Bakalářská práce se zabývá primární a sekundární socializací probíhající v prostředí rodiny a školy a jejím vlivem na rozvoj jedince. V teoretické části práce popisuje socializaci a její hlavní činitele, kterými jsou prostředí a výchova. Dále se zabývá primární socializací, která probíhá v rodině, práce popisuje význam rodiny, funkce rodiny, výchovu v rodině, součastné problémy při socializaci v rodině. Dále se zabývá i sekundární socializací, která probíhá ve škole, práce popisuje význam školy a hlavní funkce školy právě v procesu socializace žáků. Praktická část se zabývá kvantitativním výzkumem, ve kterém byla použita dotazníková metoda. Studie byla zaměřena na sledování pozic a vlivu žáků ve třídě ve srovnání s různými aspekty výchovy v rodině.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is dealing with primary and secondary socialization of family and school environment and it´s effect on growth of individual. In theoretical part of thesis are described it´s main factors, which are environment and children´s education. Thesis contains research of primary socialization in family, it´s function, education and present problems and finally research of secondary socialization. In this part are studied main functions of school and it´s effect on socialization of students. Practical part of thesis includes an empirical research based on answers from respondets in survey. Study aimed on observation of influence of individual students in a class, comparing it with other aspects of education in family.
Klíčová slova
Socializace, primární socializace, sekundární socializace, rodina, škola, prostředí, výchova, funkce rodiny, funkce školy
Klíčová slova v angličtině
Socialization, primary socialization, secondary socialization, family, school, environment,education, function family, function school
Rozsah průvodní práce
51
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá primární a sekundární socializací probíhající v prostředí rodiny a školy a jejím vlivem na rozvoj jedince. V teoretické části práce popisuje socializaci a její hlavní činitele, kterými jsou prostředí a výchova. Dále se zabývá primární socializací, která probíhá v rodině, práce popisuje význam rodiny, funkce rodiny, výchovu v rodině, součastné problémy při socializaci v rodině. Dále se zabývá i sekundární socializací, která probíhá ve škole, práce popisuje význam školy a hlavní funkce školy právě v procesu socializace žáků. Praktická část se zabývá kvantitativním výzkumem, ve kterém byla použita dotazníková metoda. Studie byla zaměřena na sledování pozic a vlivu žáků ve třídě ve srovnání s různými aspekty výchovy v rodině.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is dealing with primary and secondary socialization of family and school environment and it´s effect on growth of individual. In theoretical part of thesis are described it´s main factors, which are environment and children´s education. Thesis contains research of primary socialization in family, it´s function, education and present problems and finally research of secondary socialization. In this part are studied main functions of school and it´s effect on socialization of students. Practical part of thesis includes an empirical research based on answers from respondets in survey. Study aimed on observation of influence of individual students in a class, comparing it with other aspects of education in family.
Klíčová slova
Socializace, primární socializace, sekundární socializace, rodina, škola, prostředí, výchova, funkce rodiny, funkce školy
Klíčová slova v angličtině
Socialization, primary socialization, secondary socialization, family, school, environment,education, function family, function school
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky s ohledem na socializaci jedince a problémy se socializací spojené.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit 4 třídy základní školy, tj. cca 100 žáků 2. stupně základních škol (ve věku 12-15 let).
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude vytvořený dotazník a sociometrie.
5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na sledování pozice a vlivu žáků ve třídě ve srovnání s různými aspekty výchovy v rodině a problémů v socializaci.
6. Zpracování a digitalizace dat.
7. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat..
8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
9. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky s ohledem na socializaci jedince a problémy se socializací spojené.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit 4 třídy základní školy, tj. cca 100 žáků 2. stupně základních škol (ve věku 12-15 let).
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude vytvořený dotazník a sociometrie.
5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na sledování pozice a vlivu žáků ve třídě ve srovnání s různými aspekty výchovy v rodině a problémů v socializaci.
6. Zpracování a digitalizace dat.
7. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat..
8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
9. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1.ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993.
2.HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2003.
3.KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: Vydavatelství univerzity Palackého, 1996.
4.KOTÁSKOVÁ, J. Socializace a morální vývoj dítěte. Praha: Československá akademie věd, 1987.
5.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
6.KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk prostředí výchova. Brno: Paido, 2001,
7.MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 2003.
8.MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha: Slon, 2006.
9.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995.
10.ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998.
11.SEDLÁČKOVÁ, D. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada, 2009.
Seznam doporučené literatury
1.ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993.
2.HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2003.
3.KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: Vydavatelství univerzity Palackého, 1996.
4.KOTÁSKOVÁ, J. Socializace a morální vývoj dítěte. Praha: Československá akademie věd, 1987.
5.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
6.KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk prostředí výchova. Brno: Paido, 2001,
7.MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 2003.
8.MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha: Slon, 2006.
9.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995.
10.ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998.
11.SEDLÁČKOVÁ, D. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada, 2009.