Diplomová práce se zabývá problematikou výchovně vzdělávacích činností s osobami ve výkonu trestu odnětí svobody. V úvodu je krátce přiblížen historický vývoj vzdělávání odsouzených, uplatňovaný v českém vězeňství. Dále je v práci zhodnocena odborná činnost výchovných pracovníků, jejich kompetence, úkoly a cíle. Posouzeny jsou rovněž současné možnosti vzdělávání odsouzených. Práce popisuje a přibližuje různé druhy vzdělávacích programů, které jsou pro odsouzené připravovány odbornými zaměstnanci. Hlavním cílem práce je posoudit účinnost, efektivitu a přínos výchovné a vzdělávací činnosti s odsouzenými s cílem jejich lepší integrace do společnosti po propuštění a tím i snižování míry recidivního chování.
Samostatnou kapitolu tvoří náhled na stanovení a realizaci programů zacházení pro odsouzené ve výkonu trestu odnětí svobody. V této části jsou podrobně popsány a rozebrány základní cíle a aktivity jednotlivých programů a jejich možnosti při výchovně vzdělávací práci s odsouzenými.
Hlavním cílem empirické části práce je pomocí výzkumného šetření prokázat smysluplnost, opodstatnění a význam výchovného působení na klienty. Jako metoda pro výslednou analýzu byl použit dotazník s následným vyhodnocením. Výzkumný vzorek respondentů bude sestaven z 30 odsouzených zařazených do věznice typu B - s dozorem a do věznice typu C -
s ostrahou ve třech vybraných věznicích a dále z 30 speciálních pedagogů a vychovatelů z těchto věznic. Získané poznatky budou v závěrečné části diplomové práce zpracovány, analyzovány a interpretovány.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on problematic of an educational work with persons serving a prison sentence. The beginning briefly follows historical development of education of the prisoners in the Czech prison service. Then there is an evaluation of the professional work of educational staff, their authorities, tasks and goals. This thesis also reviews current options of education of convicted persons. The description of the different types of educational programs for convicts, which are prepared by professional workers, is a part of the work as well. The main goal of the thesis is to evaluate the efficiency, effectiveness and contribution to educational work with convicts for their better integration into the society after the release and thereby reducing the level of recidivism.
A separate chapter is composed of a view of the determination and implementation of treatment programs for persons serving a prison sentence. This section provides a detailed description and analysis of the basic goals and activities of each program and their possibilities at educational work with convicted persons.
The main aim of the empirical part is to demonstrate reasonability, justification and importance of the educational influence on clients on the basis of the research. A questionnaire with subsequent evaluation was used as a method for the final analysis. Respondents are compiled from 30 convicts placed in a prison type B with supervision and prison type C with security in 3 chosen prisons and then from 30 special educationalists and educators from these prisons. Acquired knowledge will be processed, analyzed and interpreted in the last section of the thesis.
Klíčová slova
speciální pedagogika, penologie, výkon vazby, výkon trestu, resocializace, program zacházení, odnětí svobody, výchova a vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
special pedagogy, penology, custodial sentence, prison sentence, social rehabilitation, treatment program, imprisonment, education
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou výchovně vzdělávacích činností s osobami ve výkonu trestu odnětí svobody. V úvodu je krátce přiblížen historický vývoj vzdělávání odsouzených, uplatňovaný v českém vězeňství. Dále je v práci zhodnocena odborná činnost výchovných pracovníků, jejich kompetence, úkoly a cíle. Posouzeny jsou rovněž současné možnosti vzdělávání odsouzených. Práce popisuje a přibližuje různé druhy vzdělávacích programů, které jsou pro odsouzené připravovány odbornými zaměstnanci. Hlavním cílem práce je posoudit účinnost, efektivitu a přínos výchovné a vzdělávací činnosti s odsouzenými s cílem jejich lepší integrace do společnosti po propuštění a tím i snižování míry recidivního chování.
Samostatnou kapitolu tvoří náhled na stanovení a realizaci programů zacházení pro odsouzené ve výkonu trestu odnětí svobody. V této části jsou podrobně popsány a rozebrány základní cíle a aktivity jednotlivých programů a jejich možnosti při výchovně vzdělávací práci s odsouzenými.
