Tato diplomová práce se zabývá mapováním zařazení a realizace průřezového tématu multikulturní výchova do výuky a školních vzdělávacích programů základních škol města Kladna. Práce se pokouší představit hlavní pojmy, ze kterých multikulturní výchova vychází- kultura, multikulturalismus, interkulturní senzitivita. Tyto termíny prolínají všemi kapitolami včetně výzkumného šetření, které tvoří praktickou část práce. Věnujeme se i etnickému složení Kladna, které dotváří kulturní realitu pro realizaci multikulturní výchovy na vybraných základních školách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis maps the inclusion and realization of the multicultural education in the education process and the school frameworks of the primary schools in Kladno. The thesis attempts to introduce the key concepts which the multicultural education uses as a base- culture, multiculturalism, intercultural sensitivity. These concepts pervade all chapters including the main research, which forms the practical part of the work. We also deal with the ethnic composition of Kladno, which then completes the cultural reality for the realization of the multicultural education on the selected schools.
Tato diplomová práce se zabývá mapováním zařazení a realizace průřezového tématu multikulturní výchova do výuky a školních vzdělávacích programů základních škol města Kladna. Práce se pokouší představit hlavní pojmy, ze kterých multikulturní výchova vychází- kultura, multikulturalismus, interkulturní senzitivita. Tyto termíny prolínají všemi kapitolami včetně výzkumného šetření, které tvoří praktickou část práce. Věnujeme se i etnickému složení Kladna, které dotváří kulturní realitu pro realizaci multikulturní výchovy na vybraných základních školách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis maps the inclusion and realization of the multicultural education in the education process and the school frameworks of the primary schools in Kladno. The thesis attempts to introduce the key concepts which the multicultural education uses as a base- culture, multiculturalism, intercultural sensitivity. These concepts pervade all chapters including the main research, which forms the practical part of the work. We also deal with the ethnic composition of Kladno, which then completes the cultural reality for the realization of the multicultural education on the selected schools.
Diplomová práce je zaměřena na analýzu zařazení a realizace průřezového tématu Multikulturní výchovy na vybraných kladenských školách. Hlavním požadavkem práce je nastínit problematiku multikulturní výchovy, multikulturalismu, interkulturní senzitivity jako odrazu všední reality a reality na základních školách Kladna, a dále pak předestřít možnosti její aplikace v různých oborech výuky zejména ve výuce Výchovy k občanství. Teoretická východiska práce budou dokreslována daty získanými z dotazníkového šetření zaměřeného na potvrzení hlavní hypotézy práce: Vyučující, koordinátoři ŠVP vybraných kladenských škol užívají rozmanitých metod a aktivit k prezentaci multikulturní výchovy, zařazují ji běžně do výuky a umožňují žákům pochopit složitost interkulturalismu/multikulturalismu. Cílem práce je identifikovat principy smysluplné Multikulturní výchovy, popřípadě označit možná úskalí při její realizaci. Výzkum bude uskutečněn pouze na základních školách města Kladna jež je zřizovatelem 16 běžných základních škol a 1 církevní základní školy. Výstupem diplomové práce bude vyhodnocení realizace multikulturní výchovy na těchto vybraných základních školách.
Obsah diplomové práce: 1)Teoretická východiska-multikulturalismus, interkulturalismus, multikulturní výchova, interkulturní senzitivita 2)Multikulturní výchova- její koncept na ZŠ 3) Situace národnostních menšin v Kladně 4)Analýza realizace multikulturní výchovy ve vztahu k zastoupeným národnostním menšinám vybraných kladenských škol
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je zaměřena na analýzu zařazení a realizace průřezového tématu Multikulturní výchovy na vybraných kladenských školách. Hlavním požadavkem práce je nastínit problematiku multikulturní výchovy, multikulturalismu, interkulturní senzitivity jako odrazu všední reality a reality na základních školách Kladna, a dále pak předestřít možnosti její aplikace v různých oborech výuky zejména ve výuce Výchovy k občanství. Teoretická východiska práce budou dokreslována daty získanými z dotazníkového šetření zaměřeného na potvrzení hlavní hypotézy práce: Vyučující, koordinátoři ŠVP vybraných kladenských škol užívají rozmanitých metod a aktivit k prezentaci multikulturní výchovy, zařazují ji běžně do výuky a umožňují žákům pochopit složitost interkulturalismu/multikulturalismu. Cílem práce je identifikovat principy smysluplné Multikulturní výchovy, popřípadě označit možná úskalí při její realizaci. Výzkum bude uskutečněn pouze na základních školách města Kladna jež je zřizovatelem 16 běžných základních škol a 1 církevní základní školy. Výstupem diplomové práce bude vyhodnocení realizace multikulturní výchovy na těchto vybraných základních školách.
Obsah diplomové práce: 1)Teoretická východiska-multikulturalismus, interkulturalismus, multikulturní výchova, interkulturní senzitivita 2)Multikulturní výchova- její koncept na ZŠ 3) Situace národnostních menšin v Kladně 4)Analýza realizace multikulturní výchovy ve vztahu k zastoupeným národnostním menšinám vybraných kladenských škol
Seznam doporučené literatury
AYERS, W. Teaching in and for Democracy In Curriculum and Teaching Dialogue, Age Publishing Vol. 12 No 1 and 2, 2009-2010. s. 3-10.
HOGENOVÁ, Anna.- KRÁMSKÝ, David. (ed.).: Vybrané spisy Jaroslavy Peškové. Praha: Pro Univerzitu Karlovu v Praze, Pedagogickou fakultu vyrobilo vydavatelství a nakl. Kreace, 2010.
