Diplomová práce popisuje, jak žákům prvního stupně základní školy přiblížit různé techniky fotografování. Učí se nejen práci s digitálním fotoaparátem, ale i práci se staršími přístroji a také práci na principu prvních fotografií. Ukazujeme jim cestu zpátky do minulosti, aby si vážili nejenom práce druhých, ale i své vlastní. Učíme je přemýšlet o tom, co dělají a proč to dělají. Žáci si nenásilnou formou osvojí práci s materiálem,
kdy je kladen důraz na přesnost. Učí se pozorovat své okolí a poznávat ho netradiční formou skrz hledáček fotoaparátu, ale i bez něj. Umí se zabavit i bez moderních technologií a přitom objevují nečekané zážitky z učení se. Naučí se sestrojit si vlastní fotoaparát (cameru obscuru), vyvolat svou vlastní fotografii nebo ji rozmnožovat. Všímají si rozdílů mezi moderní technikou a technicky zastaralými přístroji. Oceňují výhody
a nevýhody fotoaparátů každé doby.
Anotace v angličtině
The thesis describes how to make elementary school students familiar with various techniques of photography. The students learn to work not only with digital camera but also with older types of devices and to take photos as in the beginnings of photography. We show them the way back to the past in order to teach them to respect work of others as well as their own. We teach them to think about what they do and why they do it. The students learn spontaneously to work with material and to put emphasis on accuracy. They learn to observe their surroundings and recognize them in an unconventional way through the camera view-finder but also without it. They are able to have fun even without modern technologies, while finding unexpected experiences of learning. The students learn how to build their own camera (camera obscura), to develop their own photos or how to copy them. They notice the differences between modern and out-of-date technique and appreciate advantages and disadvantages of cameras of each epoch.
Klíčová slova
camera obscura, fotoaparát, kinofilm, fotopapír, fotografie, vyvolání fotografie
Klíčová slova v angličtině
Camera obscura, camera, film, photographic paper, photo, photography, development of photography
Rozsah průvodní práce
49 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce popisuje, jak žákům prvního stupně základní školy přiblížit různé techniky fotografování. Učí se nejen práci s digitálním fotoaparátem, ale i práci se staršími přístroji a také práci na principu prvních fotografií. Ukazujeme jim cestu zpátky do minulosti, aby si vážili nejenom práce druhých, ale i své vlastní. Učíme je přemýšlet o tom, co dělají a proč to dělají. Žáci si nenásilnou formou osvojí práci s materiálem,
kdy je kladen důraz na přesnost. Učí se pozorovat své okolí a poznávat ho netradiční formou skrz hledáček fotoaparátu, ale i bez něj. Umí se zabavit i bez moderních technologií a přitom objevují nečekané zážitky z učení se. Naučí se sestrojit si vlastní fotoaparát (cameru obscuru), vyvolat svou vlastní fotografii nebo ji rozmnožovat. Všímají si rozdílů mezi moderní technikou a technicky zastaralými přístroji. Oceňují výhody
a nevýhody fotoaparátů každé doby.
Anotace v angličtině
The thesis describes how to make elementary school students familiar with various techniques of photography. The students learn to work not only with digital camera but also with older types of devices and to take photos as in the beginnings of photography. We show them the way back to the past in order to teach them to respect work of others as well as their own. We teach them to think about what they do and why they do it. The students learn spontaneously to work with material and to put emphasis on accuracy. They learn to observe their surroundings and recognize them in an unconventional way through the camera view-finder but also without it. They are able to have fun even without modern technologies, while finding unexpected experiences of learning. The students learn how to build their own camera (camera obscura), to develop their own photos or how to copy them. They notice the differences between modern and out-of-date technique and appreciate advantages and disadvantages of cameras of each epoch.
Klíčová slova
camera obscura, fotoaparát, kinofilm, fotopapír, fotografie, vyvolání fotografie
Klíčová slova v angličtině
Camera obscura, camera, film, photographic paper, photo, photography, development of photography
Zásady pro vypracování
Náplň: teoretická část
- historie a vývoj fotografie
- fotografie klasická X digitální - výhody X nevýhody
- camera obscura (dírková komora)
Praktická část:
- výroba krabičky - papírová
- plechová (např. focení na 180° šíře)
- instalace fotoaparátu ve vhodném prostředí a focení na fotopapír
- zohlednění parametrů při focení - světlo, počasí
- vzdálenost
- doba expozice
- nastavení camery obscury bez zaměření v hledáčku
- vyvolání fotografie ve vývojce a ustalovači - pořízení negativu
- pořízení pozitivu
Ověření a výstupy:
- Metodický postup a ověření s žáky v praxi
Zásady pro vypracování
Náplň: teoretická část
- historie a vývoj fotografie
- fotografie klasická X digitální - výhody X nevýhody
- camera obscura (dírková komora)
Praktická část:
- výroba krabičky - papírová
- plechová (např. focení na 180° šíře)
- instalace fotoaparátu ve vhodném prostředí a focení na fotopapír
- zohlednění parametrů při focení - světlo, počasí
- vzdálenost
- doba expozice
- nastavení camery obscury bez zaměření v hledáčku
- vyvolání fotografie ve vývojce a ustalovači - pořízení negativu
- pořízení pozitivu
Ověření a výstupy:
- Metodický postup a ověření s žáky v praxi