Tato bakalářská práce se zabývá využitím technik dramatické výchovy ve speciální mateřské škole. Cílem práce je zjistit, zda jsou techniky dramatické výchovy realizovatelné ve speciální mateřské škole a s jakým úspěchem. Práce je rozdělena na dvě části. První část popisuje dramatickou výchovu, její metody a techniky a dále se zabývá speciální pedagogikou a konkrétními poruchami, které se mohou ve speciální mateřské škole vyskytovat. Druhá část práce popisuje metody výzkumu a konkrétní techniky dramatické výchovy, které byly realizovány ve speciální mateřské škole.
Anotace v angličtině
This thesis is about using drama techniques in a special nursery school. The aim of this work is to determine whether the drama techniques are realizable in a special nursery school, and with what success. The work is divided into two parts. The first part describes the drama, its methods and techniques and it is about special education and particular disorders, which may occur in special nursery school. The second part of the thesis describes the research methods and specific techniques of drama, which have been implemented in a special nursery school.
Klíčová slova
Dramatická výchova, metody dramatické výchovy, techniky dramatické výchovy, speciální pedagogika, speciální mateřská škola,
Klíčová slova v angličtině
Drama, drama methods, drama techniques, special education, special nursery school
Rozsah průvodní práce
61 s. (9 460 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá využitím technik dramatické výchovy ve speciální mateřské škole. Cílem práce je zjistit, zda jsou techniky dramatické výchovy realizovatelné ve speciální mateřské škole a s jakým úspěchem. Práce je rozdělena na dvě části. První část popisuje dramatickou výchovu, její metody a techniky a dále se zabývá speciální pedagogikou a konkrétními poruchami, které se mohou ve speciální mateřské škole vyskytovat. Druhá část práce popisuje metody výzkumu a konkrétní techniky dramatické výchovy, které byly realizovány ve speciální mateřské škole.
Anotace v angličtině
This thesis is about using drama techniques in a special nursery school. The aim of this work is to determine whether the drama techniques are realizable in a special nursery school, and with what success. The work is divided into two parts. The first part describes the drama, its methods and techniques and it is about special education and particular disorders, which may occur in special nursery school. The second part of the thesis describes the research methods and specific techniques of drama, which have been implemented in a special nursery school.
Klíčová slova
Dramatická výchova, metody dramatické výchovy, techniky dramatické výchovy, speciální pedagogika, speciální mateřská škola,
Klíčová slova v angličtině
Drama, drama methods, drama techniques, special education, special nursery school
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a studium odborné literatury Jaro 2015
2. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
3. Návrh osnovy, vypracování tezí
4. Zpracování kapitol teoretické části (charakteristika daného zařízení, charakteristika dramatické výchovy, popis jednotlivých postižení)
5. Návrh a vypracování praktické části (zásobník dramatických her, výběr realizovatelných technik dramatické výchovy, fotodokumentace různých her a technik dramatické výchovy)
6. Předložení bakalářské práce vedoucímu
7. Odevzdání bakalářské práce
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a studium odborné literatury Jaro 2015
2. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
3. Návrh osnovy, vypracování tezí
4. Zpracování kapitol teoretické části (charakteristika daného zařízení, charakteristika dramatické výchovy, popis jednotlivých postižení)
5. Návrh a vypracování praktické části (zásobník dramatických her, výběr realizovatelných technik dramatické výchovy, fotodokumentace různých her a technik dramatické výchovy)
6. Předložení bakalářské práce vedoucímu
7. Odevzdání bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
1. ŠVEJDOVÁ, Hana a Eva SVOBODOVÁ. Metody Dramatické výchovy v MŠ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
2. NOVOTNÁ, Dana. Tvořivá dramatika v MŠ. Ústí nad Labem: Ujep, 2010. ISBN 8074142736
3. VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing a.s., 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
4. SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007, 508 s. Pedagogika (Grada). ISBN 8024717336
5. MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 223 s. ISBN 80-706-8105-5
6. MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 1999, 153 s. ISBN 978-807-3310-899.
Seznam doporučené literatury
1. ŠVEJDOVÁ, Hana a Eva SVOBODOVÁ. Metody Dramatické výchovy v MŠ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
2. NOVOTNÁ, Dana. Tvořivá dramatika v MŠ. Ústí nad Labem: Ujep, 2010. ISBN 8074142736
3. VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing a.s., 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
4. SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007, 508 s. Pedagogika (Grada). ISBN 8024717336
5. MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 223 s. ISBN 80-706-8105-5
6. MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 1999, 153 s. ISBN 978-807-3310-899.