JANEBOVÁ, Eva a kol. : Interkulturní komunikace ve škole. Praha : Fortuna, 2010, 96 s.
KOŠŤÁLOVÁ, Hana. (ed.).: Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu. Kritické myšlení a Člověk v tísni- spolčenost při ČT, o.p.s., Praha, 2005
MOREE, Dana.: How Teachers Cope with Social and Educational Transformation. 1st ed. Benešov: EMAN, 2008. 270 s.
MORGENSTERNOVÁ, Monika - ŠULOVÁ, Lenka a kol.: Interkulturní psychologie : rozvoj interkulturní senzitivity. Praha : Karolinum, 2007, 218 s.
PELCOVÁ, Naděžda a kol. : Multikulturalismus a multikulturní výchova. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009, 226 s.
PRŮCHA, Jan. : Multikulturní výchova: teorie, praxe, výzkum. Praha: ISV, 2001, 211 s. ŠIŠKOVÁ, Tatjana.(ed.): Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 2008, 273 s.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2007, 220 s.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006, 263 s.
TAYLOR, Charles.: Multikulturalismus: zkoumání politky uznání. Vyd. 1. Editor Amy Gutmann. Praha: Filosofia, 2001, 183 s. Filosofie a sociální vědy, sv. 11.
Učení je skryté bohatství. Zpráva Mezinárodní komise UNESCO. "Vzdělání pro 21. století". Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Ústav výzkumu a rozvoje školství, 1997.
WALDENFELS, Bernhard. :Znepokojivá zkušenost cizího. Překlad Jakub Čapek. Praha: [Institut pro středoevropskou kulturu a politiku], 1998, 287 s. Oikúmené.
Školní vzdělávací programy vybraných škol
Elektronické zdroje
Eurydice- Informační síť o vzdělávání v Evropě. [ online ]. Dostupné na: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php
Multikulturní centrum Praha. [ online ]. Dostupné na: http//www.mkc.cz/
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. [ online ]. Dostupné na: www.msmt.cz
NCCA. Intercultural Education In the Primary School. [ online ]. Dostupné na: http://www.ncca.ie/uploadedfiles/publications/intercultural.pdf
Partners Czech- Partners for Democratic Change. [ online ]. Dostupné na: www.partnersczech.cz
Rámcový vzdělávací program. [ online ]. Dostupné na: www.rvp.cz
Wayne, Au: Rethinking Multicultural Education: Teaching for Racial and Cultural Justice.
[ online ]. Dostupné na: https://books.google.cz
Seznam doporučené literatury
AYERS, W. Teaching in and for Democracy In Curriculum and Teaching Dialogue, Age Publishing Vol. 12 No 1 and 2, 2009-2010. s. 3-10.
HOGENOVÁ, Anna.- KRÁMSKÝ, David. (ed.).: Vybrané spisy Jaroslavy Peškové. Praha: Pro Univerzitu Karlovu v Praze, Pedagogickou fakultu vyrobilo vydavatelství a nakl. Kreace, 2010.
JANEBOVÁ, Eva a kol. : Interkulturní komunikace ve škole. Praha : Fortuna, 2010, 96 s.
KOŠŤÁLOVÁ, Hana. (ed.).: Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu. Kritické myšlení a Člověk v tísni- spolčenost při ČT, o.p.s., Praha, 2005
MOREE, Dana.: How Teachers Cope with Social and Educational Transformation. 1st ed. Benešov: EMAN, 2008. 270 s.
MORGENSTERNOVÁ, Monika - ŠULOVÁ, Lenka a kol.: Interkulturní psychologie : rozvoj interkulturní senzitivity. Praha : Karolinum, 2007, 218 s.
PELCOVÁ, Naděžda a kol. : Multikulturalismus a multikulturní výchova. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009, 226 s.
PRŮCHA, Jan. : Multikulturní výchova: teorie, praxe, výzkum. Praha: ISV, 2001, 211 s. ŠIŠKOVÁ, Tatjana.(ed.): Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 2008, 273 s.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2007, 220 s.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006, 263 s.
TAYLOR, Charles.: Multikulturalismus: zkoumání politky uznání. Vyd. 1. Editor Amy Gutmann. Praha: Filosofia, 2001, 183 s. Filosofie a sociální vědy, sv. 11.
Učení je skryté bohatství. Zpráva Mezinárodní komise UNESCO. "Vzdělání pro 21. století". Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Ústav výzkumu a rozvoje školství, 1997.
WALDENFELS, Bernhard. :Znepokojivá zkušenost cizího. Překlad Jakub Čapek. Praha: [Institut pro středoevropskou kulturu a politiku], 1998, 287 s. Oikúmené.
Školní vzdělávací programy vybraných škol
Elektronické zdroje
Eurydice- Informační síť o vzdělávání v Evropě. [ online ]. Dostupné na: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php
Multikulturní centrum Praha. [ online ]. Dostupné na: http//www.mkc.cz/
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. [ online ]. Dostupné na: www.msmt.cz
NCCA. Intercultural Education In the Primary School. [ online ]. Dostupné na: http://www.ncca.ie/uploadedfiles/publications/intercultural.pdf
Partners Czech- Partners for Democratic Change. [ online ]. Dostupné na: www.partnersczech.cz
Rámcový vzdělávací program. [ online ]. Dostupné na: www.rvp.cz
Wayne, Au: Rethinking Multicultural Education: Teaching for Racial and Cultural Justice.
[ online ]. Dostupné na: https://books.google.cz