Tato diplomová práce s názvem Vyučovací styly učitelů na základní škole praktické je zaměřena na porovnání vyučovacích stylů učitelů základní školy a základní školy praktické. V teoretické části se zaměřujeme na vysvětlení základních pojmů vztahujících se k profesi učitele a výčtu a definování tří vyučovacích stylů exekutivní, facilitační a liberální.
Praktická část obsahuje poznatky, které jsme získali empirickým výzkumem. Do několika základních škol a základních škol praktických jsme učitelům prvního stupně rozdali šedesát dotazníků zaměřených na vyučovací styly. Cílem této diplomové práce bylo odhalit vztahy mezi učiteli a žáky a vyzkoumat, zda se liší přístup k žákům samotným, vyučovacím metodám, pojetí učiva a ke vzdělávacím cílům učitelů na základní škole praktické a na běžné základní škole. Po statistickém vyhodnocení dat jsme vyzkoumali, že naše předpoklady ne zcela korespondují se skutečností.
Anotace v angličtině
This thesis with title Teacher´s teaching styles in practice basic school is focused on comparing teaching styles of teachers of primary schools and practical elementary schools. The theoretical part is focused on explanation of basic concepts relating to the teaching profession and enumeration and defining three teaching styles - executive, facilitation and liberal.
The practical part contains the knowledge that we have gained in empirical research. We handed out sixty questionnaires to teachers of few basic schools and practice basic schools which teaching on first grade of primary school. The questionnaires are focused on teaching styles. The aim of this thesis was to discover relationships between teachers and pupils and to investigate whether different approach to the pupils themselves, teaching methods, curriculum and approach to educational goals of teachers in practice basic school and a basic school. After statistical evaluation we discover that our assumptions are not entirely correspond to reality.
Klíčová slova
učitel, osobnostní předpoklady učitele, speciální schopnosti učitele, typologie učitelů, klíčové kompetence učitelů, vyučovací styly, základní školství, speciální školství
Klíčová slova v angličtině
teacher, personal teacher´s precondition, special teacher´s skills, typology of teachers, key competences of teachers, teacher´s teaching styles, basic education, special education
Rozsah průvodní práce
95 s. (149 994 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce s názvem Vyučovací styly učitelů na základní škole praktické je zaměřena na porovnání vyučovacích stylů učitelů základní školy a základní školy praktické. V teoretické části se zaměřujeme na vysvětlení základních pojmů vztahujících se k profesi učitele a výčtu a definování tří vyučovacích stylů exekutivní, facilitační a liberální.
Praktická část obsahuje poznatky, které jsme získali empirickým výzkumem. Do několika základních škol a základních škol praktických jsme učitelům prvního stupně rozdali šedesát dotazníků zaměřených na vyučovací styly. Cílem této diplomové práce bylo odhalit vztahy mezi učiteli a žáky a vyzkoumat, zda se liší přístup k žákům samotným, vyučovacím metodám, pojetí učiva a ke vzdělávacím cílům učitelů na základní škole praktické a na běžné základní škole. Po statistickém vyhodnocení dat jsme vyzkoumali, že naše předpoklady ne zcela korespondují se skutečností.
Anotace v angličtině
This thesis with title Teacher´s teaching styles in practice basic school is focused on comparing teaching styles of teachers of primary schools and practical elementary schools. The theoretical part is focused on explanation of basic concepts relating to the teaching profession and enumeration and defining three teaching styles - executive, facilitation and liberal.
The practical part contains the knowledge that we have gained in empirical research. We handed out sixty questionnaires to teachers of few basic schools and practice basic schools which teaching on first grade of primary school. The questionnaires are focused on teaching styles. The aim of this thesis was to discover relationships between teachers and pupils and to investigate whether different approach to the pupils themselves, teaching methods, curriculum and approach to educational goals of teachers in practice basic school and a basic school. After statistical evaluation we discover that our assumptions are not entirely correspond to reality.
