Tato diplomová práce se zabývá tématem "Didaktická znalost obsahu ve výuce českého jazyka se zaměřením na literární výchovu".
Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. První je část teoretická, která se zabývá základními pojmy, jako jsou didaktická znalost obsahu a její utváření a rozvíjení, učitelské vzdělávání, didaktická transformace, redukce a rekonstrukce, didaktická analýza učiva, dále obecná a oborová didaktika a výukové metody. Druhá je část výzkumná neboli empirická. Zde jsou formulovány výzkumné hypotézy, které se samotným výzkumem potvrdí či vyvrátí. Cílem této diplomové práce je zjišťování didaktických znalostí obsahu vyučujících českého jazyka a literatury na středních školách a na druhém stupni základních škol. Výsledek výzkumné činnosti by měl ukázat, zda se četnost užívání didaktických prostředků ve výuce českého jazyka a literatury na SŠ výrazně liší od užívání didaktických prostředků na 2. stupni ZŠ. A zda má délka pedagogické praxe učitele vliv na volbu vhodných didaktických prostředků ve výuce českého jazyka a literatury.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals of the topic "Didactical knowledge of the content in teaching Czech language with a focused on literary education."
The diploma thesis is divided into theoretical and praktical parts. The first is a theoretical part, which deals with basic concepts such as pedagogical content knowledge and its formation and development, teacher training, didactical transformation, reduction and reconstruction, didactic analysis of the curriculum, general and specialist didactics and teaching methods. The second part of the research or empirical. There are formulated research hypotheses that are supported or refuted by the research. The goal of this diploma thesis is to find out the pedagogical content knowledge of teachers of Czech language and literature on the secondary schools and on the second grade of the basic schools. The result of research activities should show if the frequency the use of teaching resources in teaching the Czech language and literature in secondary schools differs greatly from the use of teaching resources at the second grade of the basic schools. And if the length of pedagogical practice teachers influence on the choice of suitable teaching resources in teaching the Czech language and literature.
Klíčová slova
Didaktická znalost obsahu, Didaktická transformace a rekonstrukce, Didaktická analýza učiva, Oborová didaktika, Vyučovací metody
Klíčová slova v angličtině
Pedagogical content knowledge, Didactical transformation and reconstruction, Didactical analysis of the curriculum, Specialist didactics, Teaching methods
Rozsah průvodní práce
70 s. (101 787 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá tématem "Didaktická znalost obsahu ve výuce českého jazyka se zaměřením na literární výchovu".
Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. První je část teoretická, která se zabývá základními pojmy, jako jsou didaktická znalost obsahu a její utváření a rozvíjení, učitelské vzdělávání, didaktická transformace, redukce a rekonstrukce, didaktická analýza učiva, dále obecná a oborová didaktika a výukové metody. Druhá je část výzkumná neboli empirická. Zde jsou formulovány výzkumné hypotézy, které se samotným výzkumem potvrdí či vyvrátí. Cílem této diplomové práce je zjišťování didaktických znalostí obsahu vyučujících českého jazyka a literatury na středních školách a na druhém stupni základních škol. Výsledek výzkumné činnosti by měl ukázat, zda se četnost užívání didaktických prostředků ve výuce českého jazyka a literatury na SŠ výrazně liší od užívání didaktických prostředků na 2. stupni ZŠ. A zda má délka pedagogické praxe učitele vliv na volbu vhodných didaktických prostředků ve výuce českého jazyka a literatury.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals of the topic "Didactical knowledge of the content in teaching Czech language with a focused on literary education."
The diploma thesis is divided into theoretical and praktical parts. The first is a theoretical part, which deals with basic concepts such as pedagogical content knowledge and its formation and development, teacher training, didactical transformation, reduction and reconstruction, didactic analysis of the curriculum, general and specialist didactics and teaching methods. The second part of the research or empirical. There are formulated research hypotheses that are supported or refuted by the research. The goal of this diploma thesis is to find out the pedagogical content knowledge of teachers of Czech language and literature on the secondary schools and on the second grade of the basic schools. The result of research activities should show if the frequency the use of teaching resources in teaching the Czech language and literature in secondary schools differs greatly from the use of teaching resources at the second grade of the basic schools. And if the length of pedagogical practice teachers influence on the choice of suitable teaching resources in teaching the Czech language and literature.
