Bakalářská práce se zabývá kvalitativní obsahovou analýzou dvou vybraných metodik prevence projevů rasismu, xenofobie a intolerance na základních školách. První část práce je věnována výčtu a stručnému popisu základních pojmů týkajících se této problematiky. V části druhé, neboli empirické, jsou nejprve detailně popsány vybrané metodiky, které jsou dále posuzovány a hodnoceny dle předem stanovené struktury. Cílem práce je zjistit, do jaké míry tyto metodiky reflektují doporučení z odborné literatury a následně poukázat na jejich případné nedostatky. Závěrem je vypracováno doporučení na jejich zlepšení.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with a qualitative content analysis of two selected methodologies to prevent manifestations of racism, xenophobia and intolerance in elementary schools. The first part is devoted to a list and a brief description of the basic terms concerning this issue. In the second, or the practical part, are in the first place described in detail selected methodologies, which are further assessed and evaluated according to a predetermined structure. The aim of the thesis is to determine to what extent do these methodologies reflect recommendations from literature and then to point out their potential shortcomings. In conclusion are drawn up recommendations for their improvement.
Prevention of xenophobia, prevention of racism, intolerance, integration, assimilation
Rozsah průvodní práce
69
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá kvalitativní obsahovou analýzou dvou vybraných metodik prevence projevů rasismu, xenofobie a intolerance na základních školách. První část práce je věnována výčtu a stručnému popisu základních pojmů týkajících se této problematiky. V části druhé, neboli empirické, jsou nejprve detailně popsány vybrané metodiky, které jsou dále posuzovány a hodnoceny dle předem stanovené struktury. Cílem práce je zjistit, do jaké míry tyto metodiky reflektují doporučení z odborné literatury a následně poukázat na jejich případné nedostatky. Závěrem je vypracováno doporučení na jejich zlepšení.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with a qualitative content analysis of two selected methodologies to prevent manifestations of racism, xenophobia and intolerance in elementary schools. The first part is devoted to a list and a brief description of the basic terms concerning this issue. In the second, or the practical part, are in the first place described in detail selected methodologies, which are further assessed and evaluated according to a predetermined structure. The aim of the thesis is to determine to what extent do these methodologies reflect recommendations from literature and then to point out their potential shortcomings. In conclusion are drawn up recommendations for their improvement.
Prevention of xenophobia, prevention of racism, intolerance, integration, assimilation
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude porovnávat, zdali se metodiky prevence těchto jevů shodují s doporučeními v odborné literatuře. V teoretické části budou popsány základní pojmy týkající se tématu a konkrétní metodiky užívané v praxi na základních školách. V části praktické budou tyto metodické pokyny analyzovány a bude zjištěno, do jaké míry reflektují doporučení z odborné literatury. Cílem práce bude zjištění míry provázanosti odborné literatury s metodikami prevence a následné poukázání na jejich případné nedostatky. Závěrem bude vypracováno doporučení na jejich zlepšení.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude porovnávat, zdali se metodiky prevence těchto jevů shodují s doporučeními v odborné literatuře. V teoretické části budou popsány základní pojmy týkající se tématu a konkrétní metodiky užívané v praxi na základních školách. V části praktické budou tyto metodické pokyny analyzovány a bude zjištěno, do jaké míry reflektují doporučení z odborné literatury. Cílem práce bude zjištění míry provázanosti odborné literatury s metodikami prevence a následné poukázání na jejich případné nedostatky. Závěrem bude vypracováno doporučení na jejich zlepšení.
Seznam doporučené literatury
1. Cílková E., Borešová P. (2011). Náměty pro multikulturní výchovu - Poznáváme jiné národy. Praha: Portál.
2. Gabal P., Gabalová D., Zahradníková M. (2013). Demokracie versus extremismus výchova k aktivnímu občanství. Praha: Printo.
3. Gavora P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
4. Habart T. (2010). Krok za krokem k inkluzi. Praha: Varianty, Člověk v tísni.
5. Košťálová, H. (2005). Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu. Praha: Kritické myšlení a Člověk v tísni.
6. Krejsová H., Rejšková T. (n.d.). Metodika Interkulturní seminář. Praha: Multikulturní centrum Praha.
7. Průcha J. (2010). Interkulturní psychologie. Praha: Portál.
8. Průcha J. (2011). Multikulturní výchova. Praha: Triton.
9. Šišková T. (2008). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál.
10. Švaříček R., Šeďová K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
1. Cílková E., Borešová P. (2011). Náměty pro multikulturní výchovu - Poznáváme jiné národy. Praha: Portál.
2. Gabal P., Gabalová D., Zahradníková M. (2013). Demokracie versus extremismus výchova k aktivnímu občanství. Praha: Printo.
3. Gavora P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
4. Habart T. (2010). Krok za krokem k inkluzi. Praha: Varianty, Člověk v tísni.
5. Košťálová, H. (2005). Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu. Praha: Kritické myšlení a Člověk v tísni.
6. Krejsová H., Rejšková T. (n.d.). Metodika Interkulturní seminář. Praha: Multikulturní centrum Praha.
7. Průcha J. (2010). Interkulturní psychologie. Praha: Portál.
8. Průcha J. (2011). Multikulturní výchova. Praha: Triton.
9. Šišková T. (2008). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál.
10. Švaříček R., Šeďová K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.