Tématem mé bakalářské práce je "Využití pohádkového příběhu k posilování komunikativní kompetence u dětí předškolního věku." Cílem práce je vytvoření čtyř pohádkových příběhů a k nim vhodně zvolené činnosti, které slouží k rozvoji komunikativních kompetencí u dětí v předškolním věku.
Teoretická část, je zaměřena na charakteristiku dítěte v předškolním věku, úkoly a cíle předškolního vzdělávání, rámcový vzdělávací program, klíčové kompetence, a komunikativní kompetence dítěte. Dále v práci najdeme charakteristiku pohádky, její znaky a typy.
Praktická část obsahuje čtyři pohádkové příběhy a několik činností, které slouží k posilování komunikativní kompetence u dětí předškolního věku. Nedílnou součástí práce je hodnocení s doporučením pro pedagogickou praxi, závěr, přílohy a fotodokumentace.
Anotace v angličtině
The topic of my thesis is "The use of the fairy tale to strengthen the communicative skills of preschool children." The aim is the creation of four fairy tales and then well-chosen activities geared to the development of communicative competences of children of preschool age.
The theoretical part is focused on the characteristics of children of preschool age, tasks and objectives of preschool education, educational program, key competences, and communicative competence of the child. Further work contains characteristics and types of a fairy tale.
The practical part contains four fairy tales and a few activities that serve to strength the communicative skills of a preschool children. An integral part of this work is the evaluation together with recommendations for teaching practice, conclusion, attachments and photos.
Klíčová slova
Dítě, předškolní věk, klíčové kompetence, komunikativní kompetence, pohádkový příběh
Klíčová slova v angličtině
Child, preschool age, core competencies, communicative competence, fairy tale
Rozsah průvodní práce
117 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem mé bakalářské práce je "Využití pohádkového příběhu k posilování komunikativní kompetence u dětí předškolního věku." Cílem práce je vytvoření čtyř pohádkových příběhů a k nim vhodně zvolené činnosti, které slouží k rozvoji komunikativních kompetencí u dětí v předškolním věku.
Teoretická část, je zaměřena na charakteristiku dítěte v předškolním věku, úkoly a cíle předškolního vzdělávání, rámcový vzdělávací program, klíčové kompetence, a komunikativní kompetence dítěte. Dále v práci najdeme charakteristiku pohádky, její znaky a typy.
Praktická část obsahuje čtyři pohádkové příběhy a několik činností, které slouží k posilování komunikativní kompetence u dětí předškolního věku. Nedílnou součástí práce je hodnocení s doporučením pro pedagogickou praxi, závěr, přílohy a fotodokumentace.
Anotace v angličtině
The topic of my thesis is "The use of the fairy tale to strengthen the communicative skills of preschool children." The aim is the creation of four fairy tales and then well-chosen activities geared to the development of communicative competences of children of preschool age.
The theoretical part is focused on the characteristics of children of preschool age, tasks and objectives of preschool education, educational program, key competences, and communicative competence of the child. Further work contains characteristics and types of a fairy tale.
The practical part contains four fairy tales and a few activities that serve to strength the communicative skills of a preschool children. An integral part of this work is the evaluation together with recommendations for teaching practice, conclusion, attachments and photos.
Klíčová slova
Dítě, předškolní věk, klíčové kompetence, komunikativní kompetence, pohádkový příběh
Klíčová slova v angličtině
Child, preschool age, core competencies, communicative competence, fairy tale
Zásady pro vypracování
1. Vyhledat a prostudovat odbornou literaturu 2.Stanovit si cíl a obsah bakalářské práce 3.Navrhnout osnovu teoretické a praktické části 4. Zpracování teoretické části- vymezení pojmů 5. Praktická část- vytvoření příběhů k rozvoji komunikativní kompetence u dětí předškolního věku. 6.Vypracování úkolů k příběhům. 7. Ověření v praxi. 8. Vyhodnocení výsledků. 9.Zhodnocení. 10. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Vyhledat a prostudovat odbornou literaturu 2.Stanovit si cíl a obsah bakalářské práce 3.Navrhnout osnovu teoretické a praktické části 4. Zpracování teoretické části- vymezení pojmů 5. Praktická část- vytvoření příběhů k rozvoji komunikativní kompetence u dětí předškolního věku. 6.Vypracování úkolů k příběhům. 7. Ověření v praxi. 8. Vyhodnocení výsledků. 9.Zhodnocení. 10. Závěr
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 1. Ilustrace Richard Šmarda. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212 s. ISBN 978-802-5118-290.
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Grada Publishing a.s. 2012, s. 236 ISBN978-80-247-3008-0
EUROUNION Praha s.r.o. Školské zákony. Praha 2009, s.727 ISBN:978-80-7317-082-0.
GAVORA Petr. Úvod do pedagogického výzkumu Brno: Paido, 2000, s. 207 ISBN:80-85931-79-6
KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou: školní zralost, spolupráce s rodiči, učíme se číst a psát, nápady pro celý rok. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 168 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4720-388.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 165 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-1040-4.
NELEŠOVÁ A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada Publishing, a.s., 2005, s.172 ISBN:80-247-0738-1.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-807-3676-476.
RENDLOVÁ, Hana. Šimon půjde do školy: program všestranného rozvoje předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 225 s. ISBN 80-717-8046-4.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 80-870-0000-5.
SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 791 s. ISBN 80-717-8545-8.
SVOJTKA, Praktická příprava do školy. 1. české vyd. Praha: Svojtka, 2011, 192 s. ISBN 978-80-256-0312-3.
ŠIKULOVÁ, Renata, Ivana BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ a Iva WEDLICHOVÁ. Kapitoly z předškolní pedagogiky. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2005, 131 s. Skripta (Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem). ISBN 80-704-4685-4.
ŠIKULOVÁ, Renata. Kapitoly z předškolní pedagogiky. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2006, 135 s. Skripta (Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem). ISBN 80-704-4825-3.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 1. Ilustrace Richard Šmarda. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212 s. ISBN 978-802-5118-290.
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Grada Publishing a.s. 2012, s. 236 ISBN978-80-247-3008-0
EUROUNION Praha s.r.o. Školské zákony. Praha 2009, s.727 ISBN:978-80-7317-082-0.
GAVORA Petr. Úvod do pedagogického výzkumu Brno: Paido, 2000, s. 207 ISBN:80-85931-79-6
KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou: školní zralost, spolupráce s rodiči, učíme se číst a psát, nápady pro celý rok. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 168 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4720-388.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 165 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-1040-4.
NELEŠOVÁ A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada Publishing, a.s., 2005, s.172 ISBN:80-247-0738-1.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-807-3676-476.
RENDLOVÁ, Hana. Šimon půjde do školy: program všestranného rozvoje předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 225 s. ISBN 80-717-8046-4.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 80-870-0000-5.
SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 791 s. ISBN 80-717-8545-8.
SVOJTKA, Praktická příprava do školy. 1. české vyd. Praha: Svojtka, 2011, 192 s. ISBN 978-80-256-0312-3.
ŠIKULOVÁ, Renata, Ivana BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ a Iva WEDLICHOVÁ. Kapitoly z předškolní pedagogiky. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2005, 131 s. Skripta (Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem). ISBN 80-704-4685-4.
ŠIKULOVÁ, Renata. Kapitoly z předškolní pedagogiky. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2006, 135 s. Skripta (Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem). ISBN 80-704-4825-3.