V bakalářské práci jsme se zaměřili na gymnasticko taneční dovednosti dětí předškolního věku a jejich hodnocení. V teoretických východiscích jsou zpracované poznatky dostupné z odborné literatury zaměřené na charakteristiku předškolního věku a pohybové dovednosti. V hlavní části jsme vytvořili měsíční projekt s gymnasticko tanečními prvky pro děti předškolního věku, který jsme nazvali "Za zvířátky do lesa". Zaměřili jsme se na nácvik vybraných poloh a postojů, které mohou sloužit jako výchozí pozice pro využití v gymnastice nebo v tanci během projektu, a následně po jeho skončení. Hodnocení vybraných poloh a postojů jsme provedli před zahájením projektu a po skončení. Součástí projektu je fotodokumentace dětí během pohybových chvilek.
Anotace v angličtině
In this thesis, we focused on gymnastic dance skills of pre-school children and their evaluation. In the theoretical part they are processed findings available from professional literature focusing on the characteristics of pre-school age and moving skills. In the main part we have created monthly project with gymnastic dance elements for pre-school children, which we called "For animals to the forest". We focused on the rehearsal of selected positions and poses that can serve as starting poses for using in gymnastics or dance during the project and after its completion. Before the project and after, we have carried out the evaluation of selected positions and poses. The project includes photographs of children during their moving moments.
Klíčová slova
Předškolní věk, pohybové dovednosti, polohy a postoje, gymnastika, tanec
Klíčová slova v angličtině
Pre-school age, moving skills, positions and poses, gymnastics, dance
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci jsme se zaměřili na gymnasticko taneční dovednosti dětí předškolního věku a jejich hodnocení. V teoretických východiscích jsou zpracované poznatky dostupné z odborné literatury zaměřené na charakteristiku předškolního věku a pohybové dovednosti. V hlavní části jsme vytvořili měsíční projekt s gymnasticko tanečními prvky pro děti předškolního věku, který jsme nazvali "Za zvířátky do lesa". Zaměřili jsme se na nácvik vybraných poloh a postojů, které mohou sloužit jako výchozí pozice pro využití v gymnastice nebo v tanci během projektu, a následně po jeho skončení. Hodnocení vybraných poloh a postojů jsme provedli před zahájením projektu a po skončení. Součástí projektu je fotodokumentace dětí během pohybových chvilek.
Anotace v angličtině
In this thesis, we focused on gymnastic dance skills of pre-school children and their evaluation. In the theoretical part they are processed findings available from professional literature focusing on the characteristics of pre-school age and moving skills. In the main part we have created monthly project with gymnastic dance elements for pre-school children, which we called "For animals to the forest". We focused on the rehearsal of selected positions and poses that can serve as starting poses for using in gymnastics or dance during the project and after its completion. Before the project and after, we have carried out the evaluation of selected positions and poses. The project includes photographs of children during their moving moments.
Klíčová slova
Předškolní věk, pohybové dovednosti, polohy a postoje, gymnastika, tanec
Klíčová slova v angličtině
Pre-school age, moving skills, positions and poses, gymnastics, dance
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury a dostupných zdrojů na internetu
2. Zpracování teoretických východisek práce
3. Formulace cíle a úkolů práce
4. Aplikace vybraných gymnasticko tanečních aktivit do činnosti předškolních dětí v MŠ (MŠ Jiráskova, ul. Jiráskova 4334,4335, 430 03 Chomutov)
5. Zjišťování úrovně pohybových dovedností, zpracování teoreticko-metodických východisek
6. Zpracování fotodokumentace a video záznamu z praktické činnosti
7. Zpracování a vyhodnocení výsledků
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury a dostupných zdrojů na internetu
2. Zpracování teoretických východisek práce
3. Formulace cíle a úkolů práce
4. Aplikace vybraných gymnasticko tanečních aktivit do činnosti předškolních dětí v MŠ (MŠ Jiráskova, ul. Jiráskova 4334,4335, 430 03 Chomutov)
5. Zjišťování úrovně pohybových dovedností, zpracování teoreticko-metodických východisek
6. Zpracování fotodokumentace a video záznamu z praktické činnosti
7. Zpracování a vyhodnocení výsledků
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., & Šmardová V. (2011) Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, a.s.
Bělinová, L. (1979) Pedagogika předškolního věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství
Blahutková, M., & Jonášová, D. (2009) Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Masarykova univerzita
Dvořáková, H. (1998) K některým problémům tělesné výchovy v současné mateřské škole. Praha: Karolinum
Dvořáková, H. (2011) Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha: Portál s.r.o.
Floriana, D'Andrea (1998) Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování: hry a cvičení pro děti od 5 do 10 let. Praha: Portál
Juklíčková - Krestovská, Z. (1989) Pohybové hry dětí předškolního věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství
Matějíček, Z. (2000) Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál s.r.o.
Novotná, V. et. al. (2012) Gymnastika jako tvůrčí akt. Praha: Karolinum
Novotná, V., Panská, Š., & Šimůnková, I. (2011) Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS
Šimanovský, Z., & Tichá, A. (1999) Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál
Šimonek, J. (2012) Testy pohybových schopností. NITRA: Dominant
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., & Šmardová V. (2011) Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, a.s.
Bělinová, L. (1979) Pedagogika předškolního věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství
Blahutková, M., & Jonášová, D. (2009) Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Masarykova univerzita
Dvořáková, H. (1998) K některým problémům tělesné výchovy v současné mateřské škole. Praha: Karolinum
Dvořáková, H. (2011) Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha: Portál s.r.o.
Floriana, D'Andrea (1998) Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování: hry a cvičení pro děti od 5 do 10 let. Praha: Portál
Juklíčková - Krestovská, Z. (1989) Pohybové hry dětí předškolního věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství
Matějíček, Z. (2000) Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál s.r.o.
Novotná, V. et. al. (2012) Gymnastika jako tvůrčí akt. Praha: Karolinum
Novotná, V., Panská, Š., & Šimůnková, I. (2011) Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS
Šimanovský, Z., & Tichá, A. (1999) Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál
Šimonek, J. (2012) Testy pohybových schopností. NITRA: Dominant