Tato bakalářská práce je zaměřena na média a jejich vliv na vývoj dětí předškolního věku. Zabývá se hromadnými sdělovacími prostředky, se kterými se děti předškolního věku nejčastěji setkávají. V teoretické části je popsána charakteristika dostupných hromadných sdělovacích prostředků a jejich vliv na tuto věkovou skupinu dětí. Stručně je popsán předškolní věk, vývoj řeči a vývoj myšlení. Ve výzkumné části jsou stanoveny hypotézy výzkumu. Dále je tato část zaměřena na metodu dotazníkového šetření a její rozbor. Na základě této výzkumné metody byl analyzován vliv médií na děti. Konec práce se zabývá shrnutím cílů, rozboru jejich dosažení a uvádí krátké doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the media and their influence on the development of preschool children. It deals with the mass media, which are most frequently encountered by preschool children. In the theoretical part describes the characteristics of the available mass media and their impact on this age group of children. Briefly describes the pre-school age, development of speech and development thinking. In the research section are a set of hypotheses of the research. Furthermore, this section focuses on the method of questionnaire survey and its analysis. On the basis of this research method was analyzed the influence of the media on children. The end of the work deals with a summary of the objectives, analysis of their achievement and provides short recommendations for pedagogical practice.
Klíčová slova
média, předškolní věk, dítě, vliv, televize
Klíčová slova v angličtině
media, preschool age, child, influence, television
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na média a jejich vliv na vývoj dětí předškolního věku. Zabývá se hromadnými sdělovacími prostředky, se kterými se děti předškolního věku nejčastěji setkávají. V teoretické části je popsána charakteristika dostupných hromadných sdělovacích prostředků a jejich vliv na tuto věkovou skupinu dětí. Stručně je popsán předškolní věk, vývoj řeči a vývoj myšlení. Ve výzkumné části jsou stanoveny hypotézy výzkumu. Dále je tato část zaměřena na metodu dotazníkového šetření a její rozbor. Na základě této výzkumné metody byl analyzován vliv médií na děti. Konec práce se zabývá shrnutím cílů, rozboru jejich dosažení a uvádí krátké doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the media and their influence on the development of preschool children. It deals with the mass media, which are most frequently encountered by preschool children. In the theoretical part describes the characteristics of the available mass media and their impact on this age group of children. Briefly describes the pre-school age, development of speech and development thinking. In the research section are a set of hypotheses of the research. Furthermore, this section focuses on the method of questionnaire survey and its analysis. On the basis of this research method was analyzed the influence of the media on children. The end of the work deals with a summary of the objectives, analysis of their achievement and provides short recommendations for pedagogical practice.
Klíčová slova
média, předškolní věk, dítě, vliv, televize
Klíčová slova v angličtině
media, preschool age, child, influence, television
Zásady pro vypracování
1. Stanovit cíl bakalářské práce.
2. Výběr a nastudování odborné literatury.
3. Vypracování pracovní osnovy bakalářské práce.
4. Zpracování teoretické části výběr a popis důležitých pojmů.
5. Příprava a realizace výzkumných metod na vybraném vzorku respondentů.
6. Zpracování získaných výsledků výzkumných metod.
7. Analýza a vyhodnocení výsledků výzkumu.
8. Formulace výsledků a závěrů.
9. Průběžná konzultace s vedoucím bakalářské práce.
10. Zpracování jednotlivých kapitol
Zásady pro vypracování
1. Stanovit cíl bakalářské práce.
2. Výběr a nastudování odborné literatury.
3. Vypracování pracovní osnovy bakalářské práce.
4. Zpracování teoretické části výběr a popis důležitých pojmů.
5. Příprava a realizace výzkumných metod na vybraném vzorku respondentů.
6. Zpracování získaných výsledků výzkumných metod.
7. Analýza a vyhodnocení výsledků výzkumu.
8. Formulace výsledků a závěrů.
9. Průběžná konzultace s vedoucím bakalářské práce.
10. Zpracování jednotlivých kapitol
Seznam doporučené literatury
JIRÁK, Jan a Barbara SPITZOVÁ-KÖPPLOVÁ. Média a společnost: stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN Média a společnost.
GAVORA, Peter a Barbara SPITZOVÁ-KÖPPLOVÁ. Úvod do pedagogického výzkumu: stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
HENDL, Jan a Barbara SPITZOVÁ-KÖPPLOVÁ. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
VÁGNEROVÁ, Marie a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie: základní metody a aplikace. 1.vyd. Praha: Portál, 2000, 528 s. Psyché (Grada). ISBN 80-717-8308-0.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
ŠEĎOVÁ, Klára. Děti a rodiče před televizí: Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-149-2.
MIČIENKA Marek, JIRÁK Jan, A KOL. Rozumět médiím: základy mediální výchovy pro učitele. Praha: Partners czech, 2006. ISBN 80-239-6762-2.
MERTIN Václav, GILLERNOVÁ Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa, základní duševní potřeby dítěte, dítě a lidský svět. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 182 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1.
Seznam doporučené literatury
JIRÁK, Jan a Barbara SPITZOVÁ-KÖPPLOVÁ. Média a společnost: stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN Média a společnost.
GAVORA, Peter a Barbara SPITZOVÁ-KÖPPLOVÁ. Úvod do pedagogického výzkumu: stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
HENDL, Jan a Barbara SPITZOVÁ-KÖPPLOVÁ. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
VÁGNEROVÁ, Marie a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie: základní metody a aplikace. 1.vyd. Praha: Portál, 2000, 528 s. Psyché (Grada). ISBN 80-717-8308-0.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
ŠEĎOVÁ, Klára. Děti a rodiče před televizí: Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-149-2.
MIČIENKA Marek, JIRÁK Jan, A KOL. Rozumět médiím: základy mediální výchovy pro učitele. Praha: Partners czech, 2006. ISBN 80-239-6762-2.
MERTIN Václav, GILLERNOVÁ Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa, základní duševní potřeby dítěte, dítě a lidský svět. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 182 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1.