Bakalářská práce se zabývá problematikou návykových látek u studentů středních škol v Ústeckém kraji a je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Obsahuje několik teoreticky zaměřených kapitol, ve kterých je popsána stručná historie návykových látek, problematika návykových látek v období adolescence, charakteristika vybraných návykových látek, problematika závislosti, vymezení vývojového období adolescence a také informace o prevenci v oblasti návykových látek. Součástí práce je výzkumné šetření, které je zaměřeno na postoj žáků druhého ročníku středních škol k užívání návykových látek. Jako nejvhodnější výzkumnou metodu pro výzkum jsme zvolili šetření kvantitativního typu, konkrétně dotazník. Data získaná z dotazníků jsou následně vyhodnocena diagramy a popsána. Závěr práce se věnuje diskuzi výsledků a doporučením pro praxi.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is an abuse of addictive substances among students of secondary schools in the county of Ústí nad Labem in Czech republic. The document is divided into theoretical and empirical part. It contains several on-theory-focused chapters that contain a brief history of addictive substances, addictive substances abuse in adolescence, characteristics of selected drugs, addiction problems, definition of a developmental period of adolescence as well as information on prevention of addictive substances abuse. The empirical part of the thesis contains a research which is focused on the attitude of pupils in second year of high school and their opinion on addictive substances abuse. As the most appropriate research method a quantitative type survey with use of a questionnaire was chosen. Data obtained from the filled-in questionnaires were evaluated and described with use of diagrams. The final part of the thesis is devoted to the discussion of the results and recommendations for practice.
Klíčová slova
Návykové látky, adolescence, závislost, preventivní program
Klíčová slova v angličtině
Addictive substances, adolescence, addiction, prevention program
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou návykových látek u studentů středních škol v Ústeckém kraji a je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Obsahuje několik teoreticky zaměřených kapitol, ve kterých je popsána stručná historie návykových látek, problematika návykových látek v období adolescence, charakteristika vybraných návykových látek, problematika závislosti, vymezení vývojového období adolescence a také informace o prevenci v oblasti návykových látek. Součástí práce je výzkumné šetření, které je zaměřeno na postoj žáků druhého ročníku středních škol k užívání návykových látek. Jako nejvhodnější výzkumnou metodu pro výzkum jsme zvolili šetření kvantitativního typu, konkrétně dotazník. Data získaná z dotazníků jsou následně vyhodnocena diagramy a popsána. Závěr práce se věnuje diskuzi výsledků a doporučením pro praxi.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is an abuse of addictive substances among students of secondary schools in the county of Ústí nad Labem in Czech republic. The document is divided into theoretical and empirical part. It contains several on-theory-focused chapters that contain a brief history of addictive substances, addictive substances abuse in adolescence, characteristics of selected drugs, addiction problems, definition of a developmental period of adolescence as well as information on prevention of addictive substances abuse. The empirical part of the thesis contains a research which is focused on the attitude of pupils in second year of high school and their opinion on addictive substances abuse. As the most appropriate research method a quantitative type survey with use of a questionnaire was chosen. Data obtained from the filled-in questionnaires were evaluated and described with use of diagrams. The final part of the thesis is devoted to the discussion of the results and recommendations for practice.
Klíčová slova
Návykové látky, adolescence, závislost, preventivní program
Klíčová slova v angličtině
Addictive substances, adolescence, addiction, prevention program
Zásady pro vypracování
1. Informační rešerše tématu - problematiky návykových látek. Vymezení jednotlivých pojmů (návyková látka, závislost, adolescence). Stručný popis historie užívání. Zneužívání návykových látek a jejich rizika. Rozdělení a následná charakteristika vybraných návykových látek. Prevence návykových látek.
2. Příprava výzkumu: formulace výzkumného problému, hypotéz a cílů výzkumu, výběr výzkumného vzorku, příprava vhodných výzkumných nástrojů.
3. Realizace vlastního výzkumu na středních školách Ústeckého kraje. Výzkumu se zúčastní dvě stě respondentů, konkrétně studenti náhodně vybraných druhých ročník středních škol, šetření bude realizováno metodou dotazníku.
4.zpracování a vyhodnocení dat. Formulace výsledků dotazníkového šetření a závěrů, zhodnocení výzkumu a doporučení.
Zásady pro vypracování
1. Informační rešerše tématu - problematiky návykových látek. Vymezení jednotlivých pojmů (návyková látka, závislost, adolescence). Stručný popis historie užívání. Zneužívání návykových látek a jejich rizika. Rozdělení a následná charakteristika vybraných návykových látek. Prevence návykových látek.
2. Příprava výzkumu: formulace výzkumného problému, hypotéz a cílů výzkumu, výběr výzkumného vzorku, příprava vhodných výzkumných nástrojů.
3. Realizace vlastního výzkumu na středních školách Ústeckého kraje. Výzkumu se zúčastní dvě stě respondentů, konkrétně studenti náhodně vybraných druhých ročník středních škol, šetření bude realizováno metodou dotazníku.
4.zpracování a vyhodnocení dat. Formulace výsledků dotazníkového šetření a závěrů, zhodnocení výzkumu a doporučení.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
GÖHLERT, F. CH.; KÜHN, F. Od návyku k závislosti. Praha: Euromedia Group, k.s.-Ikar, 2001. 144 s. ISBN 80-7202-950-9.
KALINA, Kamil a kol. Drogy a drogové závislosti I.: Mezioborový přístup. 1. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. 319 s. ISBN 80-86734-05-6.
KALINA, Kamil a kol. Drogy a drogové závislosti II.: Mezioborový přístup. 1. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. 343 s. ISBN 80-86734-05-6.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. 4. vyd. Praha: Portál, 2011. 176 s. ISBN 978-80-7367-908-8.
ROTGERS, Frederick a kol. Léčba drogových závislostí. Praha: Grada, 1999. 260 s. ISBN 80-7169-836-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I - Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. 536 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZÁBRANSKÝ, Tomáš. Drogová Epidemiologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. 95 s. ISBN 80-244-0709-4.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
GÖHLERT, F. CH.; KÜHN, F. Od návyku k závislosti. Praha: Euromedia Group, k.s.-Ikar, 2001. 144 s. ISBN 80-7202-950-9.
KALINA, Kamil a kol. Drogy a drogové závislosti I.: Mezioborový přístup. 1. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. 319 s. ISBN 80-86734-05-6.
KALINA, Kamil a kol. Drogy a drogové závislosti II.: Mezioborový přístup. 1. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. 343 s. ISBN 80-86734-05-6.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. 4. vyd. Praha: Portál, 2011. 176 s. ISBN 978-80-7367-908-8.
ROTGERS, Frederick a kol. Léčba drogových závislostí. Praha: Grada, 1999. 260 s. ISBN 80-7169-836-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I - Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. 536 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZÁBRANSKÝ, Tomáš. Drogová Epidemiologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. 95 s. ISBN 80-244-0709-4.