Diplomová práce se zabývá primární prevencí na 1. stupni základních škol. Teoretická část vymezuje primární prevenci, její metody a preventivní programy na základních školách. Dále se zabývá vymezením rizikových forem chování vyskytujících se na 1. stupni základních škol a jejich legislativou. V empirické části je prezentováno výzkumné šetření. Cílem empirické části je zmapovat formy a metody primární prevence, realizované na 1. stupni základních škol a přinést nové podněty pro její realizaci.
Anotace v angličtině
This thesis deals with primary prevention in primary schools. The theoretical part defines primary prevention, its methods and prevention programs in primary schools in the Czech Republic. Moreover, this thesis looks into dangerous forms of behaviour found in primary schools and its subsequent legislation. In the empirical part, findings of a research are presented. The aim of the research is to describe forms and methods of primary prevention encountered in primary schools, and to arise new initiatives for its awareness.
Klíčová slova
rizikové chování, primární prevence, závislost, mladší školní věk, preventivní programy
Klíčová slova v angličtině
dangerous behaviour, primary prevention, addiction, primary school, programs of prevention
Rozsah průvodní práce
105
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá primární prevencí na 1. stupni základních škol. Teoretická část vymezuje primární prevenci, její metody a preventivní programy na základních školách. Dále se zabývá vymezením rizikových forem chování vyskytujících se na 1. stupni základních škol a jejich legislativou. V empirické části je prezentováno výzkumné šetření. Cílem empirické části je zmapovat formy a metody primární prevence, realizované na 1. stupni základních škol a přinést nové podněty pro její realizaci.
Anotace v angličtině
This thesis deals with primary prevention in primary schools. The theoretical part defines primary prevention, its methods and prevention programs in primary schools in the Czech Republic. Moreover, this thesis looks into dangerous forms of behaviour found in primary schools and its subsequent legislation. In the empirical part, findings of a research are presented. The aim of the research is to describe forms and methods of primary prevention encountered in primary schools, and to arise new initiatives for its awareness.
Klíčová slova
rizikové chování, primární prevence, závislost, mladší školní věk, preventivní programy
Klíčová slova v angličtině
dangerous behaviour, primary prevention, addiction, primary school, programs of prevention
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl zmapovat formy a metody primární prevence, realizované na 1. stupni základních škol. V teoretické části práce se budeme zabývat cíli primární prevence, jejími metodami a legislativou, která se k zajišťování primární prevence ve školských zařízeních váže. Cílem empirické části práce bude zjistit, jak je zahrnuta primární prevence na 1. stupni základních škol v jejich "minimálních preventivních programech". Dále budeme prostřednictvím dotazníků zkoumat, jaké formy a metody primární prevence učitelé na 1. stupni základních škol používají a jakým tématům se věnují. Dotazníky budou administrovány jednak učitelům, jednak jejich žákům. Výsledky dotazování obou skupin budou vzájemně porovnány a budou vyvozeny adekvátní závěry. Cílem práce je přinést nové podněty pro realizaci primární prevence na 1. stupni základních škol.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl zmapovat formy a metody primární prevence, realizované na 1. stupni základních škol. V teoretické části práce se budeme zabývat cíli primární prevence, jejími metodami a legislativou, která se k zajišťování primární prevence ve školských zařízeních váže. Cílem empirické části práce bude zjistit, jak je zahrnuta primární prevence na 1. stupni základních škol v jejich "minimálních preventivních programech". Dále budeme prostřednictvím dotazníků zkoumat, jaké formy a metody primární prevence učitelé na 1. stupni základních škol používají a jakým tématům se věnují. Dotazníky budou administrovány jednak učitelům, jednak jejich žákům. Výsledky dotazování obou skupin budou vzájemně porovnány a budou vyvozeny adekvátní závěry. Cílem práce je přinést nové podněty pro realizaci primární prevence na 1. stupni základních škol.
Seznam doporučené literatury
BÁRTOVÁ , Jana. Prevence není nikdy dost. Praha : Sportpropag, a. s., 1996. 24 s. 15.
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. 2.vyd. Praha: Paido, 2010. ISBN-13:978-80-7315-185-0. KOLÁŘ , Michal. Bolest šikanování : Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha : Portál, 2001. 256 s. ISBN 80-7178-513-X. s. 11
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
LAZAROVÁ, B.: Netradiční role učitele: o situacích promoci, krize a poradenství ve školní praxi. Paido, Brno 2008
MIOVSKÝ, M., a kol. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. 1. vydání. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7
MITLOHNER, Miroslav. Vybrané právní otázky učitelského povolání. MŠMT, Praha : [s.n.], 2001. 138 s. 8
NÁRODNÍ STRATEGIE PRIMÁRNÍ PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ DĚTÍ A MLÁDEŽE NA OBDOBÍ 2013 - 2018, Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013
NEŠPOR, K. CSÉMY, L. SOVINOVÁ, H. Programy prevence závislostí a možnosti jejich hodnocení. 1. Praha: Státní zdravotní ústav, 1998. 68 s. ISBN 80-7071-110-8
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J: Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese: Variabilita a patologie lidské psychiky. 3. Praha: Portál, 2002. 444 s. ISBN 80-7178-678-0
Seznam doporučené literatury
BÁRTOVÁ , Jana. Prevence není nikdy dost. Praha : Sportpropag, a. s., 1996. 24 s. 15.
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. 2.vyd. Praha: Paido, 2010. ISBN-13:978-80-7315-185-0. KOLÁŘ , Michal. Bolest šikanování : Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha : Portál, 2001. 256 s. ISBN 80-7178-513-X. s. 11
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
LAZAROVÁ, B.: Netradiční role učitele: o situacích promoci, krize a poradenství ve školní praxi. Paido, Brno 2008
MIOVSKÝ, M., a kol. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. 1. vydání. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7
MITLOHNER, Miroslav. Vybrané právní otázky učitelského povolání. MŠMT, Praha : [s.n.], 2001. 138 s. 8
NÁRODNÍ STRATEGIE PRIMÁRNÍ PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ DĚTÍ A MLÁDEŽE NA OBDOBÍ 2013 - 2018, Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013
NEŠPOR, K. CSÉMY, L. SOVINOVÁ, H. Programy prevence závislostí a možnosti jejich hodnocení. 1. Praha: Státní zdravotní ústav, 1998. 68 s. ISBN 80-7071-110-8
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J: Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese: Variabilita a patologie lidské psychiky. 3. Praha: Portál, 2002. 444 s. ISBN 80-7178-678-0