Klíčová slova
Didaktická znalost obsahu, Didaktická transformace a rekonstrukce, Didaktická analýza učiva, Oborová didaktika, Vyučovací metody
Klíčová slova v angličtině
Pedagogical content knowledge, Didactical transformation and reconstruction, Didactical analysis of the curriculum, Specialist didactics, Teaching methods
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na problematiku didaktické znalosti obsahu ve vztahu k literární výchově na 2. stupni základních škol a na středních školách.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 20 učitelů českého jazyka a literatury (10 na 2. stupni ZŠ a 10 na SŠ).
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude hospitační protokol a polostrukturované rozhovory s učiteli.
5. Provedení optimalizace vytvořeného výzkumného nástroje formou expertního posouzení.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na sledování používání didaktických znalostí obsahu v hodinách literární výchovy - přímé pozorování 2-3 vyučovacích hodin literární výchovy u každého z 20 zvolených učitelů.
7. Obsahová analýza pozorovacích protokolů ve vztahu k realizovaným didaktickým znalostem obsahu u různých učitelů v různých hodinách.
8. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat..
9. Vyhodnocení využívání didaktických znalostí obsahu v pozorovaných hodinách.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na problematiku didaktické znalosti obsahu ve vztahu k literární výchově na 2. stupni základních škol a na středních školách.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 20 učitelů českého jazyka a literatury (10 na 2. stupni ZŠ a 10 na SŠ).
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude hospitační protokol a polostrukturované rozhovory s učiteli.
5. Provedení optimalizace vytvořeného výzkumného nástroje formou expertního posouzení.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na sledování používání didaktických znalostí obsahu v hodinách literární výchovy - přímé pozorování 2-3 vyučovacích hodin literární výchovy u každého z 20 zvolených učitelů.
7. Obsahová analýza pozorovacích protokolů ve vztahu k realizovaným didaktickým znalostem obsahu u různých učitelů v různých hodinách.
8. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat..
9. Vyhodnocení využívání didaktických znalostí obsahu v pozorovaných hodinách.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. 106 s.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 655 s.
ČECHOVÁ M., STYBLÍK V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. 246 s.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2010. 383 s.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s.
HAUSER, P., KNESELOVÁ, H., ONDRÁŠKOVÁ, K. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Brno: MU v Brně, 2007. 137 s.
HUBÁČEK, J., JANDOVÁ, E., SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. Opava: Vademecum Bohemiae, 2002. 323 s.
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany H & H, 2007. 157 s.
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: ZČU, 1995. 57 s.
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II. Plzeň: ZČU, 1997. 120 s.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: ZČU, 2010. 265 s.
LIPPMANN, K. Příručka k výuce literatury a střední škole. I. díl. České Budějovice: Biskupské gymnázium J. N. Neumanna, 2002. 251 s.
LIPPMANN, K. Příručka k výuce literatury a střední škole. II. díl. České Budějovice: Biskupské gymnázium J. N. Neumanna, 2002. 287 s.
LIPPMANN, K. Příručka k výuce literatury a střední škole. III. díl. České Budějovice: Biskupské gymnázium J. N. Neumanna, 2002. 273 s.
LIPPMANN, K. Příručka k výuce literatury a střední škole. IV. díl. České Budějovice: Biskupské gymnázium J. N. Neumanna, 2002. 341 s.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. 106 s.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 655 s.
ČECHOVÁ M., STYBLÍK V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. 246 s.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2010. 383 s.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s.
HAUSER, P., KNESELOVÁ, H., ONDRÁŠKOVÁ, K. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Brno: MU v Brně, 2007. 137 s.
HUBÁČEK, J., JANDOVÁ, E., SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. Opava: Vademecum Bohemiae, 2002. 323 s.
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany H & H, 2007. 157 s.
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: ZČU, 1995. 57 s.
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II. Plzeň: ZČU, 1997. 120 s.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: ZČU, 2010. 265 s.
LIPPMANN, K. Příručka k výuce literatury a střední škole. I. díl. České Budějovice: Biskupské gymnázium J. N. Neumanna, 2002. 251 s.
LIPPMANN, K. Příručka k výuce literatury a střední škole. II. díl. České Budějovice: Biskupské gymnázium J. N. Neumanna, 2002. 287 s.
LIPPMANN, K. Příručka k výuce literatury a střední škole. III. díl. České Budějovice: Biskupské gymnázium J. N. Neumanna, 2002. 273 s.
LIPPMANN, K. Příručka k výuce literatury a střední škole. IV. díl. České Budějovice: Biskupské gymnázium J. N. Neumanna, 2002. 341 s.