Tato diplomová práce se zabývá začleňováním žáků-cizinců do českého vzdělávacího
systému na 1. stupni základní školy. Obsahuje stručný historický přehled migrace na území
dnešní České republiky, přibližuje různé vzdělávací systémy zemí, ze kterých k nám žácicizinci
přicházejí. Shrnuje legislativní nařízení, podle nichž probíhá vzdělávání žákůcizinců
v českém primárním školství, a popisuje podmínky
pro bezplatnou jazykovou přípravu žáků-cizinců mladšího školního věku. Poukazuje na
současnou situaci žáka-cizince v české primární škole a podporu škol ze strany MŠMT ČR
při integraci žáků-cizinců do českého vzdělávacího systému.
Anotace v angličtině
The present Master's thesis seeks to develop a better understanding of the integration of
foreign pupils into the Education System of Czech Republic on lower level of primary
school. Firstly, thesis presents a concise outline of the development of immigration within
the area of contemporary Czech Republic, and it introduces different educational systems
of countries where most children of immigrant families come from. Secondly, the thesis
summarises legislative directives regulating education of foreign pupils and describes
conditions for free education of foreign pupils in their earlier middle childhood. Thirdly,
the thesis deals with present situation of foreign pupils on lower level of primary school
and it puts mind to educational support for pupils of immigrant origin provided by the
Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic.
Klíčová slova
žáci-cizinci, migrace, integrace, čeština jako druhý jazyk, národnost,
výukové materiály, legislativa, vzdělávací systém
Klíčová slova v angličtině
foreign pupils, migration, integration, Czech as second language, nationality,
educational material, legislation, education system
Rozsah průvodní práce
69 s. (77 735 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá začleňováním žáků-cizinců do českého vzdělávacího
systému na 1. stupni základní školy. Obsahuje stručný historický přehled migrace na území
dnešní České republiky, přibližuje různé vzdělávací systémy zemí, ze kterých k nám žácicizinci
přicházejí. Shrnuje legislativní nařízení, podle nichž probíhá vzdělávání žákůcizinců
v českém primárním školství, a popisuje podmínky
pro bezplatnou jazykovou přípravu žáků-cizinců mladšího školního věku. Poukazuje na
současnou situaci žáka-cizince v české primární škole a podporu škol ze strany MŠMT ČR
při integraci žáků-cizinců do českého vzdělávacího systému.
Anotace v angličtině
The present Master's thesis seeks to develop a better understanding of the integration of
foreign pupils into the Education System of Czech Republic on lower level of primary
school. Firstly, thesis presents a concise outline of the development of immigration within
the area of contemporary Czech Republic, and it introduces different educational systems
of countries where most children of immigrant families come from. Secondly, the thesis
summarises legislative directives regulating education of foreign pupils and describes
conditions for free education of foreign pupils in their earlier middle childhood. Thirdly,
the thesis deals with present situation of foreign pupils on lower level of primary school
and it puts mind to educational support for pupils of immigrant origin provided by the
Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic.
Klíčová slova
žáci-cizinci, migrace, integrace, čeština jako druhý jazyk, národnost,
výukové materiály, legislativa, vzdělávací systém
Klíčová slova v angličtině
foreign pupils, migration, integration, Czech as second language, nationality,
educational material, legislation, education system
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury týkající se tématu. Shrnutí poznatků z této literatury a doplnění vlastním komentářem.
2. Zpracování teoretické části práce do jednotlivých kapitol (1. Migrace; 2. Vzdělávací systémy jiných zemí; 3. Legislativa - vzdělávání žáků-cizinců v ČR; 4. Třídy pro jazykovou přípravu).
3. Příprava praktické části práce - stanovení hypotézy.
4. Zadání dotazníků - žákům-cizincům a učitelům jazykových tříd ve vybraných ZŠ.
5. Sběr dat prostřednictvím dotazníků a jejich analýza.
6. Shrnutí získaných poznatků a vyhodnocení výzkumu, porovnání poznatků s hypotézou.
7. Závěr - shrnutí a zobecnění.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury týkající se tématu. Shrnutí poznatků z této literatury a doplnění vlastním komentářem.
2. Zpracování teoretické části práce do jednotlivých kapitol (1. Migrace; 2. Vzdělávací systémy jiných zemí; 3. Legislativa - vzdělávání žáků-cizinců v ČR; 4. Třídy pro jazykovou přípravu).
3. Příprava praktické části práce - stanovení hypotézy.
4. Zadání dotazníků - žákům-cizincům a učitelům jazykových tříd ve vybraných ZŠ.
5. Sběr dat prostřednictvím dotazníků a jejich analýza.
6. Shrnutí získaných poznatků a vyhodnocení výzkumu, porovnání poznatků s hypotézou.
7. Závěr - shrnutí a zobecnění.
Seznam doporučené literatury
ŠINDELÁŘOVÁ, J. Čeština jako cizí jazyk v evropském kontextu. Ústí nad Labem: UJEP, 2008, ISBN 978-80-7414-089-1
ŠINDELÁŘOVÁ, J, ŠKODOVÁ, S. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: MŠMT ČR, 2012, ISBN 978-80-7414-559-9
Školský zákon č. 561/2004 Sb o předškolním, základním, středním, vyšším, odborném a jiném vzdělávání § 20. Praha, 2004
META, o.s., Jaká je škola u mě doma. Praha: META, 2012, ISBN 978-80-260-2446-0
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD, Cizinci v České republice. Praha: Český statistický úřad, 2013, ISBN 978-80-250-2439-3
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD, Cizinci v České republice. Praha: Český statistický úřad, 2005, ISBN 80-250-1085-6
Migrace a (i)migranti v Česku: kdo jsme, odkud přicházíme, kam jdeme? Dušan Drbohlav a kol. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-039-1.
Seznam doporučené literatury
ŠINDELÁŘOVÁ, J. Čeština jako cizí jazyk v evropském kontextu. Ústí nad Labem: UJEP, 2008, ISBN 978-80-7414-089-1
ŠINDELÁŘOVÁ, J, ŠKODOVÁ, S. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: MŠMT ČR, 2012, ISBN 978-80-7414-559-9
Školský zákon č. 561/2004 Sb o předškolním, základním, středním, vyšším, odborném a jiném vzdělávání § 20. Praha, 2004
META, o.s., Jaká je škola u mě doma. Praha: META, 2012, ISBN 978-80-260-2446-0
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD, Cizinci v České republice. Praha: Český statistický úřad, 2013, ISBN 978-80-250-2439-3
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD, Cizinci v České republice. Praha: Český statistický úřad, 2005, ISBN 80-250-1085-6
Migrace a (i)migranti v Česku: kdo jsme, odkud přicházíme, kam jdeme? Dušan Drbohlav a kol. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-039-1.