Klíčová slova
učitel, osobnostní předpoklady učitele, speciální schopnosti učitele, typologie učitelů, klíčové kompetence učitelů, vyučovací styly, základní školství, speciální školství
Klíčová slova v angličtině
teacher, personal teacher´s precondition, special teacher´s skills, typology of teachers, key competences of teachers, teacher´s teaching styles, basic education, special education
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky s ohledem na vyučovací styly a vyučovací strategie učitelů základních škol a základních škol praktických.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 60 učitelů, přičemž 30 budou učitelé 1. stupně základních škol praktických a 30 budou učitelé 1. stupně základních škol.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude český překlad standardizovaného dotazníku Fenstermachera a Soltise "Approaches to Teaching".
5. Předvýzkum, který bude zaměřen na ověření srozumitelnosti použitého výzkumného nástroje eventuálně na jeho úpravu.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na komparaci převládajících vyučovacích stylů u učitelů základních škol a základních škol praktických s ohledem na jejich věk a délku pedagogické praxe.
7. Zpracování a digitalizace dat.
8. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky s ohledem na vyučovací styly a vyučovací strategie učitelů základních škol a základních škol praktických.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 60 učitelů, přičemž 30 budou učitelé 1. stupně základních škol praktických a 30 budou učitelé 1. stupně základních škol.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude český překlad standardizovaného dotazníku Fenstermachera a Soltise "Approaches to Teaching".
5. Předvýzkum, který bude zaměřen na ověření srozumitelnosti použitého výzkumného nástroje eventuálně na jeho úpravu.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na komparaci převládajících vyučovacích stylů u učitelů základních škol a základních škol praktických s ohledem na jejich věk a délku pedagogické praxe.
7. Zpracování a digitalizace dat.
8. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1.ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1993, 415 p. ISBN 80-706-6534-3.
2.FENSTERMACHER, Gary D a Jonas F SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 124 s. ISBN 978-80-7367-471-7.
3.GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3179-6.
4.GRASHA, Anthony F. Teaching with style: a practical guide to enhancing learning by understanding teaching and learning styles. Pittsburgh: Alliance Publishers, 1996. ISBN 09-645-0711-0.
5.KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Překlad Dominik Dvořák, Milan Koldinský. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 80-717-8965-8.
6.MAREŠ, Jiří, Jan SLAVÍK, Tomáš SVATOŠ a Vlastimil ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 91 s. ISBN 80-210-1444-X.
7.MOHANNA, Kay, Ruth CHAMBERS a David WALL. Your teaching style: a practical guide to understanding, developing, and improving. Oxford: Radcliffe Pub, 2008. ISBN 978-185-7758-580.
8.PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 p. ISBN 80-717-8621-7.
9.SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
10.ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel: některé pedagogické problémy začínajících učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 101 s. ISBN 80-210-0944-6.
11.VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 402 s. ISBN 978-802-4717-340.
Seznam doporučené literatury
1.ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1993, 415 p. ISBN 80-706-6534-3.
2.FENSTERMACHER, Gary D a Jonas F SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 124 s. ISBN 978-80-7367-471-7.
3.GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3179-6.
4.GRASHA, Anthony F. Teaching with style: a practical guide to enhancing learning by understanding teaching and learning styles. Pittsburgh: Alliance Publishers, 1996. ISBN 09-645-0711-0.
5.KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Překlad Dominik Dvořák, Milan Koldinský. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 80-717-8965-8.
6.MAREŠ, Jiří, Jan SLAVÍK, Tomáš SVATOŠ a Vlastimil ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 91 s. ISBN 80-210-1444-X.
7.MOHANNA, Kay, Ruth CHAMBERS a David WALL. Your teaching style: a practical guide to understanding, developing, and improving. Oxford: Radcliffe Pub, 2008. ISBN 978-185-7758-580.
8.PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 p. ISBN 80-717-8621-7.
9.SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
10.ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel: některé pedagogické problémy začínajících učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 101 s. ISBN 80-210-0944-6.
11.VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 402 s. ISBN 978-802-4717-340.