling a DV. Komenský, Brno: PdF MU, 2006, roč. 130, č. 4, s. 38 -41. ISBN 0323 -0449.
PAVLOVSKÁ, M.. Umění vyprávět - dovednost učitele. In Pavlovská, M. (ed.) My, Ty, Oni. 1. vyd. Brno: MU, 2010. s. 77 -81, 4 s. ISBN 978 -80 -210 -5206 -2.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: NÚV, 2013. 143 s. [cit. 2014-11-10]. Dostupné z WWW:< http://www.nuv.cz/file/433 >.
SCIACOVELLI, G. Nová matematika : moderní vyučování v 1. a 2. ročníku základní školy. Praha : SPN, 1978. 263 s. ISBN: 1434578
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VALENTA, J.: Metody a techniky dramatické výchovy. 3.vyd., Praha: Grada, 2008. 352 s. ISBN: 978-80-247-1865-1.