Bakalářská práce se zabývá rozvojem rovinné představivosti u dětí předškolního věku. Jejím cílem je zjistit, zda působením interaktivní tabule s úkoly na rozvoj rovinné představivosti můžeme děti rozvíjet v dané oblasti. Teoretická část je zaměřená na rovinnou představivost, předškolní období a interaktivní tabuli. V úvodu praktické části je kapitola Metodologie, v rámci které jsou zmíněny cíle a hypotézy, které jsou následně ověřovány. V této části práce (praktické) následuje rozbor testu, kazuistika Kristýnky A, příprava na práci s dětmi, vyhodnocení výzkumu a celkové vyhodnocení dané práce.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the development of planar imagination in children of preschool age. Its aim is to determine whether exposure to interactive whiteboards with the tasks on the development of planar imagination can children develop in the area. The theoretical part is focused on development of planar imagination, the preschool period and informations about interactive whiteboard. In the practical part of the chapter is the intro-duction of the methodology that are mentioned in the aim of objectives and hypotheses, which are verified then. In this part of the job (practical) followed by an analysis of the test case Kristýnka A., preparation for work with children, the evaluation of the research and overall evaluation of the work.
Key words
Klíčová slova
rovinná představivost, předškolní období, interaktivní tabule, test, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Planar imagination, preschool period, interactive whiteboard, test, nursery school
Rozsah průvodní práce
47 s. (63 686 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozvojem rovinné představivosti u dětí předškolního věku. Jejím cílem je zjistit, zda působením interaktivní tabule s úkoly na rozvoj rovinné představivosti můžeme děti rozvíjet v dané oblasti. Teoretická část je zaměřená na rovinnou představivost, předškolní období a interaktivní tabuli. V úvodu praktické části je kapitola Metodologie, v rámci které jsou zmíněny cíle a hypotézy, které jsou následně ověřovány. V této části práce (praktické) následuje rozbor testu, kazuistika Kristýnky A, příprava na práci s dětmi, vyhodnocení výzkumu a celkové vyhodnocení dané práce.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the development of planar imagination in children of preschool age. Its aim is to determine whether exposure to interactive whiteboards with the tasks on the development of planar imagination can children develop in the area. The theoretical part is focused on development of planar imagination, the preschool period and informations about interactive whiteboard. In the practical part of the chapter is the intro-duction of the methodology that are mentioned in the aim of objectives and hypotheses, which are verified then. In this part of the job (practical) followed by an analysis of the test case Kristýnka A., preparation for work with children, the evaluation of the research and overall evaluation of the work.
Key words
Klíčová slova
rovinná představivost, předškolní období, interaktivní tabule, test, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Planar imagination, preschool period, interactive whiteboard, test, nursery school
Zásady pro vypracování
1. Rešerše odborné literatury ke zvolenému tématu
2. Seznámení s dostupným materiálem
3. Vymezení cílů, problémů a hypotéz
4. Návrh optimální metodologie a postupu práce
5. Zpracování práce dle této metodologie a směrnic PF UJEP
6. Sestavení vhodného dotazníku
7. Sestavení vhodného testu, ověření na pilotní skupině
8. Kvantitativní výzkum provedený na základě dat z dotazníku a testu doplnění o prvky kvalitativního výzkumu
9. Zodpovězení hypotéz
10. Formulace závěrů
11. Práce bud ve finální podobě odevzdána vedoucímu práce nejdéle 1 měsíc před termínem odevzdání.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše odborné literatury ke zvolenému tématu
2. Seznámení s dostupným materiálem
3. Vymezení cílů, problémů a hypotéz
4. Návrh optimální metodologie a postupu práce
5. Zpracování práce dle této metodologie a směrnic PF UJEP
6. Sestavení vhodného dotazníku
7. Sestavení vhodného testu, ověření na pilotní skupině
8. Kvantitativní výzkum provedený na základě dat z dotazníku a testu doplnění o prvky kvalitativního výzkumu
9. Zodpovězení hypotéz
10. Formulace závěrů
11. Práce bud ve finální podobě odevzdána vedoucímu práce nejdéle 1 měsíc před termínem odevzdání.
Seznam doporučené literatury
1.HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 232 s.
Pedagogická praxe. ISBN 978-807-3673-970.
2.ASKEW, Mike a Sheila EBBUTTOVÁ. Geometrie bez (m)učení. Grada. ISBN 978-80-247-4125-3
3.KLAPKA, Jiří. Jak se studují geometrické útvary v prostoru. Část první. V Praze : Jednota československých matematiků a fysiků, 1947.
4.KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4744-353.
5.KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 193 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4715-681.
6.WEDLICHOVÁ, Iva. Vývojová psychologie. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-320-5 (brož.).
7.ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-807-3672-737.
8.ŠLÉGL, Jiří. Dějiny výchovy dětí předškolního věku / Jiří Šlégl. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-7414-592-6 (brož.).
9.MATTHEWS, John. Interactive whiteboards. Ann Arbor, MI: Cherry Lake Pub.,
c2009, 32 p. ISBN 16-027-9254-2.
Seznam doporučené literatury
1.HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 232 s.
Pedagogická praxe. ISBN 978-807-3673-970.
2.ASKEW, Mike a Sheila EBBUTTOVÁ. Geometrie bez (m)učení. Grada. ISBN 978-80-247-4125-3
3.KLAPKA, Jiří. Jak se studují geometrické útvary v prostoru. Část první. V Praze : Jednota československých matematiků a fysiků, 1947.
4.KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4744-353.
5.KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 193 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4715-681.
6.WEDLICHOVÁ, Iva. Vývojová psychologie. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-320-5 (brož.).
7.ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-807-3672-737.
8.ŠLÉGL, Jiří. Dějiny výchovy dětí předškolního věku / Jiří Šlégl. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-7414-592-6 (brož.).
9.MATTHEWS, John. Interactive whiteboards. Ann Arbor, MI: Cherry Lake Pub.,
c2009, 32 p. ISBN 16-027-9254-2.