Tato bakalářská práce výzkumného charakteru se zabývá vlivem baletní průpravy na svalovou dysbalanci. Cílem je zjistit, zda baletní průprava pozitivně ovlivňuje svalovou dysbalanci, a to dle vybraných testů. K zjištění dat svalové dysbalance byly zvoleny testy podle Horkela (2001).
Práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část je zaměřena na zdravotní tělesnou výchovu, její charakteristiku, cíle a stručnou historii. Dále se zabývá držením těla, druhy svalové dysbalance a baletní průpravou.
Praktická část se zabývá samotným výzkumem, sběrem dat a jejich zpracováním. Závěrem se práce věnuje jednotlivému měření a matematicko-statistickému vyhodnocení, které potvrdilo vliv baletní průpravy na svalovou dysbalanci.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis assesses the impact, which ballet dancing has on muscular imbalance. Its main goal is to investigate if the ballet dancing has any significant influence on the muscular imbalance and this correlation will evaluated based on chosen tests. In order to acquire and analyze muscular imbalance data, the Horkel tests (2001) were used.
The thesis consists of two main parts - theoretical and practical. Theoretical part is aimed on physical education, its characteristics, goals and a brief history. Additionally, it elaborates on postural habits, sorts of muscular imbalance and grounding of ballet dancing.
The Practical part focuses on the data collection, research, and its analysis. It further provides information on measurement, mathematical and statistical evaluation, which at the end proved significant impact of ballet training on muscular imbalance.
Klíčová slova
balet, držení těla, svalová dysbalance, zdravotní tělesná výchova
Klíčová slova v angličtině
ballet, posture, muscle imbalance, physical health education
Rozsah průvodní práce
64 s. (63 224 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce výzkumného charakteru se zabývá vlivem baletní průpravy na svalovou dysbalanci. Cílem je zjistit, zda baletní průprava pozitivně ovlivňuje svalovou dysbalanci, a to dle vybraných testů. K zjištění dat svalové dysbalance byly zvoleny testy podle Horkela (2001).
Práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část je zaměřena na zdravotní tělesnou výchovu, její charakteristiku, cíle a stručnou historii. Dále se zabývá držením těla, druhy svalové dysbalance a baletní průpravou.
Praktická část se zabývá samotným výzkumem, sběrem dat a jejich zpracováním. Závěrem se práce věnuje jednotlivému měření a matematicko-statistickému vyhodnocení, které potvrdilo vliv baletní průpravy na svalovou dysbalanci.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis assesses the impact, which ballet dancing has on muscular imbalance. Its main goal is to investigate if the ballet dancing has any significant influence on the muscular imbalance and this correlation will evaluated based on chosen tests. In order to acquire and analyze muscular imbalance data, the Horkel tests (2001) were used.
The thesis consists of two main parts - theoretical and practical. Theoretical part is aimed on physical education, its characteristics, goals and a brief history. Additionally, it elaborates on postural habits, sorts of muscular imbalance and grounding of ballet dancing.
The Practical part focuses on the data collection, research, and its analysis. It further provides information on measurement, mathematical and statistical evaluation, which at the end proved significant impact of ballet training on muscular imbalance.
Klíčová slova
balet, držení těla, svalová dysbalance, zdravotní tělesná výchova
Klíčová slova v angličtině
ballet, posture, muscle imbalance, physical health education
Zásady pro vypracování
1. Rozpracovat teoretická východiska problematiky bakalářské práce z oblasti zdravotní tělesné výchovy, pojmů svalové nerovnováhy a baletní průpravy.
2. Cílem práce bude vyhodnotit vliv působení baletních průpravných cviků na stav svalové dysbalance, tj. zda-li dojde ke zlepšení svalové rovnováhy.
3. Zpracovat úkoly práce, formulovat hypotézy a vědeckou otázku.
4. Popsat výzkumný soubor a vybraný test pro hodnocení svalové nerovnováhy (Horkel, 2001).
5. Vytvořit intervenční program zahrnující cviky z baletní přípravy.
6. Provést sběr dat - testování před a po aplikaci intervenčního programu.
7. Zpracovat výsledky bakalářské práce.
8. Vytvořit diskuzi a závěr práce.
Zásady pro vypracování
1. Rozpracovat teoretická východiska problematiky bakalářské práce z oblasti zdravotní tělesné výchovy, pojmů svalové nerovnováhy a baletní průpravy.
2. Cílem práce bude vyhodnotit vliv působení baletních průpravných cviků na stav svalové dysbalance, tj. zda-li dojde ke zlepšení svalové rovnováhy.
