Jako téma pro svou bakalářskou práci jsem zvolila: Literární text a jeho didaktické využití v předškolním vzdělávání. Tato bakalářská práce věnuje pozornost dítěti a jeho vztahu k literatuře. Zkoumá, jaký má dítě vztah ke knize a různým druhům literárních žánrů. V teoretické části práce jsem se také zaměřila na roli interpreta literárních textů tj. rodič a učitel, ale také jsem věnovala pozornost různým literárním žánrům, které jsou pro děti nezbytnou součástí života. V druhé části zjišťuji pomocí vyplněných dotazníků úroveň práce s literárním textem v domácím prostředí i v mateřské škole. A dále na ni navazuji vlastním šetřením, pomocí kterého si ověřuji, jak děti dokážou pracovat se čteným textem a následně položenými otázkami týkající se textu a zda dokážou splnit úlohy související s porozuměním vyslechnutému textu.
Anotace v angličtině
As the theme for my bachelor thesis I chose: The literary text and its educational use in pre-school education. This thesis devotes attention to the child, and its relation to literature. This thesis examines what the child has a relationship to the book and different kinds of literary genres. In the theoretical part of the thesis I also focused on the role of interpreter of literary texts, i.e. a parent and a teacher, but I also pay attention to the various literary genres, which are for children essential part of life. In the second part, I find using completed questionnaires the level of work with literary text at home and in kindergarten. Then I follow own investigation , with which you verify how the children are able to work with a revered text, and then the questions raised concerning the text and whether they can fulfill tasks related to understanding overheard text.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, literární text, kniha, dítě, rodič, učitel
Jako téma pro svou bakalářskou práci jsem zvolila: Literární text a jeho didaktické využití v předškolním vzdělávání. Tato bakalářská práce věnuje pozornost dítěti a jeho vztahu k literatuře. Zkoumá, jaký má dítě vztah ke knize a různým druhům literárních žánrů. V teoretické části práce jsem se také zaměřila na roli interpreta literárních textů tj. rodič a učitel, ale také jsem věnovala pozornost různým literárním žánrům, které jsou pro děti nezbytnou součástí života. V druhé části zjišťuji pomocí vyplněných dotazníků úroveň práce s literárním textem v domácím prostředí i v mateřské škole. A dále na ni navazuji vlastním šetřením, pomocí kterého si ověřuji, jak děti dokážou pracovat se čteným textem a následně položenými otázkami týkající se textu a zda dokážou splnit úlohy související s porozuměním vyslechnutému textu.
Anotace v angličtině
As the theme for my bachelor thesis I chose: The literary text and its educational use in pre-school education. This thesis devotes attention to the child, and its relation to literature. This thesis examines what the child has a relationship to the book and different kinds of literary genres. In the theoretical part of the thesis I also focused on the role of interpreter of literary texts, i.e. a parent and a teacher, but I also pay attention to the various literary genres, which are for children essential part of life. In the second part, I find using completed questionnaires the level of work with literary text at home and in kindergarten. Then I follow own investigation , with which you verify how the children are able to work with a revered text, and then the questions raised concerning the text and whether they can fulfill tasks related to understanding overheard text.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, literární text, kniha, dítě, rodič, učitel
1. Studium odborné literatury, příprava vlastního komentáře k teoretické části práce:
a) kniha jako důležitý faktor ve vývoji dítěte
b) literatura pro děti
c) učitelka MŠ a rodič v roli interpreta literárních textů
d) druhy literárních textů a jejich využití v předškolním vzdělávání
2. Návštěva MŠ s cílem domluvit konkrétní spolupráci při výzkumu
3. Příprava výzkumné části:
a) vytvoření dotazníků pro rodiče (minimálně 100 dotazníků)
b) vytvoření dotazníků pro učitelky MŠ
4. Zpracování a vyhodnocení výzkumu
5. Závěr práce - shrnutí, zobecnění a zhodnocení přínosu práce
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury, příprava vlastního komentáře k teoretické části práce:
a) kniha jako důležitý faktor ve vývoji dítěte
b) literatura pro děti
c) učitelka MŠ a rodič v roli interpreta literárních textů
d) druhy literárních textů a jejich využití v předškolním vzdělávání
2. Návštěva MŠ s cílem domluvit konkrétní spolupráci při výzkumu
3. Příprava výzkumné části:
a) vytvoření dotazníků pro rodiče (minimálně 100 dotazníků)
b) vytvoření dotazníků pro učitelky MŠ
4. Zpracování a vyhodnocení výzkumu
5. Závěr práce - shrnutí, zobecnění a zhodnocení přínosu práce
Seznam doporučené literatury
1) GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr
literárních textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 158 s.
ISBN 978-807-3678-548.
2) KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních
textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 158 s.
ISBN 978-802-4715-681.
3) EICHLEROVÁ, Ilona a Jana HAVLÍČKOVÁ. Logopedické pohádky: příběhy k
procvičování výslovnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 175 s.
ISBN 978-802-6200-604.
4) JANÁČKOVÁ, Blanka. Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Přehled
vývoje literatury pro děti a mládež / Blanka Janáčková. 2009.
ISBN 9788074141461.
5) ROSOVÁ, Milena. Úvod do studia literatury pro děti a mládež. Úvod do studia
literatury pro děti a mládež / Milena Rosová. 2003. ISBN 8070422246.
6) BARTUŠKOVÁ, Marie. Pedagogika předškolního věku. 1969. SPN 94-34-02
7) JANÁČKOVÁ, Blanka. Literatura pro děti a mládež pro kombinované studium.
Literatura pro děti a mládež pro kombinované studium / Blanka Janáčková.
1999. ISBN 807044245X.
Seznam doporučené literatury
1) GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr
literárních textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 158 s.
ISBN 978-807-3678-548.
2) KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních
textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 158 s.
ISBN 978-802-4715-681.
3) EICHLEROVÁ, Ilona a Jana HAVLÍČKOVÁ. Logopedické pohádky: příběhy k
procvičování výslovnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 175 s.
ISBN 978-802-6200-604.
4) JANÁČKOVÁ, Blanka. Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Přehled
vývoje literatury pro děti a mládež / Blanka Janáčková. 2009.
ISBN 9788074141461.
5) ROSOVÁ, Milena. Úvod do studia literatury pro děti a mládež. Úvod do studia
literatury pro děti a mládež / Milena Rosová. 2003. ISBN 8070422246.
6) BARTUŠKOVÁ, Marie. Pedagogika předškolního věku. 1969. SPN 94-34-02
7) JANÁČKOVÁ, Blanka. Literatura pro děti a mládež pro kombinované studium.
Literatura pro děti a mládež pro kombinované studium / Blanka Janáčková.
1999. ISBN 807044245X.