Tématem bakalářské práce je vliv integrace žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na klima třídy v běžné základní škole. Cílem práce je zanalyzovat prostředí i proces integrace žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v kontextu efektivního inkluzivního vzdělávání. Teoretická část se věnuje základním pojmům integrace, inkluze či specifické poruchy učení. Důraz je také kladen na klima třídního kolektivu, které sehrává důležitou úlohu v otázce úspěšnosti integrace. Výzkumné šetření je realizováno formou polostrukturovaného rozhovoru i pozorování. V šetření jsou podrobně rozebrány jednotlivé hendikepy a poruchy integrovaných žáků, dále je zanalyzován proces integrace od počátku školní docházky daných žáků. V rámci zachycení co největší komplexnosti pohledů na proces integrace v kontextu inkluze jsou rozhovory vedeny jak s vyučujícími, s asistenty pedagoga i výchovným poradcem, tak s rodiči, se žáky i spolužáky. Na základě vyhodnocení získaných poznatků je zformulován návrh na zlepšení metod přístupů i práce jak se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, tak s třídním kolektivem.
Anotace v angličtině
The theme of bachelor thesis is the impact of the integration of pupils with special educational needs on the climate of the class in primary school. The main aim is to analyze the environment and the process of integration of pupils with special educational needs in the context of effective inclusive education.
The theoretical part deals with basic terms - the integration, inclusion or specific learning disorders. Emphasis is also placed on the climate of the class, which plays an important role in the success of the integration. The survey is implemented through semi - structured interview and observation.
There are discussed in detail the various handicaps and disorders of integrated pupils, and analyzed the integration process from the beginning of school attendance of the pupils. To capture the complex views of the integration process in the context of inclusion there are interviewed teachers, teacher assistants and school counselor as well as parents, pupils and classmates. There is formulated proposal based on the evaluation of acquired knowledge to improve the methods and approaches in work with pupils with special educational needs as well as with classes.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, inkluzivní vzdělávání, integrované vzdělávání, klima třídy, žák se specifickými potřebami vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Teaching assistant, inclusive education, integrated education, climate of the classroom, pupils with special educational needs
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je vliv integrace žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na klima třídy v běžné základní škole. Cílem práce je zanalyzovat prostředí i proces integrace žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v kontextu efektivního inkluzivního vzdělávání. Teoretická část se věnuje základním pojmům integrace, inkluze či specifické poruchy učení. Důraz je také kladen na klima třídního kolektivu, které sehrává důležitou úlohu v otázce úspěšnosti integrace. Výzkumné šetření je realizováno formou polostrukturovaného rozhovoru i pozorování. V šetření jsou podrobně rozebrány jednotlivé hendikepy a poruchy integrovaných žáků, dále je zanalyzován proces integrace od počátku školní docházky daných žáků. V rámci zachycení co největší komplexnosti pohledů na proces integrace v kontextu inkluze jsou rozhovory vedeny jak s vyučujícími, s asistenty pedagoga i výchovným poradcem, tak s rodiči, se žáky i spolužáky. Na základě vyhodnocení získaných poznatků je zformulován návrh na zlepšení metod přístupů i práce jak se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, tak s třídním kolektivem.
Anotace v angličtině
The theme of bachelor thesis is the impact of the integration of pupils with special educational needs on the climate of the class in primary school. The main aim is to analyze the environment and the process of integration of pupils with special educational needs in the context of effective inclusive education.
The theoretical part deals with basic terms - the integration, inclusion or specific learning disorders. Emphasis is also placed on the climate of the class, which plays an important role in the success of the integration. The survey is implemented through semi - structured interview and observation.
There are discussed in detail the various handicaps and disorders of integrated pupils, and analyzed the integration process from the beginning of school attendance of the pupils. To capture the complex views of the integration process in the context of inclusion there are interviewed teachers, teacher assistants and school counselor as well as parents, pupils and classmates. There is formulated proposal based on the evaluation of acquired knowledge to improve the methods and approaches in work with pupils with special educational needs as well as with classes.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, inkluzivní vzdělávání, integrované vzdělávání, klima třídy, žák se specifickými potřebami vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Teaching assistant, inclusive education, integrated education, climate of the classroom, pupils with special educational needs
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zanalyzovat prostředí i proces integrace žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na základní škole v kontextu efektivního inkluzivního vzdělávání. Výzkumné šetření bude realizováno formou polostrukturovaného rozhovoru i pozorování. V šetření budou podrobně rozebrány jednotlivé hendikepy a poruchy integrovaných žáků, dále bude zanalyzován proces integrace od počátku školní docházky. V rámci zachycení co největší komplexnosti pohledů na proces integrace v kontextu inkluze budou rozhovory vedeny jak s vyučujícími, s asistenty pedagoga i výchovným poradcem, tak s rodiči, se žáky i spolužáky. Na základě vyhodnocení získaných poznatků bude zformulován návrh na zlepšení metod přístupů i práce jak se žáky s SPU, tak s třídním kolektivem.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zanalyzovat prostředí i proces integrace žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na základní škole v kontextu efektivního inkluzivního vzdělávání. Výzkumné šetření bude realizováno formou polostrukturovaného rozhovoru i pozorování. V šetření budou podrobně rozebrány jednotlivé hendikepy a poruchy integrovaných žáků, dále bude zanalyzován proces integrace od počátku školní docházky. V rámci zachycení co největší komplexnosti pohledů na proces integrace v kontextu inkluze budou rozhovory vedeny jak s vyučujícími, s asistenty pedagoga i výchovným poradcem, tak s rodiči, se žáky i spolužáky. Na základě vyhodnocení získaných poznatků bude zformulován návrh na zlepšení metod přístupů i práce jak se žáky s SPU, tak s třídním kolektivem.
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, Lenka et al. Asistent pedagoga jako významná podpora romských dětí
ve školním prostředí. Prevence. 2012, roč. 9, č. 5, s. 16-18.
JESENSKÝ, Ján. Prostor pro integraci. In: NOVOTNÁ, Marie a KREMLIČKOVÁ, Marta. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. 1. vyd. Praha: SPN, 1997. ISBN 80-95937-60-3.
MICHALÍK, Jan. Škola pro všechny, aneb Integrace je když . 1. vyd. Vsetín: ZŠ Integra, 2002. ISBN 80-238-9885-X.
NOVOTNÁ, Marie a KREMLIČKOVÁ, Marta. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. 1. vyd. Praha: SPN, 1997. ISBN 80-95937-60-3.
SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení. 1. vyd. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-773-7.
VOSMIK, Miroslav a Lucie BĚLOHLÁVKOVÁ. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: Možnosti integrace na ZŠ a SŠ. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-687-2.
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, Lenka et al. Asistent pedagoga jako významná podpora romských dětí
ve školním prostředí. Prevence. 2012, roč. 9, č. 5, s. 16-18.
JESENSKÝ, Ján. Prostor pro integraci. In: NOVOTNÁ, Marie a KREMLIČKOVÁ, Marta. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. 1. vyd. Praha: SPN, 1997. ISBN 80-95937-60-3.
MICHALÍK, Jan. Škola pro všechny, aneb Integrace je když . 1. vyd. Vsetín: ZŠ Integra, 2002. ISBN 80-238-9885-X.
NOVOTNÁ, Marie a KREMLIČKOVÁ, Marta. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. 1. vyd. Praha: SPN, 1997. ISBN 80-95937-60-3.
SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení. 1. vyd. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-773-7.
VOSMIK, Miroslav a Lucie BĚLOHLÁVKOVÁ. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: Možnosti integrace na ZŠ a SŠ. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-687-2.