Práce pojednává o problematice holistického pojetí výchovně-vzdělávacího procesu dětí předškolního věku. Upozorňuje na podstatnou roli rozvoje předmatematických představ ve vývoji dítěte. Cílem práce je vytvořit didakticko-metodický materiál, který využívá matematického prostředí křivek, je vhodný k rozvoji matematického myšlení a představ u předškolních dětí, respektuje holistické pojetí výchovně-vzdělávacího procesu a který je v souladu s RVP, PV.
Anotace v angličtině
My bachelor´s study is about problem in holistic concept from education proces preschool age children. This study point out how much imporatnt is development of mathematics idea. The goal of study is makeing didactic and methodic material which use mathematics objects. This material is suitable for development mathematics idea and respect holistic conception of presschool education.
Práce pojednává o problematice holistického pojetí výchovně-vzdělávacího procesu dětí předškolního věku. Upozorňuje na podstatnou roli rozvoje předmatematických představ ve vývoji dítěte. Cílem práce je vytvořit didakticko-metodický materiál, který využívá matematického prostředí křivek, je vhodný k rozvoji matematického myšlení a představ u předškolních dětí, respektuje holistické pojetí výchovně-vzdělávacího procesu a který je v souladu s RVP, PV.
Anotace v angličtině
My bachelor´s study is about problem in holistic concept from education proces preschool age children. This study point out how much imporatnt is development of mathematics idea. The goal of study is makeing didactic and methodic material which use mathematics objects. This material is suitable for development mathematics idea and respect holistic conception of presschool education.
Formulování cíle bakalářské práce. Studium odborné literatury a pravidelné konzultace s vedoucí bakalářské práce.
Teoretická část: Teoretická východiska v oblasti rozvoje matematického myšlení v mateřské škole, celostní pojetí předškolní výchovy, zásada přiměřenosti. Základní poznatky z topologie, odborné formulace pojmů (křivka, spirála, šroubovice, bludiště, labyrint, aj.). Pedagogické pozorování.
Empirická část: Tvorba didaktického materiálu spojeného kontextem matematických křivek, včetně metodických poznámek (vzdělávací cíle, návrhy na obměny, určení podmínek a pravidel). Základní metodou sběru dat při ověřování didaktického materiálu v praxi bude pedagogické pozorování, na základě posouzení dat bude provedena reflexe a úprava didaktického materiálu.
Formulace závěru a přínosu pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Formulování cíle bakalářské práce. Studium odborné literatury a pravidelné konzultace s vedoucí bakalářské práce.
Teoretická část: Teoretická východiska v oblasti rozvoje matematického myšlení v mateřské škole, celostní pojetí předškolní výchovy, zásada přiměřenosti. Základní poznatky z topologie, odborné formulace pojmů (křivka, spirála, šroubovice, bludiště, labyrint, aj.). Pedagogické pozorování.
Empirická část: Tvorba didaktického materiálu spojeného kontextem matematických křivek, včetně metodických poznámek (vzdělávací cíle, návrhy na obměny, určení podmínek a pravidel). Základní metodou sběru dat při ověřování didaktického materiálu v praxi bude pedagogické pozorování, na základě posouzení dat bude provedena reflexe a úprava didaktického materiálu.
Formulace závěru a přínosu pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
- GARDNER, H. Dimenze myšlení.Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8279-3.
- GOLEMAN, D. Emoční inteligence.Praha:Columbus,1997. ISBN 80-859-2848-5.
- HEJNÝ M. a KUŘINA F., Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807-3673-970.
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum:základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
- MALINOVÁ, D. Rozvoj prostorové představivosti v netradičních úlohách pro žáka primární školy. In: MOLNÁR, Josef et al. Geometrická představivost. Olomouc: UP, 2014, s. 42-59. ISBN 978-80-244-40-57-6.
- MELICHAR, J., SVOBODA, J.: Rozvoj matematického myšlení I pro studenty učitelství pro mateřské školy, UJEP, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem, 2003. ISBN 80-7044-512-2
- PIAGET, J. a INHELDER B., Psychologie dítěte. Vyd. 3., Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717-8407-9.
- ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ K., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
- GARDNER, H. Dimenze myšlení.Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8279-3.
- GOLEMAN, D. Emoční inteligence.Praha:Columbus,1997. ISBN 80-859-2848-5.
- HEJNÝ M. a KUŘINA F., Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807-3673-970.
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum:základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
- MALINOVÁ, D. Rozvoj prostorové představivosti v netradičních úlohách pro žáka primární školy. In: MOLNÁR, Josef et al. Geometrická představivost. Olomouc: UP, 2014, s. 42-59. ISBN 978-80-244-40-57-6.
- MELICHAR, J., SVOBODA, J.: Rozvoj matematického myšlení I pro studenty učitelství pro mateřské školy, UJEP, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem, 2003. ISBN 80-7044-512-2
- PIAGET, J. a INHELDER B., Psychologie dítěte. Vyd. 3., Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717-8407-9.
- ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ K., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.