Bakalářská práce se zaměřuje na tvorbu digitálních učebních materiálů pro mateřské školy v softwarovém programu SMART Notebook. Teoretická část obsahuje charakteristiku dítěte v předškolním věku, jeho tělesný i psychický vývoj a vývoj matematického myšlení. Dále se zaměřuje na cíle předškolní matematiky, činnosti pro rozvoj matematických pojmů a představ, možnost propojení environmentální výchovy a matematiky. Zaobírá se také interaktivní tabulí, jako jedné z multimediálních pomůcek současné doby. Praktická část je zaměřena na vlastní tvorbu digitálních učebních materiálů, které jsou připravené pro konkrétní školní vzdělávací program. Jedná se o návrhy rébusů a úkolů, které lze snadno využít v mateřské škole. Cílem práce je rozvíjet hravou formou logicko-matematické myšlení dětí a probudit u nich v rámci matematiky zájem o prostředí kolem sebe.
Anotace v angličtině
This Bachelors thesis focuses on the creation of digital learning materials for kindergarten schools using a software program called SMART Notebook. The theoretical part describes the characteristic of children of preschool age, their physical and their mental development and their development of mathematical thinking. Furthmore, it focuses on the objectives of preschool math activities, procedures for teaching mathematical concepts and ideas and the possibility of linking environmental education with mathematics. It also focuses on interactive whiteboards as one of the modern multimedia´s tools available in teaching. The practical part is focused on producing digital learning materials which are prepared to suit every school´s education program. These consist of puzzles and tasks which can easily be used in kinderagartens. The aim is to develop children´s mathematical and logic skills but in playful manner while simultaneously encouraging them to think about the environment around them.
Bakalářská práce se zaměřuje na tvorbu digitálních učebních materiálů pro mateřské školy v softwarovém programu SMART Notebook. Teoretická část obsahuje charakteristiku dítěte v předškolním věku, jeho tělesný i psychický vývoj a vývoj matematického myšlení. Dále se zaměřuje na cíle předškolní matematiky, činnosti pro rozvoj matematických pojmů a představ, možnost propojení environmentální výchovy a matematiky. Zaobírá se také interaktivní tabulí, jako jedné z multimediálních pomůcek současné doby. Praktická část je zaměřena na vlastní tvorbu digitálních učebních materiálů, které jsou připravené pro konkrétní školní vzdělávací program. Jedná se o návrhy rébusů a úkolů, které lze snadno využít v mateřské škole. Cílem práce je rozvíjet hravou formou logicko-matematické myšlení dětí a probudit u nich v rámci matematiky zájem o prostředí kolem sebe.
Anotace v angličtině
This Bachelors thesis focuses on the creation of digital learning materials for kindergarten schools using a software program called SMART Notebook. The theoretical part describes the characteristic of children of preschool age, their physical and their mental development and their development of mathematical thinking. Furthmore, it focuses on the objectives of preschool math activities, procedures for teaching mathematical concepts and ideas and the possibility of linking environmental education with mathematics. It also focuses on interactive whiteboards as one of the modern multimedia´s tools available in teaching. The practical part is focused on producing digital learning materials which are prepared to suit every school´s education program. These consist of puzzles and tasks which can easily be used in kinderagartens. The aim is to develop children´s mathematical and logic skills but in playful manner while simultaneously encouraging them to think about the environment around them.
1. Shromáždit a prostudovat tematicky zaměřenou odbornou literaturu.
2. Popsat specifika předškolního věku.
3. Prostudovat a popsat možnost propojení environmentální výchovy a matematiky.
4. Popsat druhy digitálních učebních materiálů.
5. Provést přípravu a tvorbu digitálních učebních materiálů a souvisejících pracovních listů na téma čtyři roční období.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždit a prostudovat tematicky zaměřenou odbornou literaturu.
2. Popsat specifika předškolního věku.
3. Prostudovat a popsat možnost propojení environmentální výchovy a matematiky.
4. Popsat druhy digitálních učebních materiálů.
5. Provést přípravu a tvorbu digitálních učebních materiálů a souvisejících pracovních listů na téma čtyři roční období.
Seznam doporučené literatury
1. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál 2000. ISBN 80-7178-308-0
2. www.vuppraha.cz.iwp-content/uploads/2009/12/RVP_PV-2014.pdf
3. Divíšek, J. Metodika rozvíjení matematických představ v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1989. ISBN 80-04-24282-0
4. Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe 2010. ISBN 978-80-86307-96-1
5. Předmatematické myšlení a poznávání přírody. Praha: Raabe 2012. ISBN 978-80-87553-56-5
6. Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávávní. Praha:Raabe 2010. ISBN 978-80-86307-95-4
7. Gardner, H. Dimenze myšlení - teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178_279-3
8. Hejný, M., Stehlíková, N. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova 1999. ISBN 80-86039-98-6
Seznam doporučené literatury
1. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál 2000. ISBN 80-7178-308-0
2. www.vuppraha.cz.iwp-content/uploads/2009/12/RVP_PV-2014.pdf
3. Divíšek, J. Metodika rozvíjení matematických představ v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1989. ISBN 80-04-24282-0
4. Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe 2010. ISBN 978-80-86307-96-1
5. Předmatematické myšlení a poznávání přírody. Praha: Raabe 2012. ISBN 978-80-87553-56-5
6. Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávávní. Praha:Raabe 2010. ISBN 978-80-86307-95-4
7. Gardner, H. Dimenze myšlení - teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178_279-3
8. Hejný, M., Stehlíková, N. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova 1999. ISBN 80-86039-98-6