Diplomová práce s názvem: Možnosti prevence a řešení krizových situací dětí ve výchovném ústavu je tematicky orientována na problematiku řešení krizových situací v prostředí náhradní výchovné péče.
Teoretická východiska práce vychází z aktuálních poznatků v oblasti norem a poruch chování v ústavní a ochranné výchově, problematiky krizových situací a možností jejich řešení a prevence.
Empirická část je orientována na prezentaci výzkumného šetření zacíleného na analýzu vlastních krizových situací. Dominantní výzkumnou technikou jsou individuální polostrukturované rozhovory s dětmi a pedagogickými pracovníky v prostředí výchovného ústavu.
Výstupem práce je zpracování metodického postupu prevence a navržení řešení krizových situací ve zkoumaném prostředí, zformulované do konkrétní preventivní strategie.
Anotace v angličtině
The thesis titled: Possibilities of prevention and crisis situations of children in reformatory is thematically focused on the issue of crisis management in the environment of alternative educational care.
The theoretical basis of the theses is based on current knowledge in the field of standards and behavioral disorders in institutional and protective care, the issue of crisis situations and their solutions and prevention.
The empirical part is focused on the presentation of research targeted to analyze their own crises. The main research techniques are individual semi-structured interviews with children and teaching staff in the educational institution.
The output of theses is processing methodical procedure of prevention and crisis management in the analyzed environment, formulated into specific preventive strategies.
Diplomová práce s názvem: Možnosti prevence a řešení krizových situací dětí ve výchovném ústavu je tematicky orientována na problematiku řešení krizových situací v prostředí náhradní výchovné péče.
Teoretická východiska práce vychází z aktuálních poznatků v oblasti norem a poruch chování v ústavní a ochranné výchově, problematiky krizových situací a možností jejich řešení a prevence.
Empirická část je orientována na prezentaci výzkumného šetření zacíleného na analýzu vlastních krizových situací. Dominantní výzkumnou technikou jsou individuální polostrukturované rozhovory s dětmi a pedagogickými pracovníky v prostředí výchovného ústavu.
Výstupem práce je zpracování metodického postupu prevence a navržení řešení krizových situací ve zkoumaném prostředí, zformulované do konkrétní preventivní strategie.
Anotace v angličtině
The thesis titled: Possibilities of prevention and crisis situations of children in reformatory is thematically focused on the issue of crisis management in the environment of alternative educational care.
The theoretical basis of the theses is based on current knowledge in the field of standards and behavioral disorders in institutional and protective care, the issue of crisis situations and their solutions and prevention.
The empirical part is focused on the presentation of research targeted to analyze their own crises. The main research techniques are individual semi-structured interviews with children and teaching staff in the educational institution.
The output of theses is processing methodical procedure of prevention and crisis management in the analyzed environment, formulated into specific preventive strategies.
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku řešení krizových situací v prostředí náhradní výchovné péče. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti norem a poruch chování, ústavní a ochranné výchovy či problematiky krizových situací v oblasti náhradní výchovné péče a možností jejich řešení a prevence. Empirická část bude orientována na prezentaci výzkumného šetření zacíleného na analýzu krizových situací a mechanismů jejich řešení a prevence. Dominantní výzkumnou technikou budou individuální polostrukturované rozhovory s pedagogickými pracovníky i dětmi v prostředí náhradní výchovné péče. Výstupem práce bude zpracování metodického postupu prevence a řešení krizivých situací ve zkoumaném prostředí.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku řešení krizových situací v prostředí náhradní výchovné péče. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti norem a poruch chování, ústavní a ochranné výchovy či problematiky krizových situací v oblasti náhradní výchovné péče a možností jejich řešení a prevence. Empirická část bude orientována na prezentaci výzkumného šetření zacíleného na analýzu krizových situací a mechanismů jejich řešení a prevence. Dominantní výzkumnou technikou budou individuální polostrukturované rozhovory s pedagogickými pracovníky i dětmi v prostředí náhradní výchovné péče. Výstupem práce bude zpracování metodického postupu prevence a řešení krizivých situací ve zkoumaném prostředí.
Seznam doporučené literatury
GJURIČOVÁ, Š., KUBIČKA, J. Rodinná terapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2390-7
GODDETOVÁ, E.T. Umění jednat s dospívajícími. Praha: Portál, 2001. 140 s. ISBN 80-7178-492-3
HELUZ, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. 280 s. ISBN 978-80-247-1168-3
MATĚJČEK, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. 128 s. ISBN: 80-247-0332-7
MULLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. 512 s. ISBN 978-80-247-4172-7
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. 224 s. ISBN 80-7178-711-6
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. 203 s. ISBN 978-80-247-3470-5
SMOLÍK, A., SVOBODA, Z. a kol. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012, 136 s. ISBN 978-80-7414-529-2.
ŠKODA, J., FISHER, S. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2014. 299 s. ISBN: 978-80-7387-792-7
ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2001. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0
Seznam doporučené literatury
GJURIČOVÁ, Š., KUBIČKA, J. Rodinná terapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2390-7
GODDETOVÁ, E.T. Umění jednat s dospívajícími. Praha: Portál, 2001. 140 s. ISBN 80-7178-492-3
HELUZ, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. 280 s. ISBN 978-80-247-1168-3
MATĚJČEK, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. 128 s. ISBN: 80-247-0332-7
MULLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. 512 s. ISBN 978-80-247-4172-7
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. 224 s. ISBN 80-7178-711-6
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. 203 s. ISBN 978-80-247-3470-5
SMOLÍK, A., SVOBODA, Z. a kol. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012, 136 s. ISBN 978-80-7414-529-2.
ŠKODA, J., FISHER, S. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2014. 299 s. ISBN: 978-80-7387-792-7
ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2001. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0