Hlavním cílem empirické části práce je pomocí výzkumného šetření prokázat smysluplnost, opodstatnění a význam výchovného působení na klienty. Jako metoda pro výslednou analýzu byl použit dotazník s následným vyhodnocením. Výzkumný vzorek respondentů bude sestaven z 30 odsouzených zařazených do věznice typu B - s dozorem a do věznice typu C -
s ostrahou ve třech vybraných věznicích a dále z 30 speciálních pedagogů a vychovatelů z těchto věznic. Získané poznatky budou v závěrečné části diplomové práce zpracovány, analyzovány a interpretovány.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on problematic of an educational work with persons serving a prison sentence. The beginning briefly follows historical development of education of the prisoners in the Czech prison service. Then there is an evaluation of the professional work of educational staff, their authorities, tasks and goals. This thesis also reviews current options of education of convicted persons. The description of the different types of educational programs for convicts, which are prepared by professional workers, is a part of the work as well. The main goal of the thesis is to evaluate the efficiency, effectiveness and contribution to educational work with convicts for their better integration into the society after the release and thereby reducing the level of recidivism.
A separate chapter is composed of a view of the determination and implementation of treatment programs for persons serving a prison sentence. This section provides a detailed description and analysis of the basic goals and activities of each program and their possibilities at educational work with convicted persons.
The main aim of the empirical part is to demonstrate reasonability, justification and importance of the educational influence on clients on the basis of the research. A questionnaire with subsequent evaluation was used as a method for the final analysis. Respondents are compiled from 30 convicts placed in a prison type B with supervision and prison type C with security in 3 chosen prisons and then from 30 special educationalists and educators from these prisons. Acquired knowledge will be processed, analyzed and interpreted in the last section of the thesis.
Klíčová slova
speciální pedagogika, penologie, výkon vazby, výkon trestu, resocializace, program zacházení, odnětí svobody, výchova a vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
special pedagogy, penology, custodial sentence, prison sentence, social rehabilitation, treatment program, imprisonment, education
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou výchovně vzdělávacích činností s osobami ve výkonu trestu odnětí svobody. Teoretická část se bude věnovat historickému vývoji vzdělávání odsouzených, uplatňovaný v českém vězeňství a dále bude v práci zhodnocena odborná činnost výchovných pracovníků, jejich kompetence, úkoly a cíle. Posoudí se rovněž současné možnosti vzdělávání odsouzených. Práce bude popisovat a přibližovat různé druhy vzdělávacích programů, které jsou pro odsouzené připravovány odbornými zaměstnanci. Hlavním cílem práce bude posoudit účinnost, efektivitu a přínos výchovné
a vzdělávací činnosti s odsouzenými s cílem jejich lepší integrace do společnosti po propuštění a tím i snižování míry recidivního chování.
V empirické části práce se bude pomocí výzkumného šetření prokazovat smysluplnost, opodstatnění a význam výchovného působení na klienty. Jako metoda pro výslednou analýzu bude použit dotazník. Výzkumný vzorek respondentů bude sestaven z odsouzených zařazených do věznice typu B - s dozorem a do věznice typu C - s ostrahou ve třech vybraných věznicích a dále ze speciálních pedagogů a vychovatelů z těchto věznic.
Tato práce pomůže uceleně proniknout do problematiky práce s odsouzenými a může být pomůckou při práci odborných zaměstnanců různých oddělení výkonu trestu ve věznicích. Přínosem bude objasnění metod, používaných při převýchově vězněných osob včetně možností nabídek v rámci programu zacházení a vzdělávání odsouzených. Bude se snažit dokázat, že vzdělání je jeden z perspektivních a klíčových způsobů, jak řešit problémy převýchovy a začlenění zpět do života po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou výchovně vzdělávacích činností s osobami ve výkonu trestu odnětí svobody. Teoretická část se bude věnovat historickému vývoji vzdělávání odsouzených, uplatňovaný v českém vězeňství a dále bude v práci zhodnocena odborná činnost výchovných pracovníků, jejich kompetence, úkoly a cíle. Posoudí se rovněž současné možnosti vzdělávání odsouzených. Práce bude popisovat a přibližovat různé druhy vzdělávacích programů, které jsou pro odsouzené připravovány odbornými zaměstnanci. Hlavním cílem práce bude posoudit účinnost, efektivitu a přínos výchovné
a vzdělávací činnosti s odsouzenými s cílem jejich lepší integrace do společnosti po propuštění a tím i snižování míry recidivního chování.
