Hlavním cílem naší diplomové práce bylo zjistit míru integrace dětí z dětského domova do výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole. Tato diplomová práce je rozdělena do dvou částí, na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou prostřednictvím odborných zdrojů přiblíženy pojmy rodina, její typy a funkce. Dále pak pojem sanace rodiny a institucemi zabývající se sanací. V další kapitole si popíšeme ústavní výchovu a vybraná zařízení pro výkon ústavní výchovy. Poslední kapitolou teoretické části budou popsány mateřské školy, kde se také seznámíme s dítětem předškolního věku v náhradní ústavní péči. V praktické části je realizován výzkum, který porovnává dvě skupiny dětí předškolního věku, děti z úplných rodin a děti z dětského domova. Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, zda se dětí z dětských domovů začleňují do kolektivu hůře a zda jsou citově vázanější na svou paní učitelku. K realizaci výzkumu byly použity metody případové studie, pozorování a krátký strukturovaný rozhovor. Rozhovor byl veden u dětí z úplných rodin s matkami a u dětí z dětského domova s vychovatelkami.
Anotace v angličtině
The main goal of the master's thesis is to find out integration extension of children from children's home into educational process in kindergartens. This master's thesis is divided into two parts, theoretically and practical one. There is a closer description of notions as family, its kinds and functions through the medium of scientific literature in the theoretical part. Followed by notions as family redevelopment and institutions dealing with redevelopment. In next chapter, institutional education and chosen institutions handling institutional education are depictured. The very last chapter of theoretical part deals with kindergartens and preschoolers in substitutional institutional care. There is a research done in the practical part, which compares two groups of preschoolers - children from nuclear families and children from children's home. The goal of this research is to find out whether children from children's home incorporate into society with more difficulties and whether they are more emotionally connected to their teachers. Methods of case studies, observation and short structured interviews were used to realize the research. Children from nuclear families with their mothers and children from children's home with their governesses were interviewed.
Klíčová slova
Rodina, sanace rodiny, ústavní výchovná péče, dětský domov, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Family, family redevelopment, institutional education, children's home, kindergartens
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem naší diplomové práce bylo zjistit míru integrace dětí z dětského domova do výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole. Tato diplomová práce je rozdělena do dvou částí, na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou prostřednictvím odborných zdrojů přiblíženy pojmy rodina, její typy a funkce. Dále pak pojem sanace rodiny a institucemi zabývající se sanací. V další kapitole si popíšeme ústavní výchovu a vybraná zařízení pro výkon ústavní výchovy. Poslední kapitolou teoretické části budou popsány mateřské školy, kde se také seznámíme s dítětem předškolního věku v náhradní ústavní péči. V praktické části je realizován výzkum, který porovnává dvě skupiny dětí předškolního věku, děti z úplných rodin a děti z dětského domova. Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, zda se dětí z dětských domovů začleňují do kolektivu hůře a zda jsou citově vázanější na svou paní učitelku. K realizaci výzkumu byly použity metody případové studie, pozorování a krátký strukturovaný rozhovor. Rozhovor byl veden u dětí z úplných rodin s matkami a u dětí z dětského domova s vychovatelkami.
Anotace v angličtině
The main goal of the master's thesis is to find out integration extension of children from children's home into educational process in kindergartens. This master's thesis is divided into two parts, theoretically and practical one. There is a closer description of notions as family, its kinds and functions through the medium of scientific literature in the theoretical part. Followed by notions as family redevelopment and institutions dealing with redevelopment. In next chapter, institutional education and chosen institutions handling institutional education are depictured. The very last chapter of theoretical part deals with kindergartens and preschoolers in substitutional institutional care. There is a research done in the practical part, which compares two groups of preschoolers - children from nuclear families and children from children's home. The goal of this research is to find out whether children from children's home incorporate into society with more difficulties and whether they are more emotionally connected to their teachers. Methods of case studies, observation and short structured interviews were used to realize the research. Children from nuclear families with their mothers and children from children's home with their governesses were interviewed.
Klíčová slova
Rodina, sanace rodiny, ústavní výchovná péče, dětský domov, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Family, family redevelopment, institutional education, children's home, kindergartens
Zásady pro vypracování
Teoretická část bude prostřednictvím literární rešerše zaměřena na definici základních pojmů, které souvisejí s předškolním vzděláváním a začleňováním dětí z dětských domovů do kolektivu v mateřské škole v porovnání s dětmi z úplných rodin. V této části popíšeme faktory, které toto ovlivňují. Předmětem výzkumu bude míra integrace dětí do výchovně vzdělávacího procesu a její specifika. Metodou pedagogického výzkumu bude pozorování, anamnéza a rozhovor. Zkoumaným vzorkem bude 10 dětí z mateřské školy v Chomutově, z toho bude pět dětí z dětského domova a pět dětí z úplných rodin. Získaná data budou následně vyhodnocena a interpretována s cílem formulovat relevantní závěry výzkumu a vhodná doporučení z něj vyplývající.
Zásady pro vypracování
Teoretická část bude prostřednictvím literární rešerše zaměřena na definici základních pojmů, které souvisejí s předškolním vzděláváním a začleňováním dětí z dětských domovů do kolektivu v mateřské škole v porovnání s dětmi z úplných rodin. V této části popíšeme faktory, které toto ovlivňují. Předmětem výzkumu bude míra integrace dětí do výchovně vzdělávacího procesu a její specifika. Metodou pedagogického výzkumu bude pozorování, anamnéza a rozhovor. Zkoumaným vzorkem bude 10 dětí z mateřské školy v Chomutově, z toho bude pět dětí z dětského domova a pět dětí z úplných rodin. Získaná data budou následně vyhodnocena a interpretována s cílem formulovat relevantní závěry výzkumu a vhodná doporučení z něj vyplývající.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315- 185-0. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. B. POLÁČKOVÁ, V. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. 4. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315- 185-0. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. B. POLÁČKOVÁ, V. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. 4. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.