3. Zpracovat úkoly práce, formulovat hypotézy a vědeckou otázku.
4. Popsat výzkumný soubor a vybraný test pro hodnocení svalové nerovnováhy (Horkel, 2001).
5. Vytvořit intervenční program zahrnující cviky z baletní přípravy.
6. Provést sběr dat - testování před a po aplikaci intervenčního programu.
7. Zpracovat výsledky bakalářské práce.
8. Vytvořit diskuzi a závěr práce.
Seznam doporučené literatury
BAZAROVOVÁ, N., MEJOVÁ, V.: Abeceda klasického tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Učebnice pro střední školy.
BURSOVÁ, M. Kompenzační cvičení. Praha : Grada Publishing, 2005. 196 s. ISBN 978-80-247-0948-2.
DOSTÁLOVÁ, I. Zdravotní tělesná výchova ve studijních programech Fakulty tělesné výchovy : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3952-5.
DVOŘÁKOVÁ, H. Statistická analýza držení těla dětí. In Zdravotně orientovaná tělesná výchova na základní škole. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta MU, 1999. ISBN 80-210-2246-9.
HAVEL, Z., CIHLÁŘ, D. Vybrané neparametrické statistické postupy v
antropomotorice. Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-402-8.
HORKEL, V. Transformace školní tělesné výchovy. Acta Universitatis Purkynianae 77. Ústí nad Labem : UJEP 2001, s. 139, ISBN 80-7044-386-3.
HORKEL, V. a HORKLOVÁ, H. Úroveň svalové nerovnováhy u žáků 2.stupně základní školy. In.Pohyb a výchova. Ústí nad Labem : PF UJEP 2003, s.33 - 36. ISBN 80-7044-563-7.
KOPŘIVOVÁ, J. Poruchy funkce svalového systému dětí mladšího školního věku.
In Zdravotně orientovaná tělesná výchova na základní škole. 1. vyd. Brno :
Pedagogická fakulta MU, 1999. ISBN 80-210-2246-9.
KUBÁNEK, B. Základy zdravotní tělesné výchovy pro žáky základních škol :
oslabení podpůrně pohybového systému. Olomouc : Hanex, 1995. ISBN 80-900925-2-7.
MĚKOTA, K., NOVOSAD, J. Motorické schopnosti. 1. vyd. Olomouc : UP v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-0981-X.
SVATOŇ, V., TUPÝ, J. Program zdravotně orientované zdatnosti. 1.vyd. Praha : NS Svoboda, 1997. ISBN 80-205-0541-5.
Seznam doporučené literatury
BAZAROVOVÁ, N., MEJOVÁ, V.: Abeceda klasického tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Učebnice pro střední školy.
BURSOVÁ, M. Kompenzační cvičení. Praha : Grada Publishing, 2005. 196 s. ISBN 978-80-247-0948-2.
DOSTÁLOVÁ, I. Zdravotní tělesná výchova ve studijních programech Fakulty tělesné výchovy : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3952-5.
DVOŘÁKOVÁ, H. Statistická analýza držení těla dětí. In Zdravotně orientovaná tělesná výchova na základní škole. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta MU, 1999. ISBN 80-210-2246-9.
HAVEL, Z., CIHLÁŘ, D. Vybrané neparametrické statistické postupy v
antropomotorice. Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-402-8.
HORKEL, V. Transformace školní tělesné výchovy. Acta Universitatis Purkynianae 77. Ústí nad Labem : UJEP 2001, s. 139, ISBN 80-7044-386-3.
HORKEL, V. a HORKLOVÁ, H. Úroveň svalové nerovnováhy u žáků 2.stupně základní školy. In.Pohyb a výchova. Ústí nad Labem : PF UJEP 2003, s.33 - 36. ISBN 80-7044-563-7.
KOPŘIVOVÁ, J. Poruchy funkce svalového systému dětí mladšího školního věku.
In Zdravotně orientovaná tělesná výchova na základní škole. 1. vyd. Brno :
Pedagogická fakulta MU, 1999. ISBN 80-210-2246-9.
KUBÁNEK, B. Základy zdravotní tělesné výchovy pro žáky základních škol :
oslabení podpůrně pohybového systému. Olomouc : Hanex, 1995. ISBN 80-900925-2-7.
MĚKOTA, K., NOVOSAD, J. Motorické schopnosti. 1. vyd. Olomouc : UP v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-0981-X.
SVATOŇ, V., TUPÝ, J. Program zdravotně orientované zdatnosti. 1.vyd. Praha : NS Svoboda, 1997. ISBN 80-205-0541-5.