Cílem předložené práce bylo posoudit vliv parametrů svařovacího procesu
a materiálových vlastností na jakost svarového heterogenního spoje, tvořeného plechy z hlubokotažné versus vysoko-pevnostní oceli. Technologií odporového bodového svařování byly zhotoveny testovací vzorky, na kterých byla prováděna nejprve sekáčová zkouška a následně pak i metalografické hodnocení svarových spojů. Zmíněné analýzy prokázaly, že zvolenými svařovacími parametry lze zhotovit kvalitní svarové spoje, a to jak homogenní (mezi plechy stejného typu), tak heterogenní (plechy s rozdílnou strukturní bází). I když vrstva zinku, fosfátu, resp. Al-Si na povrchu těchto plechů není vždy rovnoměrná, resp. vykazuje přítomnost prasklin a defektů, nebyl zjištěn její negativní vliv na propojení svařených plechů.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor thesis was to assess the effect of the welding process parameters and materials properties on the quality of heterogeneous weld-joints represented with auto-body sheets made of low-carbon versus high-strength steels. The test specimens were made using the technology of resistance spot welding. The chisel tests of the weld-joints were performed as the first materials evaluation and subsequently the metallographic examination of the weld-joints was realised.These analyses showed that the selected welding parameters can be applied to achieve the high-quality welds, both homogeneous (between sheets of the same type) and heterogeneous (sheets with different structural bases). Although the layer of zinc, phosphate and Al-Si respectively, on the surface of these sheets, is not always uniform and shows the presence of cracks and defects, there has not been found any negative influence on the interconnection of these welded sheets.
Klíčová slova
snižování hmotnosti automobilů, vysoko-pevnostní oceli, bodové odporové svařování, svar
Klíčová slova v angličtině
reduction of weight of cars, high strenght steel, resistance spot welding, weld
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem předložené práce bylo posoudit vliv parametrů svařovacího procesu
a materiálových vlastností na jakost svarového heterogenního spoje, tvořeného plechy z hlubokotažné versus vysoko-pevnostní oceli. Technologií odporového bodového svařování byly zhotoveny testovací vzorky, na kterých byla prováděna nejprve sekáčová zkouška a následně pak i metalografické hodnocení svarových spojů. Zmíněné analýzy prokázaly, že zvolenými svařovacími parametry lze zhotovit kvalitní svarové spoje, a to jak homogenní (mezi plechy stejného typu), tak heterogenní (plechy s rozdílnou strukturní bází). I když vrstva zinku, fosfátu, resp. Al-Si na povrchu těchto plechů není vždy rovnoměrná, resp. vykazuje přítomnost prasklin a defektů, nebyl zjištěn její negativní vliv na propojení svařených plechů.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor thesis was to assess the effect of the welding process parameters and materials properties on the quality of heterogeneous weld-joints represented with auto-body sheets made of low-carbon versus high-strength steels. The test specimens were made using the technology of resistance spot welding. The chisel tests of the weld-joints were performed as the first materials evaluation and subsequently the metallographic examination of the weld-joints was realised.These analyses showed that the selected welding parameters can be applied to achieve the high-quality welds, both homogeneous (between sheets of the same type) and heterogeneous (sheets with different structural bases). Although the layer of zinc, phosphate and Al-Si respectively, on the surface of these sheets, is not always uniform and shows the presence of cracks and defects, there has not been found any negative influence on the interconnection of these welded sheets.
Klíčová slova
snižování hmotnosti automobilů, vysoko-pevnostní oceli, bodové odporové svařování, svar
Klíčová slova v angličtině
reduction of weight of cars, high strenght steel, resistance spot welding, weld
Zásady pro vypracování
1. Zhodnocení současného stavu v oblasti volby materiálů pro konstrukci osobního automobilu
2. Vysokopevnostní plechy a jejich svařitelnost
3. Heterogenní spoje v konstrukci osobního automobilu (hlubokotažný versus vysokopevnostní plech)
4. Materiálové analýzy odporově svařených plechů (heterogenní spoje)
5. Posouzení materiálových a technologických parametrů na jakost odporově svařených plechů (heterogenní spoje)
Zásady pro vypracování
1. Zhodnocení současného stavu v oblasti volby materiálů pro konstrukci osobního automobilu
2. Vysokopevnostní plechy a jejich svařitelnost
3. Heterogenní spoje v konstrukci osobního automobilu (hlubokotažný versus vysokopevnostní plech)
4. Materiálové analýzy odporově svařených plechů (heterogenní spoje)
5. Posouzení materiálových a technologických parametrů na jakost odporově svařených plechů (heterogenní spoje)
Seznam doporučené literatury
1. PTÁČEK, L. a kol.: Nauka o materiálu I., II., CERM Brno, 1999
2. VELES, P.: Mechanické vlastnosti a skúšanie kovov, ALFA Bratislava, 1985
3. TURŇA, M.: Špeciálne metódy zvárania, ALFA Bratislava, 1989
4. KRISTINÍK, R.; KOVÁŘ, R.: Trendy užití plechů nejen v mostním stavitelství, Ocelové konstrukce, únor 2001, č. 2, s. 21-22 přílohy
5. MIKA, I.: Nejběžnější aplikace vysokopevných konstrukčních ocelí, Ocelové konstrukce, březen 2001, č. 3, s. 11-12
Seznam doporučené literatury
1. PTÁČEK, L. a kol.: Nauka o materiálu I., II., CERM Brno, 1999
2. VELES, P.: Mechanické vlastnosti a skúšanie kovov, ALFA Bratislava, 1985
3. TURŇA, M.: Špeciálne metódy zvárania, ALFA Bratislava, 1989
4. KRISTINÍK, R.; KOVÁŘ, R.: Trendy užití plechů nejen v mostním stavitelství, Ocelové konstrukce, únor 2001, č. 2, s. 21-22 přílohy
5. MIKA, I.: Nejběžnější aplikace vysokopevných konstrukčních ocelí, Ocelové konstrukce, březen 2001, č. 3, s. 11-12