V empirické části práce se bude pomocí výzkumného šetření prokazovat smysluplnost, opodstatnění a význam výchovného působení na klienty. Jako metoda pro výslednou analýzu bude použit dotazník. Výzkumný vzorek respondentů bude sestaven z odsouzených zařazených do věznice typu B - s dozorem a do věznice typu C - s ostrahou ve třech vybraných věznicích a dále ze speciálních pedagogů a vychovatelů z těchto věznic.
Tato práce pomůže uceleně proniknout do problematiky práce s odsouzenými a může být pomůckou při práci odborných zaměstnanců různých oddělení výkonu trestu ve věznicích. Přínosem bude objasnění metod, používaných při převýchově vězněných osob včetně možností nabídek v rámci programu zacházení a vzdělávání odsouzených. Bude se snažit dokázat, že vzdělání je jeden z perspektivních a klíčových způsobů, jak řešit problémy převýchovy a začlenění zpět do života po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody.
Seznam doporučené literatury
BAJCURA, L. Práva vězně: od vazby po propuštění z trestu odnětí svobody. Praha: Grada, 1999, 160 s. ISBN 80-7169-555-6.
ČERNÍKOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Základy penologie pro policisty, Praha: Vydavatelství policie ČR, 2002, 148 s. ISBN 80-7251-104-1.
FISCHER, S., ŠKODA J. Speciální pedagogika, Praha: Triton, 2008, 304 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. 2. vyd, Praha: Portál, 2010, 351 s. ISBN 978-80-7367-818-0.
MEZNÍK, J. a kol., Základy penologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 70 s. ISBN 80-210-1248-X.
SOCHŮREK, J. Kapitoly z penologie I. díl, Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007, 57 s. ISBN 978-80-7372-203-6.
SOCHŮREK, J. Kapitoly z penologie II. díl, Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007, 77 s. ISBN 978-80-7372-204-3.
SOCHŮREK, J. Kapitoly z penologie III. díl, Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007, 69 s. ISBN 978-80-7372-205-0.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
Zákon č.555/1992 Sb. o vězeňské sluţbě a justiční stráţi, v platném znění
Zákon č.293/1993 Sb. o výkonu vazby, v platném znění
Zákon č.40/2009 Sb. trestní zákoník
Seznam doporučené literatury
BAJCURA, L. Práva vězně: od vazby po propuštění z trestu odnětí svobody. Praha: Grada, 1999, 160 s. ISBN 80-7169-555-6.
ČERNÍKOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Základy penologie pro policisty, Praha: Vydavatelství policie ČR, 2002, 148 s. ISBN 80-7251-104-1.
FISCHER, S., ŠKODA J. Speciální pedagogika, Praha: Triton, 2008, 304 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. 2. vyd, Praha: Portál, 2010, 351 s. ISBN 978-80-7367-818-0.
MEZNÍK, J. a kol., Základy penologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 70 s. ISBN 80-210-1248-X.
SOCHŮREK, J. Kapitoly z penologie I. díl, Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007, 57 s. ISBN 978-80-7372-203-6.
SOCHŮREK, J. Kapitoly z penologie II. díl, Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007, 77 s. ISBN 978-80-7372-204-3.
SOCHŮREK, J. Kapitoly z penologie III. díl, Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007, 69 s. ISBN 978-80-7372-205-0.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
Zákon č.555/1992 Sb. o vězeňské sluţbě a justiční stráţi, v platném znění
Zákon č.293/1993 Sb. o výkonu vazby, v platném znění
Zákon č.40/2009 Sb. trestní zákoník