Tato práce s názvem "Příprava a průběžné hodnocení předškolních dětí k povinné školní docházce" je zaměřena na osvětlení pojmu povinná školní docházka, přípravu předškolních dětí k zápisu do první třídy, zkoumání připravenosti dítěte na školu během hodnocení, které probíhá pravidelně v mateřské škole.
Výsledkem bakalářské práce je vytvoření záznamového archu pro individuální hodnocení dětí a pro diagnostiku a zjištění, v čem dítěti věnovat zvýšenou péči např. při odkladu povinné školní docházky.
Tento arch je tvořen dle teoretické části práce, která se zabývá tím, co by dítě před nástupem do první třídy mělo znát, umět a mít osvojeno.
Aby bylo ověřeno, zda záznamový arch slouží plnohodnotně, byl použit při pravidelném individuálním hodnocení dětí v MŠ Telnice.
Anotace v angličtině
This task called "Preparation and ongoing rating of preschool children for compulsory school attendance" is aimed at explanation of terms compulsory school attendance, preparation of prechildren for enrollment to first class, research for chlid readiness for school during rating, which proceeds regularly in kindergarten.
Result bachelor thesis is cration of record sheet for individual children rating, diagnostics and idinetification, where to take increased care e.g. with compulsory school attendance postponement.
This sheet is created according to teoretical part of work, following up what child before entrance to first grade should know and be adopted to. To prove the record sheet is full-fledged, it was used during regular individual children rating in Telnice kindergarten.
Klíčová slova
Hodnocení předškolních dětí, mateřská škola, odklad povinné školní docházky, předškolní věk, rozvoj školní zralosti, školní zralost.
Klíčová slova v angličtině
Assessment of preschool children, kinder garden, postponement compulsory education, pre-school age, school maturity progress, school maturity.
Rozsah průvodní práce
44 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce s názvem "Příprava a průběžné hodnocení předškolních dětí k povinné školní docházce" je zaměřena na osvětlení pojmu povinná školní docházka, přípravu předškolních dětí k zápisu do první třídy, zkoumání připravenosti dítěte na školu během hodnocení, které probíhá pravidelně v mateřské škole.
Výsledkem bakalářské práce je vytvoření záznamového archu pro individuální hodnocení dětí a pro diagnostiku a zjištění, v čem dítěti věnovat zvýšenou péči např. při odkladu povinné školní docházky.
Tento arch je tvořen dle teoretické části práce, která se zabývá tím, co by dítě před nástupem do první třídy mělo znát, umět a mít osvojeno.
Aby bylo ověřeno, zda záznamový arch slouží plnohodnotně, byl použit při pravidelném individuálním hodnocení dětí v MŠ Telnice.
Anotace v angličtině
This task called "Preparation and ongoing rating of preschool children for compulsory school attendance" is aimed at explanation of terms compulsory school attendance, preparation of prechildren for enrollment to first class, research for chlid readiness for school during rating, which proceeds regularly in kindergarten.
Result bachelor thesis is cration of record sheet for individual children rating, diagnostics and idinetification, where to take increased care e.g. with compulsory school attendance postponement.
This sheet is created according to teoretical part of work, following up what child before entrance to first grade should know and be adopted to. To prove the record sheet is full-fledged, it was used during regular individual children rating in Telnice kindergarten.
Klíčová slova
Hodnocení předškolních dětí, mateřská škola, odklad povinné školní docházky, předškolní věk, rozvoj školní zralosti, školní zralost.
Klíčová slova v angličtině
Assessment of preschool children, kinder garden, postponement compulsory education, pre-school age, school maturity progress, school maturity.
Zásady pro vypracování
1.Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k danému tématu, včetně odborných článků v časopisech i příspěvků na internetu
2. Zpracovat teoretickou část k tématu příprava předškolního dítěte na vstup k povinnému vzdělávání ze strany mateřské školy
3. Vytvořit hodnotící arch dětí předškolního věku, který budou využívat učitelky mateřských škol při pravidelném individuálním hodnocení dětí
4. Použít hodnotící archy k pravidelnému individuálnímu hodnocení dětí v mateřské škole a zaznamenat tak jejich vývoj během předškolního vzdělávání, ten poté ze získaných záznamů zhodnotit
Zásady pro vypracování
1.Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k danému tématu, včetně odborných článků v časopisech i příspěvků na internetu
2. Zpracovat teoretickou část k tématu příprava předškolního dítěte na vstup k povinnému vzdělávání ze strany mateřské školy
3. Vytvořit hodnotící arch dětí předškolního věku, který budou využívat učitelky mateřských škol při pravidelném individuálním hodnocení dětí
4. Použít hodnotící archy k pravidelnému individuálnímu hodnocení dětí v mateřské škole a zaznamenat tak jejich vývoj během předškolního vzdělávání, ten poté ze získaných záznamů zhodnotit
Seznam doporučené literatury
LEŽALOVÁ, R. Diagnostika školní zralosti. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-808-7553-527.
LEŽALOVÁ, R., KROPÁČKOVÁ, J. Vstup do školy: školní zralost. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-808-7553-534.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. (Eds.). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. (Eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010, 247 s. ISBN 978-807-3676-278.
MŠMT ČR. Konkretizované očekávané výstupy RVP PV: Materiál pro PV, č.j.MSMT-9482/2012-22.
PRŮCHA,J.,KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
SMOLÍKOVÁ, K. a kol. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání: pedagogická diagnostika. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 80-870-0000-5.
WEDLICHOVÁ,I., HEŘMANOVÁ,V. Kapitoly z vývojové psychologie. Ústí nad Labem: PF UJEP Ústí nad Labem 2008. ISBN 978-80-7414-044-0.
Seznam doporučené literatury
LEŽALOVÁ, R. Diagnostika školní zralosti. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-808-7553-527.
LEŽALOVÁ, R., KROPÁČKOVÁ, J. Vstup do školy: školní zralost. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-808-7553-534.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. (Eds.). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. (Eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010, 247 s. ISBN 978-807-3676-278.
MŠMT ČR. Konkretizované očekávané výstupy RVP PV: Materiál pro PV, č.j.MSMT-9482/2012-22.
PRŮCHA,J.,KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
SMOLÍKOVÁ, K. a kol. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání: pedagogická diagnostika. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 80-870-0000-5.
WEDLICHOVÁ,I., HEŘMANOVÁ,V. Kapitoly z vývojové psychologie. Ústí nad Labem: PF UJEP Ústí nad Labem 2008. ISBN 978-80-7414-044-0.